BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe ?

Tematy dotyczące układu paliwowego, pomp wtryskowych, ich nastawników i wtrysków.

Moderator: Moderatorzy

efendi
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:16
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe ?

Post autor: efendi »

Cześć,

przekopałem forum w poszukiwaniu nurtującego mnie pytania (z tematu) lecz nie znalazłem odpowiedzi. Skąd moje pytanie...

Otóż, od kilkunastu lat mam w rodzinie TDS'a w którym za naszych czasów nikt świec żarowych nie wymieniał, wcześniej prawdopodobnie też nikt ich nie ruszał a książka serwisowa do auta nic też o tym nie mówi. W związku z czym świece mają na dzień dzisiejszy 20 lat, są prawdopodobnie oryginalne jeszcze a auto ma wszelkie objawy wskazujące na to że któreś ze świec nie działają, choćby to że np. niezależnie od temperatury na dworze kiedy zgaśnie mi kontrolka od świec i poczekam jeszcze z 3-4 sekundy to pali na dotyk ale co prawda przez chwilę nie do końca równo pracuje.

Przechodząc do meritum sprawy, 3 miesiące temu kupiłem świece, skompletowałem narzędzia, na ciepłym silniku (po 15km przez miasto) zdemontowałem kolektor, wszystkie świece opryskałem środkiem typu WD-40 tyle że nie WD ale innym lepszym rozluźniaczem i zabrałem się za pierwszą świecę od strony kabiny. Odpiąłem zasilanie, nałożyłem długą nasadkę 12 i ch... delikatnie się ruszyła i stop - nie ciągnąłem na pałę ponieważ nie chciałem zerwać gwintu. Reszty nie próbowałem.

I teraz pojawia się moje pytanie - jaki jest moment w Nm zrywający taką TDS'ową świecę ? Zamierzam raz jeszcze podjeść do tematu tym razem na zimnym silnku (24h bez odpalania) z kluczem dynamometrycznym ustawionym na jakąś magiczną bezpieczną wartość.

Przejrzałem cały internet i nie znalazłem przypadków gdzie urywane były świece w TDS'ie (świece do 3.0d i pochodnych owszem).

Zorganizowałem sobie jedną świecę z której na frezarce zrobiłem sobie przekrój przez całą długość i widzę że "mięsa" jest tam dość sporo a gwint wcale też nie jest mały bo jest to bodajże M12.

Czy ktoś z Was zna jakieś przypadki ciężko wykręcających się świec z TDS'a (nawet na własnym przykładzie), problemy przy odkręceniu starych albo zerwane świece w TDS ? A może ktoś podzieli się ze mną jakąś poradą w związku z tym ?

I jeszcze jedna kwestia.
Czy silnik ma być gorący/ciepły do wykręcania czy zimny to poczytałem już milion postów i jedni piszą że na ciepłym, inni że na zimnym. Wszyscy zwolennicy odkręcania na ciepłym podpierają się tym że aluminium (głowica) ma inną rozszerzalność cieplną niż stal, w sensie że szybciej się rozszerza - okej, zgodzę się z tym tyle tylko że rozszerza się we wszystkie strony a zatem na gwincie też się robi ciasno :D

Co do odkręcania na zimnym testowane na innym BMW tym razem z silnikiem benzynowym M50B25 gdzie również jest ALU głowica - nigdy nie miałem problemu z wykręcaniem świec. Jak raz spróbowałem na ciepłym to myślałem że wykręce gwint z głowicy.... stąd mój pomysł na podejście do TDS'a na zimno.

Wiem że porównwanie świec z benzyny do świec z diesla to inna para kaloszy ale w obu przypadkach głowica jest aluminiowa a świeca stalowa. Tutaj jest gwint M12 a tam M16.

Czekam na wasze sugestie a głównie na moment zrywania świec :D
Awatar użytkownika
tdbezs
Bywalec Gadulec
Posty: 480
Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
Seria: E53-70
Nadwozie: SUV
Model: X5 3.0d/sd
Rocznik: 2004
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Chełm

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: tdbezs »

Miałem kilka tdsów, 3 omegi, 2 e36, e34... nigdy nie zdarzyło mi się urwać świecy. A odkręcałem na zimnym silniku z prostej przyczyny- co by sobie rąk nie poparzyć. Problemy z wykręcaniem świec występyją częściej w silnikach z bezpośrednim wtryskiem, w silnikach z komorą... raczej nie. Powodzenia.
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: Pieter »

Ja 2 razy wykręcałem i bez żadnego problemu ale z tym że na gorącym silniku.
Fakt że zawsze rzeczy typu wtryski czy świece wkręcam na smar miedziany.
Są… auta i jest BMW
efendi
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:16
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: efendi »

dziękuje bardzo Panowie :) za odpowiedzi.

Niestety jestem zmuszony przenieść całą tą operację na przyszłą sobotę (a miała być ta) więc napewno po całym zabiegu podziele się forum wrażeniami z zabiegu oraz o tym jak wyglądają (o ile takie będą) oryginale świeczki po 20 latach (jakieś fotki). I pewnie też zrobię jakiś test grzania na prostowniku tak z czystej ciekawości :). No chyba że się pourywają to będzie tragedia wtedy....

Swoją drogą, widzę że dział TDS'a na forum umarł i nie za dużo się w nim już ludzi udziela :) co oczywiście jest jasne :).

Miłego weekendu wszystkim życzę, a pozostałych użytkowników którzy również mają jakieś doświadczenie w tej materii zapraszam do pisania :)

P.
Awatar użytkownika
tdbezs
Bywalec Gadulec
Posty: 480
Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
Seria: E53-70
Nadwozie: SUV
Model: X5 3.0d/sd
Rocznik: 2004
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Chełm

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: tdbezs »

Taka sprawa, że tds jest już wiekową konstrukcją i w przypadku drogiej awarii(rozrząd, pompa, głowica) trafiają na złom- z resztą, praktycznie wszystkie auta, które były w ten silnik wyposażone zgniły już: zaczynając od omeg, poten e36, e34, e39... czas leci i koledzy przesiadają się na cr lub lpg :)
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: Pieter »

efendi to zapsikuj czymś z raz dziennie może się wgryzie pomiędzy gwinty i będzie Ci łatwiej.
Są… auta i jest BMW
efendi
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:16
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe

Post autor: efendi »

Witam Panowie, próba która odbyła się w zeszłą niedziele niestety nie zakończyła się powodzeniem, pomimo że auto było zimne i zapsikane porządnym penetratorem. Zacząłem oczywiście od świecy przy grodzi silnika, tej którą już wcześniej atakowałem i tak jak poprzednio można wykonać 1/8 obrotu prawo/lewo i koniec, staje na beton... Co prawda próba odbyła się grzechotką na 1/4'' więc dźwignia jest mała. Klucz dynamometryczny ustawiony na 30Nm również nie dał rady :-(. Próba podejścia do pozostałych świec umarła na śrubce od przewodu - nakrętka się nie odkręca i zaczyna się obracać z całym gwintem. Zatem żeby nie uszkodzić grzejących jeszcze pewnie niektórych świec porzuciłem tą robote. Nie sposób jest wyrwać gwint przyłaczenia przewodu i jak w przypadku pierwszym później nie odkręcić świecy...

Na chwilę obecną dorabiam "ściągacz" który umożliwi mi odkręcenie tych małych nakrętek M5 w sposób nie zrywający gwinu z tuleji oraz regularnie podlewam świece olejem z góry - taką metodę widziałem na youtube gdzie producent świec NGK (oficjalny filmik producenta) pokazuje jak sobie poradzić z wykręceniem zapieczonych świec. No i tam zalecają robotę na ciepłym/gorącym silniku ale najpierw przez tydzień dać olejowi podziałać. Z ciekawostek podają tam również momenty ukręcania świec swoich i innych z różnymi wielkościami gwintów - i tak np. wiem że M12 (other) zrywają się przy bodajże 45Nm.

https://youtu.be/W9lzWWGj8LM

Po kolejnej próbie dam znać ;-)
ODPOWIEDZ