BMW e90

0

BMW E90

BMW e90

BMW E90 to model piątej generacji serii 3, który był produkowany przez koncern

BWM w latach 2004-2012. Warto nadmienić, że 2 lata po premierze zajął pierwszą

pozycję w konkursie na Światowy Samochód Roku. Czym różni się od swojego

poprzednika BMW E46? Uwagę zwraca przede wszystkim jego wygląd. BMW E90

jest dłuższe o 5 cm i szersze o mniej więcej 8 cm. Mimo, że wymiary zostały

zwiększone to nie przedłożyło się to za bardzo na wzrost masy auta. Ten model

wyróżniał się zastosowaniem systemy iDrive, który połączono z zestawem GPS.

Dobrym krokiem okazała się także bogata paleta silnikowa, w skład której wchodziły

zarówno silniki benzynowe, jak również diesle. W2005 roku wprowadzono także

wersję kombi BMW e90 i napęd na cztery koła, a rok później na rynek wprowadzono

wersję Coupe. W 2007 roku zaprezentowano także kabriolet. Rok 2008 przyniósł

spore zmiany, ponieważ piątka przeszła odmiany, do których należał face lifting.

Przemodelowano m.in. zderzaki, reflektory, maski, lusterka, a także klapę bagażnika.

Budowa i ogólna charakterystyka

Do klasyki BMW należy sześć cylindrów w rzędzie, jak również napęd na tylną oś.

Dzięki temu jednostki te cechuje bardzo dobra kultura pracy oraz wspaniała

charakterystyka momentu obrotowego i to bez znaczenia czy dotyczy to

wolnossących czy doładowanych. Niestety, wykazują one pewną wadę, a jest nią

przesadna długość. Na szczęście BWM poradziło sobie tym już na kilka lat

wcześniej, zanim na rynek weszła generacja Trójki. Silnik został zatem wycofany do

tyłu, dzięki czemu otrzymano znakomite wyważenie. Wraz z tylnym napędem i

odpowiednio zestrojonym zawieszeniem, otrzymano wiele przyjemności z jazdy.

Pociągnęło to jednak za sobą także negatywny efekt, czyli mniejszą ilość w kabinie.

Z tego powodu BMW serii 3 kojarzono przez lata jako samochód klasy średniej, które

odznaczało się dobrymi osiągami, lecz przesadnie małą kabiną. Może to sprawiać

pewne problemy przy liczbie 5 osób, jednak cztery osoby bez problemu mogą jechać

w komfortowych warunkach. Jeżeli chodzi o pojemność bagażnika, to zarówno w

sedanie, jak i kombi ma ona pojemność 460 litrów. W coupe będzie to o 20 litrów

mniej. W standardzie z początku oferowano jedynie wersję tylnonapędową

aczkolwiek za dopłatą można było otrzymać napęd na cztery koła xDrive. Jest to

łatwy w obsłudze system stałego 4×4, który realizowany jest za pomocą sprzęgła, a

nie tak jak zazwyczaj centralnym mechanizmem różnicowym. Warto przy tym dodać,

że zawieszenie pozostaje wówczas całkowicie niezależne, a z tyłu znajduje się oś

wielowahaczowa, podczas gdy z przodu zastosowano podwójne wahacze

poprzeczne.

Wygląd BMW e90

Auto zaprezentowane jesienią 2005 roku i mimo, że nawiązywało stylistyczne do

swojego poprzednika za sprawą długiej i nisko opadającej maski, to jego sylwetka

wydawała się o wiele bardziej muskularna i sportowa. Nieco później zaprezentowano

także wersję Coupe, która wyglądała jeszcze lepiej. Późniejsza modernizacja

zmieniła nie tylko reflektory i lampy, ale także sprawiła, że podniesiono moc

dostępnych jednostek napędowych. Osoby, które cenią sobie sportowy styl i

charakter aut, mogły wybrać egzemplarze wyposażone w fabryczny M pakiet, na

który składały się specjalistyczne zderzaki, listwy progowe, obniżone zawieszenie, a

także aluminiowe felgi o oryginalnym wzorze i większym rozmiarze. W BMW e90 nie

zabraknie oczywiście klasycznej konstrukcji BMW, do której elementów należy

chociażby umieszczony wzdłużnie silnik, napęd na tył oraz rozkład masy przód-tył.

Wyposażenie auta

Wnętrze samochodu zostało zaprojektowane w zupełnie nowatorski sposób. W

modelu E49 widoczny był nieco klimat lat 90-tych, zwłaszcza gry zwracaliśmy uwagę

na deskę rozdzielczą. BMW e90 posiada nowoczesny i dość masywny kokpit, który

wyróżnia ponadprzeciętne ergonomia. Nie do końca dobrym rozwiązaniem wydaje

się zatem system i Drive, który służy do obsługi pokładowej elektroniki i sterowany

jest za pomocą pokrętła na tunelu środkowym. Tamta wersja wydawała się zbyt

skomplikowana w codziennym użytkowaniu, co spotkało się z falą krytyki. Co jeszcze

można powiedzieć o wnętrzu BMW e90? Listy w kokpicie zdecydowanie je ożywają,

lecz niestety są podatne na zarysowania. Fotele wydają się być wygodne, jednakże

kabina pomimo sporego zestawy osi, nadal jest zbyt ciasna. Pojemność bagażnika

także zdaje się nie zachwycać. 460 litów to niedużo w porównaniu z innymi autami

klasy średniej. Co ciekawe BMW e90 posiadało w standardzie takie udogodnienia

jak: klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby zarówno przednie jak i tylne, radio z

MP3 i aż sześcioma głośnikami oraz wspomniany komputer podkładowych. Na rynku

uda nam się znaleźć ponadto modele ze skórzaną tapicerką, tempomatem,

nawigacją GPS czy elektrycznie sterowanymi fotelami. Wyposażenie może zatem

zachwycić niemal każdego.

Silniki i ich częste usterki w BMW E90

Duży wybór jednostek napędowych to bez wątpienia bardzo duża zaleta tego

modelu. Znajdziemy ich ponad 30, to naprawdę szokująca liczba. Nasz wybór po

części zależy oczywiście od stanu naszego konta, jednak na wysokie koszty

serwisowania musimy być przygotowani niezależnie od rodzaju silnika. Niestety

BMW e90 posiada skomplikowaną konstrukcję. Zdecydować możemy się na dwa

rodzaje przekładni, do których należy manualna lub automatyczna, obie z nich są

sześciobiegowe. Wyjątkiem jest odmiana M3, w której została zamontowana

dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów. Wybór skrzyni Jmanualnej

wydaje się być znacznie lepszym wyborem, ponieważ charakteryzują się mniejszą

awaryjnością niż skrzynia automatyczna, która po przebiegu powyżej 150 tysięcy

kilometrów może sprawić spore problemy. Usterki automatycznej skrzyni biegów

wiążą się z bardzo wysokimi kosztami, które sięgają nawet 6 tysięcy złotych. Silnik

BMW e90 został zmodernizowany w 2007 roku, kiedy wprowadzono bezpośredni

wtrysk do wszystkich jednostek benzynowych, przez co nie opłaca się montować

instalacji LPG.

Jak prezentują się koszty utrzymania silników? Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe

to zdecydowanie najlepiej postawić na silnik R4 20 bądź R6 2.5. Uchodzą one za

niezwykle trwałe i niemal bezawaryjne, ponoć dobrze znoszą także montaż instalacji

gazowej. Zazwyczaj poleca się zwłaszcza silniki sześciocylindrowe. Te mocniejsze

od trzylitrowych są dedykowane osobom, którym nie przeszkadzają duże wydatki na

paliwo i odpowiednie serwisowanie. W przypadku diesli lepiej wybierać jednostki

trzylitrowe, które posiadają sześć cylindrów. Dlaczego lepiej nie decydować się na

silniki dwulitrowe? Niestety charakteryzują się one pękającymi klapkami w kolektorze

dolotowym, które mogą nawet wpaść do cylindra i tym samym spowodować poważne

uszkodzenie tłoku, zaworu, a nawet przełożyć się na awarię koła pasowego i pomp

wtryskowych.

Silnik N47, który wyprodukowano w 2007 roku wygląda nieco inaczej od pozostałych.

Rozrząd został bowiem umieszczony po stronie skrzyni biegów, przez koszt jego

wymiany zostaje zawyżony o kilka tysięcy złotych. Dwulitrowe turbodiesle mogą

wykazywać również przyspieszone zużycie wtryskiwaczy. Wymiana to koszt nawet

7000 złotych za komplet. Wybierając silnik koniecznie należy zwrócić uwagę na stan

turbosprężarki, gdyż koszt jej regeneracji jest bardzo wysoki. Sprawdźmy także

kondycję koła dwumasowego.

Zawieszenie i hamulce w BMW E90

Powiedzieliśmy już wystarczająco dużo o możliwych wersjach silnika w BMW E90.

Pora sprawdzić inne elementy, tym razem pod lupę wzięliśmy zawieszenie.

Zastosowano w nim podwójne wahacze z przodu i oś wielowahaczową z tyłu. Wraz z

połączeniem z świetnym układem kierowniczymi i napędem na tył, efekt jest bardzo

zadowalający, a auto prowadzi się naprawdę dobrze. Możemy wybrać egzemplarz,

który posiada fabrycznie obniżone zawieszenie. Będzie on wyposażony w 18 lub 19-

calowe alufelgi, co przysporzy nam zdecydowanie więcej wrażeń lecz może

zmniejszyć komfort z jazdy. Zawieszenie BMW E90 uznawane jest za trwałe i nie

wykazuje większych problemów. Podczas jazdy zużywają się jedynie typowe

elementy eksploatacyjne, do których należą chociażby tuleje, amortyzatory, drążki

kierownicze czy tylne wahacze. Większość z tych części została wykonana z

aluminium więc koszty ich serwisowania mogą być nieco większy od przeciętnych.

Co z układem hamulcowym? Działa on całkiem skutecznie, chociaż wydatek jaki

poniesiemy na wymianę tarcz i klocków na dwóch osiach może być całkiem spory i

przekroczyć sumę tysiąca złotych.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Jeszcze przed zakupem koniecznie należy sprawdzić stan przekładni kierowniczej,

ponieważ jej regeneracja może mocno nadszarpnąć nasz budżet. Regeneracja i

wymiana to koszt nawet kilku tysięcy złotych, nie każdy może sobie zatem na to

pozwolić. W BMW E90 mogą się ponadto zdarzyć usterki centralnego zamka,

immobilisera oraz układy iDrive. Musimy być także przygotowani na wysokie koszty

serwisowania auta.

Czy warto – plusy i minusy BMW E90

Ten model BMW z pewnością nie należy do najtańszych i najbardziej korzystnych

ofert. Wersje dostępne w okazyjnych cenach zazwyczaj wiążą się z poważnymi

wydatkami, które trzeba będzie ponieść, aby auto było w pełni sprawne. Zawsze

musimy zatem domagać się wykazania książki serwisowej, która poświadcza o

przebiegu, o ile będzie ona autentyczna. Zanim kupimy BMW E90 warto sprawdzić

jego stan blacharsko-lakierniczy. Ceny prezentują się bardzo rozbieżnie i są zależne

głównie od stanu i wyposażenia. Trójki, na które warto zwrócić uwagę kosztują

zazwyczaj od 30 tysięcy złotych. Jakie są ich największe zalety? Będzie to m.in.

ciekawy i atrakcyjny wygląd, dobre właściwości jezdne, czy szeroki wybór jednostek

napędowych. Te auta wolno tracą na wartości co także jest dużą zaletą. Wśród

minusów można wymienić za to wysokie ceny aut używanych, niewiele miejsca w

przestrzeni bagażowej czy kabinie. Wiele egzemplarzy jest także powypadkowych,

dlatego trzeba bardzo uważać w czasie zakupu. Na polskim rynku znajdziemy przede

wszystkim odmiany sedna i kombi z silnikami wysokoprężnymi.

Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby skomentować.