E34 TDS Tuning + parę pytań

Tematy ogólne dotyczące silnika i przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia, wał, most).

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
nikodem99
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 14 sty 2017, 14:40
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie

E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: nikodem99 »

Witam jestem posiadaczem E34 Tds. Auto ma zmienioną pompę na mechaniczną z 524td. Przechodząc do sedna w aucie brakuje mi mocy najbardziej z dołu.
Myślę nad zmianą Turbo, intercoolera Itd. na coś wydajniejszego. Chciałbym się poradzić co mogę na dzień dzisiejszy zmienić, większość tematów na tym forum jest już dosyć starych, dlatego też założyłem nowy temat. Znalazłem użytkownika który przerabia chipy leczy myślę że chciałbym uderzyć w większą moc.
Jakie turbo wybrać ? co do tego dołożyć ?
Jak i turbo to pewnie też wtryski?
Zmiana pompy na mechaniczną- myślę że to duży plus w tym kierunku.
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: N2O »

Trzeba pobawić się śrubkami na pompie i moc się znajdzie :mrgreen:
Jednak najlepsze przyrosty mocy uzyskasz na elektronicznej pompie z dobrym programem.
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
Awatar użytkownika
nikodem99
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 14 sty 2017, 14:40
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: nikodem99 »

Myślę nad rozwierceniem turbiny plus zmapowanie tego. jest sens ? czy sama zmiana mapy? Pompy nie będę zmieniał na elektroniczną w najbliższym czasie
Awatar użytkownika
Markiej
Bywalec
Posty: 191
Rejestracja: 19 sty 2011, 12:00
Seria: E28
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525td
Rocznik: 1986
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Markiej »

masz mechaniczną pompę to do czego ty chcesz robić mapę? poczytaj sobie o boost pinie i gov mod, to na początek. Turbo rozwiercaj ile dasz rade i podkręcaj na sztandze na 1.6bara. Powinno ci na chwilę wystarczyć ;) później sekcja tłocząca 11 ew 12 mm, turbo z 3.0d ze zmienna geometrią lub jakieś bi-turbo i dopiero wtedy duży IC, wtryski jakieś z wyższym ciśnieniem. Jest kilka patentów, poczytaj o tuningu diesla ogólnie i coś już będziesz wiedział.
Awatar użytkownika
nikodem99
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 14 sty 2017, 14:40
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: nikodem99 »

Chodziło mi o chipa od Bagora* Trochę przemyślałem to i myślę żeby zacząć od MBC i rozpatrzę to co napisałeś dzięki za odpowiedź ;)
Awatar użytkownika
Markiej
Bywalec
Posty: 191
Rejestracja: 19 sty 2011, 12:00
Seria: E28
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525td
Rocznik: 1986
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Markiej »

przy mechanicznej pompie czipem nic nie wysterujesz, w twoim przypadku od czipowania masz śrubokręt i klucz 13 ;)
mariusz76a
Bywalec
Posty: 23
Rejestracja: 16 paź 2015, 22:43
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: mariusz76a »

Ja mam chipa ale mocy z dołu on nie dodał. Dopóki nie zacznie pompować turbo (ok. 2000obr.) jest muł.
Awatar użytkownika
Bagor
Partner
Partner
Posty: 365
Rejestracja: 17 sty 2009, 16:12
Seria: E30
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1990
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Bagor »

Wszystkie silniki M41 i M51 można zmodyfikować (chiptuning) bez wyjątków. Jeśli ktoś mówi inaczej, to po prostu mnie ma pojęcia o czym mówi i nie powinien wprowadzać innych w błąd :)

Turbiny nie ustawi się na 1.6 bar, bo odetnie. MAP sensor zmierzy ciśnienie do 1.5 bar.

Jeśli ktoś mierzy w większe przyrosty niż standardowe, to wydajniejsze IC jest podstawą.

W przypadkach jeśli poprawnie zrobiony chip nie dodaje mocy w obrotach poniżej około 2000, należy np. sprawdzić czy jest prawidłowo ustawiona dawka na nastawniku. W zdrowym i w pełni sprawnym TDS, przyrost mocy w tym zakresie jest odczuwalny. W moim temacie można znaleźć odpowiednie opinie po modyfikacji, które to opisują.

Zmiana turbiny nie jest taka prosta jakby się to wydawało. Hybryda albo turbo z innego silnika, często przynosi dodatkowe problemy - można stracić moc z dołu albo góry. Trzeba dobrać turbinę z odpowiednią charakterystyką. Najpewniejszą metodą jest użycie MBC i podniesienie ciśnienia doładowania.

W załączniku wykres po mojej modyfikacji co można uzyskać z TDS. Wykres też pokazuje wspomniany problem ze zmianą turbiny - przyrost mocy został znacznie ograniczony w dolnej partii obrotów.
Załączniki
Bagor.jpg
Chiptuning silników BMW: http://www.bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?t=1316
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: N2O »

Dynamika w dolnym zakresie obrotów trochę się zmienia na większym tłokorozdzielaczu. Wtedy nawet większe turbo nie przeszkadza. W dobrze zmodyfikowanym silniku moc rośnie podobnie jak fabrycznie, czyli do 4400-4800 obr/min.
:mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
Awatar użytkownika
Bagor
Partner
Partner
Posty: 365
Rejestracja: 17 sty 2009, 16:12
Seria: E30
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1990
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Bagor »

N2O pisze:Dynamika w dolnym zakresie obrotów trochę się zmienia na większym tłokorozdzielaczu.
Pisałem coś o większym tłokorozdzielaczu? Nie wydaje mi się :)
N2O pisze:Wtedy nawet większe turbo nie przeszkadza.
Piszesz z teorii czy praktyki? :) Nie widziałem nigdy u Ciebie żadnego projektu, więc można domyślać się odpowiedzi.

Jest tak jak napisałem - źle dobrane turbo będzie zawsze gorsze w niskiej partii obrotów. Co by nie zrobić i tak będzie gorsze niż to z odpowiednią charakterystyką. W nowszych silnikach dochodzi jeszcze odpowiednia kalibracja geometrii - bez tego możesz nawet próbować przełożyć majtki przez głowę i nic Ci to nie da. Modyfikowałem ostatnio Seata 2.0TDI 140KM z GTB2260VK od 3.0TDI - brakowało ciśnienia, silnik miał beznadziejny dół (limit sterownika przeciw kopceniu). Odpowiednia kalibracja geometrii dopiero pomogła. Przerobiłem już całą masę rożnych turbin i wydaje mi się, że wiem więcej na ten temat niż gdybanie z fotela przed ekranem monitora.
N2O pisze:W dobrze zmodyfikowanym silniku moc rośnie podobnie jak fabrycznie, czyli do 4400-4800 obr/min.
:mrgreen:
Kto powiedział, że tak musi być? To jest tylko wartość dla serii. Pełno nowoczesnych diesli uzyskuje maksymalną moc w takim zakresie jak u mnie na wykresie. Te same silniki są dowolnie "dławione" w zależności od wersji - M57 410Nm lub 500Nm albo jako ciekawostka - VW UP 1.0 wersja 60KM lub 75KM. Albo 730d E38 które jest naprawdę trochę mocniejsze niż w E39 530d. Wiedział ktoś to, napisał gdziekolwiek na jakimkolwiek forum, że BMW nie podaje prawdziwych danych w tym przypadku? Do tego trzeba mieć wiedzę i umiejętności żeby to wiedzieć. To jest właśnie różnica miedzy typowym forumowym gdybaniem. Dlatego mówienie co, jak i ile powinien mieć silnik w danych obrotach jest nieporozumieniem.

To co miało być osiągnięte w podanym TDS (biorąc na poprawkę utrudnienia w zmianach mechanicznych jak turbo) - zostało osiągnięte. Kierowanie się rozumowaniem, że moc powinna rosnąc do 4400 - 4800 spowodowałoby dużo niższy wynik maksymalnej mocy. Nie to było celem klienta i nie takie były plany. Jak się nie wie, to się nie mówi. Do tego dochodzą limity tego starego sterownika (znasz je chociaż?), które uniemożliwiają wykonanie pewnych zmian.

Żeby się wykazać w jakiś temacie, najpierw trzeba mieć trochę wiedzy i doświadczenia na dany temat.

Pozdrawiam
Chiptuning silników BMW: http://www.bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?t=1316
Awatar użytkownika
Markiej
Bywalec
Posty: 191
Rejestracja: 19 sty 2011, 12:00
Seria: E28
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525td
Rocznik: 1986
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Markiej »

Bagor pisze:Wszystkie silniki M41 i M51 można zmodyfikować (chiptuning) bez wyjątków. Jeśli ktoś mówi inaczej, to po prostu mnie ma pojęcia o czym mówi i nie powinien wprowadzać innych w błąd :)

Turbiny nie ustawi się na 1.6 bar, bo odetnie. MAP sensor zmierzy ciśnienie do 1.5 bar.

Jeśli ktoś mierzy w większe przyrosty niż standardowe, to wydajniejsze IC jest podstawą.
Oczywiście że można modyfikować, ale tutaj mamy mechaniczną pompe z 2.4td więc nie ma co czipowac ;)
Awatar użytkownika
Bagor
Partner
Partner
Posty: 365
Rejestracja: 17 sty 2009, 16:12
Seria: E30
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1990
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: Bagor »

Markiej pisze:
Bagor pisze:Wszystkie silniki M41 i M51 można zmodyfikować (chiptuning) bez wyjątków. Jeśli ktoś mówi inaczej, to po prostu mnie ma pojęcia o czym mówi i nie powinien wprowadzać innych w błąd :)

Turbiny nie ustawi się na 1.6 bar, bo odetnie. MAP sensor zmierzy ciśnienie do 1.5 bar.

Jeśli ktoś mierzy w większe przyrosty niż standardowe, to wydajniejsze IC jest podstawą.
Oczywiście że można modyfikować, ale tutaj mamy mechaniczną pompe z 2.4td więc nie ma co czipowac ;)
Oczywiście ;) Rozpędziłem się i nie przeczytałem dokładnie.

Po 87 roku silniki M21 można już modyfikować.
Chiptuning silników BMW: http://www.bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?t=1316
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: E34 TDS Tuning + parę pytań

Post autor: N2O »

Bagor pisze:
N2O pisze:Dynamika w dolnym zakresie obrotów trochę się zmienia na większym tłokorozdzielaczu.
Pisałem coś o większym tłokorozdzielaczu? Nie wydaje mi się :)
N2O pisze:Wtedy nawet większe turbo nie przeszkadza.
Piszesz z teorii czy praktyki? :) Nie widziałem nigdy u Ciebie żadnego projektu, więc można domyślać się odpowiedzi.

Jest tak jak napisałem - źle dobrane turbo będzie zawsze gorsze w niskiej partii obrotów. Co by nie zrobić i tak będzie gorsze niż to z odpowiednią charakterystyką. W nowszych silnikach dochodzi jeszcze odpowiednia kalibracja geometrii - bez tego możesz nawet próbować przełożyć majtki przez głowę i nic Ci to nie da. Modyfikowałem ostatnio Seata 2.0TDI 140KM z GTB2260VK od 3.0TDI - brakowało ciśnienia, silnik miał beznadziejny dół (limit sterownika przeciw kopceniu). Odpowiednia kalibracja geometrii dopiero pomogła. Przerobiłem już całą masę rożnych turbin i wydaje mi się, że wiem więcej na ten temat niż gdybanie z fotela przed ekranem monitora.
N2O pisze:W dobrze zmodyfikowanym silniku moc rośnie podobnie jak fabrycznie, czyli do 4400-4800 obr/min.
:mrgreen:
Kto powiedział, że tak musi być? To jest tylko wartość dla serii. Pełno nowoczesnych diesli uzyskuje maksymalną moc w takim zakresie jak u mnie na wykresie. Te same silniki są dowolnie "dławione" w zależności od wersji - M57 410Nm lub 500Nm albo jako ciekawostka - VW UP 1.0 wersja 60KM lub 75KM. Albo 730d E38 które jest naprawdę trochę mocniejsze niż w E39 530d. Wiedział ktoś to, napisał gdziekolwiek na jakimkolwiek forum, że BMW nie podaje prawdziwych danych w tym przypadku? Do tego trzeba mieć wiedzę i umiejętności żeby to wiedzieć. To jest właśnie różnica miedzy typowym forumowym gdybaniem. Dlatego mówienie co, jak i ile powinien mieć silnik w danych obrotach jest nieporozumieniem.

To co miało być osiągnięte w podanym TDS (biorąc na poprawkę utrudnienia w zmianach mechanicznych jak turbo) - zostało osiągnięte. Kierowanie się rozumowaniem, że moc powinna rosnąc do 4400 - 4800 spowodowałoby dużo niższy wynik maksymalnej mocy. Nie to było celem klienta i nie takie były plany. Jak się nie wie, to się nie mówi. Do tego dochodzą limity tego starego sterownika (znasz je chociaż?), które uniemożliwiają wykonanie pewnych zmian.

Żeby się wykazać w jakiś temacie, najpierw trzeba mieć trochę wiedzy i doświadczenia na dany temat.

Pozdrawiam
A czy ja piszę że robisz coś źle?

Mam zrobionego RR na większych tłokorozdzielaczu(11mm) i hybrydzie turbo na frezowanym kole kompresji(TD04-15T-5 zamiast seryjnego TD04-11g-4).
Niestety z racji automatu i stałego napędu na 4 buty nie bardzo idzie to jakkolwiek pomierzyć mocowo.
Modyfikacje robiłem razem z wymiana silnika na inny, więc nie mogę jednoznacznie stwierdzić czy sama hybryda wprowadziła jakiegokolwiek laga - w połączeniu z wydajniejszą pompą nic takiego nie odczułem - powiedziałbym nawet że dół jest zdecydowanie mocniejszy niż na samym programie na seryjnych bebechach(turbo było jak nowe a pompa miała 100 tyś km od nowości).
Pompa w której zamontowałem większy tłokozdzielacz nie była w pełni sprawna, tzn nastawnik wywalał błędy, obroty za szybko spadały, źle reagował na zmianę obciążenia itp. Po pewnych regulacjach elementów nastawnika zachowuje się jak nowy(obroty tylko minimalnie drgną o grubość wskazówki np przy włączeniu klimy). Sama jazda zmieniła się nie do poznania.
Także jeśli w TDS'ie brakuje dynamiki, to w pierwszej kolejności należy skupić się na tym czy nastawnik działa prawidłowo, ma on diametralny wpływ np na to czy nastawnik osiąga pełne wychylenie ramienia.
:mrgreen:

A i nie ma co co porównywać tego silnika do nowoczesnych konstrukcji, to jest wręcz archaiczna(prosta jak budowa cepa) konstrukcja mechaniczna i sam sterownik też jest bardzo archaiczny.
Te silniki bez problemu wytrzymają kręcenie do bardzo wysokich obrotów(i bardzo to lubią) i potrzeba do tego głównie wydajnej pompy i turbo. Nie wiem czy jest to możliwe w tym sterowniku, ale spokojnie można by przesunąć obcinanie dawki np do 6 tyś obr i moc będzie do tych obrotów rosnąć o ile osprzęt da radę dostarczyć paliwa i powietrza tyle ile potrzeba.
:mrgreen: :mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
ODPOWIEDZ