BMW E60

0

BMW E60BMW e60

W 2003 roku na rynku motoryzacyjnym zadebiutował nowy model BMW serii E60, który

wywołał spore zamieszanie, głównie ze względu na swój oryginalny wygląd. Fani marki

spodziewali się jak zawsze ostrych, sportowych kształtów, tymczasem nowy model zdawał

się odchodzić od klasycznej linii. Nowa stylistyka wprowadzona przez Chrisa Bangle’a mimo,

że na początku nie spotkała się z gorącym przyjęciem, to po czasie okazała się świetnym

wyborem. BMW E60 było nie tylko znacznie większe od swojego poprzednika E39, przez co

mogło wydawać się nieco ociężałe, ale także posiadało większy rozstaw osi, choć bagażnik o

pojemności 520 litrów nie wywarł dobrego wrażenia. Popularność tego modelu utrzymała się

mniej więcej do 2010 roku.

Wnętrze- jak się prezentuje?

W BMW E60 nie brakuje miejsca dla pasażerów, jest to auto przestronne i solidnie

wykonane, gdyż piątka ma długość 4,8 metra. Jej cechą rozpoznawczą jest zastosowanie

wysokiej jakości materiałów. Ten model znany jest również z zawieszenia, które przekłada się

na komfortową i jednocześnie niezwykle dynamiczną jazdę. Uwagę zwraca ponadto monitor

centralny, który obsługiwany jest przez system iDrive, który jeszcze kilka lat wcześniej

uważany był za trudny w obsłudze. Teraz nie wydaje się jednak aby sprawiał kierowcom

jakieś większe problemy. Zaawansowany interfejs na ekranie pozwala wyświetlić wiele

istotnych informacji dotyczących stanu technicznego pojazdu, w tym m.in. przewidywanego

czasy na wymianę poszczególnych elementów eksploatacyjnych, co wydaje się być bardzo

wygodnym rozwiązaniem. W roku 2005 zaprezentowano kolejną serię 5 z napędem xDrive, a

zaledwie 2 lata później przeprowadzono facelifting mechaniczny i delikatne zmiany

kosmetyczne. Zmieniono wówczas przedni zderzak i tyle światła, w których znalazły się diody

LED.

Budowa BMW E60

Piątka posiada klasyczną dla BMW budowę, nie ma tu większych zaskoczeń. Silnik został

umieszczony wzdłużnie, a za nim znajduje się skrzynia biegów wysyłająca moment obrotowy

na tylną oś niezależną. Z pewnością warto docenić fakt, że do budowy nadwozia

wykorzystano lekkie materiały, do których zalicza się chociażby aluminium i stal o bardzo

wysokiej wytrzymałości. Poszycie samochodu także zostało wykonane z aluminium,

podobnie jak maska i błotniki. Może to sprawiać pewnego rodzaju problemy podczas oceny

grubości powłoki lakierniczej. W tylnej osi zastosowano oś niezależną z rozbudowanym

wahaczem, zaś w przodu znajduje się zawieszenie dwuwahaczowe aluminiowe.

Silnik

Wybór silników jest bardzo duży, dlatego praktycznie każdy powinien znaleźć wśród nich coś

dla siebie. Musimy jednak wiedzieć, że dwie ostatnie cyfry modelu nie oznaczają pojemności

silnika. W niektórych autach jest to jednoznaczne, lecz nie w tym przypadku. Pod maską e60

może znajdować się jeden z 10-ciu silników benzynowych, które wyposażone są od 4 do 10

cylindrów. Wśród silników benzynowych, do wybory mamy wersję 520i, 523i, 525i, 530i oraz

535i. Pasjonatom polecane są szczególnie piątki z wyższymi oznaczeniami, wyposażone w

silnik V8. Wersje 520i, 523i, a także 530i otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. Z silnikiem

BWM e60 wiąże się kilka, powszechnych awarii. W silnikach benzynowych dotyczą one

przede wszystkim cewek zapłonowych. Koszt jednej z nich wynosi ok. 200 złotych, a łącznie

znajdziemy ich aż 6. Częstą usterką może być także awaria separatora oleju, którą możemy

rozpoznać po zbyt szybkim ubytku oleju. Na szczęście możemy temu zapobiec, wystarczy że

będziemy wymieniać olej silnikowy mniej więcej raz na trzy miesiące. Silniki benzynowe

wyposażone są ponadto w zmienną długość kolektora dolotowego, który również może

sprawiać niewielkie problemy.

Wybór silników diesla w BMW e60 był nieco uboższy w porównaniu do silników

benzynowych, mimo to były one zdecydowanie częściej wybierane przez klientów. Na rynku

dominują przede wszystkim jednostki 2 oraz 3-litrowe. Jeżeli chodzi o problemy, które może

sprawiać to w wersji sześciocylindrowej 530d, możemy mieć pewne kłopoty z uszkodzeniami

koła pasowego, którego wymiana kosztuje ponad tysiąca złotych. Może się ponadto zdarzyć,

że poluzują się klapki w kolektorze, za co zapłacimy podobną cenę. Sporą wadą samochodów

z silnikiem diesla będą ich przebiegi, które zazwyczaj przekraczają 200 tysięcy kilometrów.

Dotyczy to szczególnie aut sprowadzanych z Niemiec, gdzie roczny przebieg przekraczający

50 tysięcy kilometrów jest dość powszechny i nikogo nie dziwi.

Skrzynia biegów BMW E60

Do wyboru mamy zarówno skrzynię manualną i automatyczną, to na którą się zdecydujemy

zależy już tylko i wyłącznie od naszych osobistych preferencji. Niemniej, w obu wersjach

występują pewne usterki. Manualna skrzynia biegów jest 6-stopniowa i zdarza się, że

posłuszeństwa odmawia koło dwumasowe, które może się szybko zużywać ze względy na

duży moment obrotowy silnika. Jej koszt, to w zależności od wersji silnika ok. 1500-2000

złotych. Jak wygląda kwestia skrzyni automatycznej? W silnikach diesla w BMW e60 dość

szybko psuje się jej konwerter. Cena regenerowanej części to nawet do 3 tysięcy złotych.

Zawieszenie BMW e60

W tym przypadku nie ma co narzekać, BMW e60 radzi sobie całkiem dobrze, nawet na

polskich, nierównych drogach. Oczywiście zawieszenie podlega zużyciu, nie ma w tym jednak

nic zaskakującego. Do wymiany najczęściej podlegają łączniki stabilizatora, a także sworznie

wahaczy. To jednak nie wszystko. Jeszcze przed zakupem wypadałoby bowiem sprawdzić jak

prezentuje się karoseria, a szczególnie fakt, czy nie drga przy dużym przyspieszeniu. W

wersjach z mocniejszym silnikiem mogą się także zużywać półosie napędowe, których

wymiana jest bardzo droga, gdyż kosztują nawet 2,5 tysiąca złotych.

Jak wyglądają koszty eksploatacji?

Jeżeli chodzi o silnik benzynowy, to największe koszty wiążą się ze zużyciem paliwa, gdyż

spalanie jest bardzo wysokie. Poza tym nie powinny przysparzać nam większych problemów,

zwłaszcza gdy będzie o niego dbać i robić przeglądy w wyznaczonym czasie. Nieco inaczej

wygląda za to kwestia silników diesla- tutaj w grę wchodzą koszty potencjalne i niestety

ciężko przewidzieć kiedy się pojawią. Tak samo wygląda to w przypadku automatycznej

skrzyni biegów. Awarie pojawiają się zazwyczaj po większym przebiegu i mogą dotyczyć całek

elektroniki bądź konwertera. Musimy także liczyć się z wysokimi kosztami ubezpieczenia.

Warto zabezpieczyć się ponadto przed kradzieżą. BMW to łakome kąski dla złodziei aut.

Modele aut z dużymi rozmiarami kół także mogą podnieść ceny eksploatacji, ze względu na

wysokie ceny opon.

Ceny części zamiennych BWM E60

Jeżeli chodzi o ceny części zamiennych do BMW e60 to nie powinniśmy mieć z nimi

praktycznie żadnych problemów. Bez problemu znajdziemy je wszystkie na polskim rynku,

niektóre w bardzo atrakcyjnych cenach, inne mogą okazać się przesadnie drogie. W Polsce

znajduje się kilka większych ośrodków z częściami używanymi do modeli BMW. Naprawę

zawieszenia warto sprawdzać regularnie, podobnie jak innych części, ponieważ łatwiej

będzie systematycznie wszystko naprawiać. Koszty rozłożymy wtedy jakby na raty. Jeżeli

zaniedbamy serwis auta, może okazać się, że przy jednorazowej wizycie w serwisie

zostawimy nawet 3000 złotych. Sama wymiana pojedynczych elementów o wartości 300 zł

może sprawić, że wydłuży się wartość pozostałych, dlatego warto poczynić takie kroki.

Podobnie będzie w przypadku układu napędowego, do którego zalicza się wał napędowy, jak

również niezależny most. Wśród częstych awarii, na które należy zwrócić uwagę znajduje się

ponadto szczelność przekładni głównej, tylnej osi.

BMW e60- sytuacja na rynku

Czy łatwo znaleźć BMW e60 w dobrym stanie? Niekoniecznie może to być proste i przyjemne

zadanie. Bardzo duża część piątek będzie po wypadku bądź kolizji, ale raczej nikogo to nie

dziwi. Duża część aut sprowadzanych z zachodniej granicy zdążyła już swoje przejść zanim

trafiła na polski rynek. Raczej ciężko oczekiwać, że dany egzemplarz nie będzie posiadał

żadnych malowanych części. Jeżeli ich ilość będzie niewielka to spokojnie możemy

przymknąć na to oko, to i tak całkiem dobrze. Najważniejszy aby silnik, jak również skrzynia

biegów pracowały bez żadnych problemów. Korozja także nie powinna się pojawiać na

bezwypadkowych modelach. Jeżeli chodzi o wersję silnika to w Polsce znajdziemy przede

wszystkim silniki Diesla. Kombi będzie znacznie mniej aniżeli sedanów i podobnie będzie w

przypadku skrzyni automatycznej. O wiele będzie także modeli sprowadzonych z Niemiec,

dość trudno znaleźć auta krajowe, podobnie jak te 6-cylindrowe w benzynie. Jeśli jednak

uprzemy się właśnie na takie model, to musimy uzbroić się w cierpliwość. Poszukiwania

mogą zająć nam nawet kilka miesięcy. Dobra wiadomość spotka za to wszystkich, którzy

lubią bogatsze wersje wyposażenia- tych na rynku na pewno nie zabraknie. Pamiętajmy, że

nie w każdym sedanie da się złożyć kanapę, dlatego warto to wcześniej sprawdzić.

Jak wygląda cena BMW e60- czy musimy przygotować się na duże wydatki? Ich koszt zaczyna

się mniej więcej od 30 tysięcy lecz może to oznaczać, że dużo trzeba będzie doinwestować.

Najdroższe modele sięgają ok. 70-80 tysięcy złotych. Auto przed zakupem koniecznie należy

sprawdzić w autoryzowanym i specjalistycznym serwisie, w innym wypadku już podczas

pierwszej wizyty u mechanika możemy się niemiło zdziwić.

Kupować czy nie?

Najważniejsze pytanie, to czy warto zainwestować w BMW e60? Ogólnie mówiąc warto, ale

należy poszukać młodego i zadbanego egzemplarza, co może zająć nam trochę czasu, nawet

kilka miesięcy. Mnóstwo osób pozbywa się tych aut, ponieważ nie stać ich na utrzymanie,

dlatego nie jest to auto dla młodego, niedoświadczonego kierowcy. Już przy zakupie musimy

być przygotowani na wysokie koszty serwisowania, chyba że postawimy na silniki

benzynowe. Najistotniejsze zalety tego modelu to duży wybór silników, dobre własności

jezdne i wysoki komfort podróżowania, głównie z uwagi na dużą przestrzeń. Po przeciwnej

osi stoją za to skomplikowane awarie elektroniki oraz wysokie ceny części zamiennych i

napraw, dlatego dokładnie rozważmy ten zakup.

Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby skomentować.