Turbina do M51 tds opis działania

Tematy dotyczące mechanizmu doładowania i turbiny.

Moderator: Moderatorzy

DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

Mam jedno pytanie
wiadomo że w |M51 tds jest turbina i posiada gruszkę wastegate turbosprężarki. Czy ta turbina skoro ma wastegate to posiada też zmienną geometrię łopatek. Pytam bo siedze już kilka godzin w necie i sam nie wiem im dalej w las :))))
to artykół:

http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/turbo.html

to schemat gruszki
Obrazek

a to przekrój turbo :

Obrazek

i gdzie te łopatki????
ALBO BMW, ALBO NIC
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

No to do czego jest gruszka?
ALBO BMW, ALBO NIC
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

CZyli ten wężyk co steruje gruszką, a wychodzi ze ślimaka turbiny, to takie perpetuum mobile, raz zamyka klapkę w ślimaku, a raz otwiera, przy ciśnieniu w ślimaku, które pozwoli pokonać membranę w gruszce.
ALBO BMW, ALBO NIC
@ctiv
Bywalec
Posty: 258
Rejestracja: 22 lut 2011, 16:47
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Głogów

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: @ctiv »

tak jest po to zeby nie bylo przeładowania.
Czym się różni kierowca BMW od kierowcy Volkswagena? Dla kierowcy BMW Hektor to mityczny królewicz Trojański zaś dla właściciela VW, hektor to pole za domem.
DIS i INPA jak by ktos chcial przeswietlic auto z okragla wtyka
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: N2O »

Bardzo prosty system sprzężenia zwrotnego - samo sobą steruje.
:mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

To po co ludzie montują na tym wężyku booster?
ALBO BMW, ALBO NIC
Awatar użytkownika
123mlody
Bywalec
Posty: 59
Rejestracja: 20 cze 2009, 22:21
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: 123mlody »

DZWILU88 pisze:To po co ludzie montują na tym wężyku booster?

MBC montuje sie po to aby zwiększyć ciśnienie na turbinie, gdy krecisz MBC(dokładnie dokręcasz) kulka lub iglica (zależne od producenta) ogranicza lub calkowice zamyka podanie ciśnienia na gruszke w celu otwarcia zaworu WG.


Tu masz to fajnie rozrysowane.
Załączniki
Działanie MBC
Działanie MBC
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

Super dzięki za obrazek teraz tylko pozostaje ustawić odpowiednie ciśnienie włączenie :))))
ALBO BMW, ALBO NIC
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: wojtek_blekitny »

Zamiast boom skorygowana (znacznie zmniejszona) zostanie dawka paliwa, bo M51 jest zabezpieczony przed zbyt wysokim ciśnieniem doładowania :wink:
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Awatar użytkownika
123mlody
Bywalec
Posty: 59
Rejestracja: 20 cze 2009, 22:21
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: 123mlody »

Będziesz montował na stałe zegar ciśnienia czy tylko tak jednorazowo do ustawienia?? Ja myślałem żeby zamontować na stałe zegar doładowanie żeby mieć zawsze pogląd tylko nie mam jeszcze dla niego miejsca żeby to jakoś wygladało i było widoczne :)
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: wojtek_blekitny »

mario1 pisze:niby tak ale jeśli działa czujnik ciśnienia doładowania :wink:
mojemu koledze też było wiecznie mało mocy i podkręcał podkręcał aż mu węże i coler rozerwało :) :)
dlatego najlepiej to robić z zamontowanym czujnikiem pomiarowym ciśnienia żeby nie przesadzić :)
Jak nie działa map-sensor, to M51 nie rozwija fabrycznej mocy (analogicznie do sytuacji, gdy spadnie z niego przewód nadciśnieniowy) i wtedy jakiekolwiek przeróbki mające na celu przyrost mocy to czysty debilizm :wink:
A zabezpieczenie jest zdefiniowane na tak niskim pułapie, że dolot jest bezpieczny (po uzasadnienie odsyłam do tematów o MBC)...chyba, że i tak już wymaga wymiany :wink:
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

Trochę z innej beczki ale nie będę tematu zakładał nowego.
Zrobiłem testy ciśnienia turbiny bo w INPA mało co można zobaczyć, strasznie wolno działa :)). Podpiąłem manometr między czujnik turbiny, a kolektor, czyli przed sensorem. Oto wynik testu:

Obrazek

Test był przeprowadzony na tempomacie na prostej drodze. Pomiar odbywał się na biegu 2,3,4,5 przy obrotach 2000, 2500 i 3000.
Generalnie pomiary wyszły niemal identycznie i zastanawiam się czy są prawidłowe.
Dodam, że przy naciśnięciu gazu do dechy turbo daje około 1,2- 1,4 bara , dokładnie nie wiem ile bo wskazówka mocno drga. Jest to jednak chwilowe doładowania przy przyspieszaniu do rządnej prędkości. Potem ciśnienie doładowania wygląda tak jak powyżej.
ALBO BMW, ALBO NIC
Awatar użytkownika
123mlody
Bywalec
Posty: 59
Rejestracja: 20 cze 2009, 22:21
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: 123mlody »

A masz coś podciągnięte ciśnienie na turbinie czy orginał ?
DZWILU88
Bywalec
Posty: 155
Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Turbina do M51 tds opis działania

Post autor: DZWILU88 »

Nic nie było robione , jakieś 3 lata temu regeneracja turbo i tyle
ALBO BMW, ALBO NIC
ODPOWIEDZ