• Reklama
Forum Technika Ogólnie o BMW Elektryka/Elektronika dmuchawa jak ją zdemontować
Forum o ogólnych problemach z elektroniką i elektryką w BMW.

Moderator: Moderatorzy

dmuchawa jak ją zdemontować

Postautor: 525-tds » 23 sty 2008 22:09

Witam
Opisał bym po krótce jak dostać się do dmuchawy powietrza,
Jak kupiłem autko nie działał nadmuch i postanowiłem pojechać do elektryka żeby mi sprawdził i ewentualnie powiedział co należy dokupić.
po głębszym sprawdzeniu i pomierzeniu parametrów, stwierdził iż cała robota z nowym wentylatorem będzie mnie kosztowała około 1400 :?: :!: . TAK 1400 :!:
Więc postanowiłem sam to zrobić. Elektryk |cwana bestia| :twisted: powiedział że, żeby dostać się do wentylatora trzeba rozkręcić całą deskę rozdzielczą poodpinać poduszki poprostu wszystko|do gołej blachy|. Zacząłem rozpracowywać od czego zacząć. Postanowiłem porozkręcać wszystkie plastyki i byle by do przodu. Rozkręcanie zajęło mi chyba ze trzy dni, i po rozkręceniu wszystkiego okazało się że ...... przed wentylatorem są centralki :shock: . Myślałem że mnie szlak :x trafi bo nie wiedziałem jak je wydziągnąć i po dłuższych zastanowieniach doszedłem do wniosku że bawarczyk :) raczej nie byłby taki głubi żeby sobie tyle roboty robić z centralką. Po oględzinach okazało się że dostęp do centralki jest z pod maski i znajduje się ona za zbiorniczkiem płynu chłodzącego :) . Po odkręceniu czterech śrubek 7 i sześciu 10 plastikowych ujrzałem dmuchawę, w której były uszkodzone tylko szczotki - które kosztowały z założenie tylko 20 zł. :D

Cała robota kosztowała mnie około 50 zł |20 - szczotki, i chyba z 10 piw wypiłem przy ciężkiej pracy :lol: |

Zdjęć nie załączyłem - ponieważ robiłem to w zeszłym roku i niewiedziałem o forum

Piszę to dla przestrogi żeby inni nie zrobili błędu takiego jak ja. Byłem u jednego elektryka i nie skonsultowałem u kogoś innego.

W razie pytań służę pomocą na PW.

ROZKRĘCAŁEM TO PRZY E34
Ostatnio zmieniony 24 sty 2008 21:28 przez 525-tds, łącznie zmieniany 1 raz
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: rexman » 24 sty 2008 02:57

To pewnie będziesz wiedział jak wyjąć mechanizm wycieraczek... :wink:
Ja już nie mogę patrzeć jak mi prawa wycieraczka "maże" :(
Luz mam "straszny" na ośce.Ale skoro piszesz,że 3 dni :shock: Trudno,jakoś to przeżyję... :wink:
Aha,co to jest ta "centralka"?Jakoś nie kojarzę :oops:
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
 
Rejestracja: 29 gru 2007 19:26
Lokalizacja: Irl
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską

Postautor: 525-tds » 24 sty 2008 20:07

rexman pisze:To pewnie będziesz wiedział jak wyjąć mechanizm wycieraczek... :wink:
Ja już nie mogę patrzeć jak mi prawa wycieraczka "maże" :(
Luz mam "straszny" na ośce.Ale skoro piszesz,że 3 dni :shock: Trudno,jakoś to przeżyję... :wink:
Aha,co to jest ta "centralka"?Jakoś nie kojarzę :oops:


To zaczne od tego - centralka jest w tym miejscu co jest filtr pyłkowy, czyli głęboko za radiem - taka chłodniczka która robi mały duży obieg układu chłodzenia w samochodzie, jak się wyjmie ten filtr pyłkowy to jest ją widać. A co do wycieraczki to luz może być na ramieniu wycieraczki???? A co do mechanizmu to
1)Odkręcić i Zdjąć wycieraczki całe z ramieniem
2)trzeba zdjąć kratkę plastikową (ostrożnie żeby spinki nie połamały się)
3)Odkręcić mechanizm od blachy
4)Wyciągnąć go ale nie wiem jak bo go nie wyciągałem

PS mam tą kratkę zdjętą więc sobie zobacze z bliska i napisze coś więcej, ale Jutro tj. 25.01
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: rexman » 25 sty 2008 04:09

Tds 525,"centralka"to inaczej "centralne ogrzewanie" tak? :idea:
A co do wycieraczki to wiem co ją"boli",bo odkręcałem ramię,przestawiałem kilka razy w rózne pozycje i nic.Ramię od dawna ociera o maskę.Jedno co na jakiś czas pomaga to nakapać na ośkę trochę oleju("z bagnetu").
Aha,masz jakąś"receptę"żeby spinek nie połamać od tych kratek na podszybiu? :(
Mimo,że to wszystko tak prosto z Twojego opisu wygląda,to wiem co mnie czeka... :cry:
Dzięki!
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
 
Rejestracja: 29 gru 2007 19:26
Lokalizacja: Irl
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską

Postautor: tomi5 » 25 sty 2008 12:34

Czyli żeby dostać się do dmuchawy trzeba zdemontować zbiorniczek wyrównawczy??. Jakiś paproch chyba mi tam wleciał i kiedy dmuchawa chodzi słychać taki stukot, jak za dziecka do roweru przyczepiało się patyczki żeby uderzały o szprychy w kole. :wink:
tomi5
Bywalec
 
Rejestracja: 08 sty 2008 09:55
Rocznik: 0

Postautor: 525-tds » 25 sty 2008 18:41

Witam - co do spinek to niestety , to jest chyba jednorazowe, ale dostępne niekoniecznie w ASO - - Mi została tylko jedna, reszte musiałem dokupić. Za nowe płaciłem 25 - zł. za 10 szt więc malutko.A co do mechanizmy to znajduje się on za (nad) dmuchawą - więc żeby go wyciągnąć (mechanizm) należy rozkręcić zbiorniczek i odkręcić te ośki od tego mechanizmu (na pod szybiu - )

A co do wyciągnięcia zbiorniczka to nawet nie trzeba spuszczać wody.
Do rozkręcenia będzie potrzebne - Kluczyk nasadka fi 7 z przedłóżką do wykręcenia czterech malutkich wkręcików (są mało widoczne po dwa na stronie), kolejnie należy odkręcić sześć nakrętek plastikowych (po trzy w okolicach zbiorniczka) i załatwione. Jak już mamy odkręcone delikatnie (najlepiej z pomocą osoby drugiej ) delikatnie podnieść to wszystko do góry żeby nic nie urwać i odsunąć na bok. Pod osłoną znajduje się plastik
który należy wyciągnąć - za nim jest już wentylator. Obudowa ta jest przyczepiona (w mojej buni tak było że na dole były dwa malutkie metalowe zaczepy które trzymały ten plastik, oraz taka jasna opaska ja swoją rozciołem) żeby nie fruwała.
Do |rexman| - do mechanizmu trzeba jeszcze to wszystko zdemontować żeby go wyjąć, Więc jak oliwka pomaga to raczej bym przy tym sposobie Pozostał :D
Do |tomi5| I teraz już będziesz mniej więcej widział co wpadło, Możesz jeszcze cos mieć od wewnątrz - to wystaczy tylko filterek pyłkowy wyjąć odkurzacz i brudy wyciągać :D

PS u mnie terz coś chuczy delikatnie, ale najprawdobodobniej coś żle złożyłem.
Ostatnio zmieniony 25 sty 2008 18:51 przez 525-tds, łącznie zmieniany 1 raz
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: 525-tds » 25 sty 2008 18:45

:idea: rexman - może masz stożek w ramieniu wycieraczki uszkodzony ?
Tak właśnie teraz do głowy mi woadło, bo mechanizm raczej się nie psuje

A - centralne ogrzewanie to jest raczej w domu - wejdż sobie nawet na Allegro i wpisz centralka (Przez to przepływa płyn z układu chłodzenia oczywiście nagrzany i wtedy mamy ciepło w samochodzie )
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: rexman » 25 sty 2008 20:34

525-tds pisze::idea: rexman - może masz stożek w ramieniu wycieraczki uszkodzony ?
Tak właśnie teraz do głowy mi woadło, bo mechanizm raczej się nie psuje

A - centralne ogrzewanie to jest raczej w domu - wejdż sobie nawet na Allegro i wpisz centralka (Przez to przepływa płyn z układu chłodzenia oczywiście nagrzany i wtedy mamy ciepło w samochodzie )


Nie mów mi,że centralka to jest fachowe określenie.Jeśli już, to po prostu nagrzewnica.
Jakaś rozbieżność nazewnictwa nas po prostu prześladuje.Ty nazywasz tę samą część co ja stożkiem a ja ośką. :wink:
Tak czy inaczej rozumiemy się. :D
Dzięki!
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
 
Rejestracja: 29 gru 2007 19:26
Lokalizacja: Irl
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską

Postautor: 525-tds » 25 sty 2008 21:04

zwał jak zwał wiemy o co się rozchodz :D
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: adds » 30 sty 2008 07:23

jak nie dzial na niskich biegach - to obok pedalu gazy jest opornica - i nieraz stuki nie dzialaja:)
adds
Bywalec
 
Rejestracja: 28 gru 2007 07:08

Postautor: 525-tds » 30 sty 2008 19:37

akurat u mnie szczotki niekontaktowały, a po prawej stronie pod schowkiem (za filtrem pyłkowym) cała elektronika min. do sterowania obr
i ponownie tds
www.trofea-sport.pl
525-tds
Bywalec
 
Rejestracja: 20 sty 2008 22:20
Lokalizacja: Kielce

Postautor: quba30 » 09 kwie 2008 10:27

podklejam się pod temat, piszecie jak to jest w e34.
Ja mam e36 i muszę wymienić filtr kabinowy (klimatronik) - gdzie go szukać?
Jedno ramię wycieraczki niedługo odpadnie - takie ma luzy!
No i mój wentylator nadmuchu chodzi , ale popiskuje sobie po wjechaniu w dziurę i przy hamowaniu - to nie opony :lol: . nadmuch kupił bym nowy(ile to boli?) chociaż podejrzewam łożyska i szczotki - można to zrobić? czy to nie jest rozbieralne.
No i od której strony w e36 (kabina czy komora silnika) atakować ten wiatrak(don'kichot z kopią by się przydał)? Proszę o jakąś podpowiedz.
mam uczulenie na benzynę
quba30
Bywalec
 
Rejestracja: 14 lut 2008 18:46
Lokalizacja: Rekowo Górne
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

Postautor: Paweel » 09 kwie 2008 14:02

co do filtra kabinowego w wersji klimatronik w e36 to prosto jest zmienić.
aby dostać się do filtra musisz odkręcić i zdemontować schowek przed pasażerem. jak znajdę zdjęcia to dam instrukcję na forum. cała operacja trwa około godziny.
Paweel
Bywalec
 
Rejestracja: 02 lut 2008 14:07
Lokalizacja: Mielec/ostrów lub.
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 318tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie

Postautor: tomek_olecko » 16 kwie 2008 20:25

Jak kupujesz filtr pylkowy to zwykle jest zawarta instrukcja w nim ;>
;>
tomek_olecko
Bywalec
 
Rejestracja: 09 kwie 2008 21:10
Lokalizacja: Olecko
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie

Dmuchawa E-39

Postautor: Zbych » 23 kwie 2008 20:24

E-39

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek :smile:
Moze cos potrzebujesz..zobacz > http://www.mbpartner.com.pl/
Zbych
Bywalec
 
Rejestracja: 02 mar 2008 20:42
Lokalizacja: PL

Postautor: el_dorado » 01 lis 2009 09:32

mam e39 525tds.. tez dmuchawa mi nie wiała (obstawilem panel klimatyzacjii)

no to pyk www.allegro.pl i kupilem uzywke za 100zł.. podpinam i "d***"

niedziala :lol:

myśle dalej... (obstawiam jeża)

no to pyk www.allegro.pl..ale mądra kobieta (żona) stwierdzila że najpierw mozeby tak do elektryka.

no to pyk.. elektryk stwierdza ze jeż i klimatronik jest OK..
stwierdza też ze sie nia zaopiekuje ... zostawiam ją na 3 dni


po 3 dniach pan elektryk stwierdza ze wymontował dmuchawe..i ze trzeba kupić nową

biore od niego te dmuuchawe.. rozbieram na stole , okazuje sie ze Komudator jest zasyfialy 10 letnim osadem ze szczotek.. no to papier ścierny w łape i jazda.. szczotki tez byly małe no to trzeba bylo kupic nowe...

przywoze ja spowrotem do elektryka..wkładamy ją i DZIAŁA

Elektryk złozyl wszystko do kupy (zajelo mu to caly nastepny dzien)

Koszt usługi

300zł

Morał?

zanim zaczniecie sie wdawac w koszta najpierw do mechanika :)
el_dorado
Bywalec
 
Rejestracja: 04 wrz 2009 15:39
Lokalizacja: Sochaczew
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie

dmuchawa jak ją zdemontować

Postautor: quba30 » 29 gru 2009 00:01

zdemontowałem wentylator, wraz z mechanizmem wycieraczek ( nowe tulejki i jest super). zrobiłem pełny demontaż silnika:
- czyszczenie komutatora i toczenie go, bo szczotki trochę wjechały w niego
- poprawienie stanu izolacji, czyszczenie itp, itd
przed założeniem kontrola na "krótko" do aku - az z ręki wyrywał przy starcie. Po montażu w swoim miejscu nie chce zrobić ani jednego obrotu.
Na czas roboty klemy z aku zdjętę bo jeszcze rozrusznik był w przeglądzie, ale on działa.
Wentylator po włożeniu w swoją "puszkę" obracałem - kręci się normalnie, nie trze. Kiedy włączam go na panelu klimy silnik lekko "przysiada" jak przy włączaniu ogrzewania tylnej szyby czy kolwiek innego większego odbioru. panel klimy działa normalnie - słychać że przekłada nawiewy.
mam pytanie - czy na carsofcie zrobię coś - może się zablokował panel?
może jeż poszedł się paść? przyznaję - dotknąłem go palcem raz z ciekawości ale chyba od tego nie psuje się?
mam uczulenie na benzynę
quba30
Bywalec
 
Rejestracja: 14 lut 2008 18:46
Lokalizacja: Rekowo Górne
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

dmuchawa jak ją zdemontować

Postautor: raven_1983 » 29 gru 2009 13:16

Sprawdź bezpiecznik 19 - głupota... ale nie zaszkodzi.

Następnie sprawdź czy masz + na jednej z nóg wentylatora.

Odepnij wtyczkę od miecza (w nogach pasażera, pomiędzy nagrzewnicą a kompem klimy).

Podepnij pin 5 przez bezpiecznik 10A do masy, wiatrak powinien się kręcić jak szalony.

Jeżeli się nie kręci lub pali bezpiecznik to masz ponownie wentylator do sprawdzenia.

Jeżeli się kręci to do sprawdzenia jest miecz.

Podepnij wtyczkę do miecza, następnie przy wiatraku podepnij woltomierz między wiatrak a krokodylka (bez różnicy który).

Przy nawiewie na 0 powinno być 0V, jak dasz nawiew na maksa powinno być 12 (czy ile tam da ci akumulator), w położeniach pośrednich powinno w miarę płynnie się zmieniać.

Jeżeli nie będzie tak się zachowywać (np. będzie nic nic nic... nagle 12 na pełnym nawiewie) to sprawdź czy wszystkie kabelki do miecza dochodzą jak powinny tj
napięcie na pin 1, +12 na pin 2, na pin 3 zero dla normalnego położenia pokrętła nawiewu, +12 dla maksymalnej prędkości wiatraka, 5 to masa wentylatora, a 4 to podłączenie do masy.

Jak wszystko ok to podmień miecz na inny i zobacz czy będzie "spoko" - ale najpierw upewnij się, że wiatrak działa prawidłowo.

Jeżeli natomiast nie masz klimatronika - nie określiłeś jaką masz klimę to zmarnowałeś właśnie przez brak precyzji sporo mojego czasu.

Rady dotyczące wentylatora pozostają, ale do sprawdzenia jest wtedy jeż klimy a nie miecz (chyba, że masz miecz).
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
 
Rejestracja: 16 mar 2009 09:56
Lokalizacja: Warszawa
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie

dmuchawa jak ją zdemontować

Postautor: quba30 » 02 sty 2010 17:03

wielkie dzięki raven! mam klimatronik, sprawdziłem jak pisałeś - wentylator nie chcial zaskakiwać bo aku nie dawalo pożądnego napięcia (ciężki start przez nowe szczotki?) ale teraz "polatal" trochę, i aku podladowne i startuje dobrze i kręci sie szybko. tylko nie wiem czy to złudzenie: ale kiedy byl probowany i obudowa wentylatora byla otwarta z nadmuchów powietrze leciało tak samo mocno jak teraz, kiedy jest zamknięty i chodzi na max obrotach - nie wiem czemu słabo dmucha? jeden wiatrak jest koloru zielonego drugi czarny, jeśli założyłem odrotnie na oś (lewa - prawa) to nie będzie dmuchać - wie może ktoś jak to jest - nie chce mnie się jeszcze raz tego demontowac >
mam uczulenie na benzynę
quba30
Bywalec
 
Rejestracja: 14 lut 2008 18:46
Lokalizacja: Rekowo Górne
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

dmuchawa jak ją zdemontować

Postautor: quba30 » 14 sty 2010 15:45

aż głupio się przyznać - zapchany kompletnie filtr kabinowy. :oops:

Nie szło użyć funkcji "EDYTUJ" i dopisać w powyższym poście?
mam uczulenie na benzynę
quba30
Bywalec
 
Rejestracja: 14 lut 2008 18:46
Lokalizacja: Rekowo Górne
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

Następna

Wróć do Elektryka/Elektronika

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości