jaki olej do e34 525 TDS?

Polecane materiały eksploatacyjne (płyny, klocki, opony etc.) i kosmetyki - dyskusje, opinie, informacje.

Moderator: Moderatorzy

aro
Bywalec
Posty: 21
Rejestracja: 14 wrz 2008, 20:25
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: WWY

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: aro »

Marciino pisze:Dziś robiłem wymianę oleju, filtrów, i zostałem przy MaxLife Diesel Oil 10W-40, jak coś jest bardzo dobre to po co zmieniać :mrgreen:

Pozdr.
Napisz cos więcej o eksploatacji samochodu na tym oleju.
Awatar użytkownika
Marciino
Bywalec Gadulec
Posty: 332
Rejestracja: 20 maja 2009, 18:54
Seria: Szukam...
Nadwozie: _
Model: Nie mam
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Nowy Dwór Mazowiecki

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Marciino »

aro pisze:
Marciino pisze:Dziś robiłem wymianę oleju, filtrów, i zostałem przy MaxLife Diesel Oil 10W-40, jak coś jest bardzo dobre to po co zmieniać :mrgreen:

Pozdr.
Napisz cos więcej o eksploatacji samochodu na tym oleju.

Jako odp. wkleje Ci wcześniejsze posty z tego tematu :mrgreen: w sumie wszystko jest opisane:
rononM1 pisze:Z czystym sumieniem polecam Valvoline'a MaxLife 10W40 - poprzednim tds-em zrobiłem na nim 120 tys przez 2 lata /a auto wczesniej miało pewnie ze 400 tys./ i motor chodził jak złoto. Jak przechodziłem przy pierwszej wymianie z Mobila 10W40 na MaxLife'a silnik zaczął lżej i ciszej chodzić.
Maro napisał(a):
(...)Ale już zdecydowałem. Następny będzie MaxLife... Tylko pełen czy półsyntetyk :?:

Mam już u siebie ten olej MaxLife Diesel Oil 10W-40 (półsyntetyczny), no i zobaczymy, najpóźniej w weekend będę olej wymieniał, pojeżdżę, i ewentualnie z czasem napisze co nieco.

pozdr.


Po miesiącu śmigania na tym oleju mogę śmiało potwierdzić to co już wcześniej pisał kolega rononM1, silnik pracuje łagodniej i ciszej, szczególnie różnica ta jest odczuwalna podczas agresywniejszego przyśpieszania, kiedy to gaz bliżej podłogi jest niż zazwyczaj. Na razie jeszcze za wcześnie aby stwierdzić czy mi go nie bierze, ale jestem dobrej myśli. Pozdr.
Przez 8tys wziął z 0.5 litra tego oleju, więcej dolewać nie musiałem. Po kupnie auta półtora roku temu, nie orientując się jeszcze w temacie, wlałem mu liquid molly diesel (nie pamiętam nawet dokładnie co to było), to brał go co najmniej 2x więcej niż tego. No i to że silniczek chodzi ciszej, łagodniej, takie odczucie, to się zgadza. Pozdr.
Awatar użytkownika
Davido
Bywalec
Posty: 29
Rejestracja: 19 kwie 2010, 13:28
Lokalizacja: 3-miasto

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Davido »

nie wiem jak srednia w E34 tds moze miescic sie w 7,5???? :roll: owszem na trasie do 110km/h zrozumiem ale napewno nie w miescie :D Moja srednia w tds-e miescila sie w 9l ai tak po przeliczeniu wychodzilo 10l...

Dodano: Nie Wrz 26, 2010 6:48 pm

a olej to castrol magnetic 10w40 nie powinienes miec z nim problemu,ja lalem Mobila 10w40 ale to jest ta sama półka.Obecnie do swojego nowego cacka leje castrol edge 5w30,drogo ale jak na takim jezdzi caly czas i dobrze jej to niech ma ,a co :mrgreen:
lieder_r
zbanowany
zbanowany
Posty: 147
Rejestracja: 01 sty 2008, 14:44
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Puck

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: lieder_r »

Davido pisze:nie wiem jak srednia w E34 tds moze miescic sie w 7,5???? :roll: owszem na trasie do 110km/h zrozumiem ale napewno nie w miescie :D Moja srednia w tds-e miescila sie w 9l ai tak po przeliczeniu wychodzilo 10l...
Jak najbardziej mozliwe w manualu, przy zdrowym motorze.
P.S. Zapraszam na trojmiejskie spoty!

Pozdrawiam
Mój TDS połyka średnio:
Obrazek
Awatar użytkownika
qliver
Bywalec
Posty: 48
Rejestracja: 19 paź 2009, 22:41
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Rumia

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: qliver »

Też się dołączę i opiszę swoje doświadczenia z olejami w mojej rocznej 525TDS-T.

Po zakupie Buni w warsztacie wlali mi półsyntetyka Mobil 1 Super 2000 10W-40 z beczki. Generalnie nie mogłem narzekać. Do 10000 bez problemów, po 10000 silnik zaczął bardzo głośno chodzić i w ciągu niecałego miesiąca zjadł 0,5l oleju. Silnik nie cieknie, wcześniej żadnych dolewek.

Za namową mojego lokalnego GuRu zmieniłem na Castrola Magnatec Diesel 5W-40. Olej sprowadzony z Niemiec (słynny gość na Allegro co sprzedaje sprowadzane oryginalne Castrole), oczywiście nowy filtr. Przed wymianą oleju silnik został wyczyszczony specyfikiem LiqiudMoly (dodaje się do starego oleju i silnik pracuje 15 min na wolnych obrotach, po czym spuszcza się całość i zalewa nowym olejem).
Jak silnik sprawuje się na pełnym syntetyku? Zapewne pełne porównanie będę miał dopiero po następnych 10000 km. Wstępnie wydaje się, że po nagrzaniu chodzi ciszej (tzn. mi się wydaje, a mój lokalny GuRu, który może ma lepszy słuch twierdzi, że chodzi wyraźnie ciszej). Wyraźnie lżej startuje - tu nie mam wątpliwości, zwyczajnie czuję to. Mrozów jeszcze nie ma, ale mam nadzieję że odczuję widoczną różnicę zimą na korzyść syntetyka.
Jak na razie żadnych wycieków z silnika i oleju nie ubywa (czyli skoro nie cieknie silnik, to również nie pali oleju).
Wsio.
--
qliver
E34 525TDS M51D25
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: siudek »

qliver pisze:oleju nie ubywa (czyli skoro nie cieknie silnik, to również nie pali oleju).
No, z tym to akurat bywa różnie. ;] Ale kolejny przykład obalania mitów "O, tedees, co? Ile Ci bierze oleju? Tej zimy gdzieś jeździłeś czy jeszcze nie zdążyłeś odpalić?". :D Pamiętacie mój post z kwietnia (poprzednia strona)? No to właśnie zrobiłem niecałe 11kkm. :] Nic się nie dzieje, żadnych wycieków, nie zauważyłem ubytków (miałem taką chwilę i nawet dolałem trochę, ale później obadałem sprawę i wychodzi na to, że mam krzywe miejsce na parkingu :D a kumpel już się ze mnie nabijał, że sam bagnetem wyciągnąłem tyle, jak tak 2 razy dziennie potrafię sprawdzać :D ). :]

Zastanawiam się teraz, czy wymieniać już czy poczekać jeszcze trochę (w końcu 5W40 powinien dłużej zachowywać właściwości). Myślę, że te nasze wskaźniki przeglądów to tylko na kilometry są nastawione, bo prawidłowość w ich wskazaniach żadna.

Pozdro.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Dominik86
Bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 08 gru 2009, 17:43
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 330d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Dominik86 »

siudek powiedz mi, ze po parkingu nie chodziłeś z poziomicą... :D i tak jestem przekonany, ze wyciągnąłeś to bagnetem i koniec;)

swoją drogą każdemu zalecam full syntetyk niezależnie od przebiegu i tego co było używane wcześniej + płukankę LM przed wymianą

stosuję ją za każdym razem (wymiana co 22 tys. km) i nie bierze nic oleju - a nie bawię się w czekanie aż się nagrzeje silnik itp. pierdoły tylko wsiadam i jadę, ew. po grzaniu czekam te 20-30 sek przed zgaszeniem auta:)

z olejów które do tej pory stosowałem a były to
castrol edge 5w40/5w30
mobil 1 5w50/0w30
liqui moly 5w40
shell helix 5w40 super diesel
najbardziej moge polecic tego ostatniego + m1 5w50 - najcichsza praca i elastyczność jakby lepsza ;)
nie bójcie się nagaru, oleje usuwają je stopniowo - to nie jest młotek i dłuto...
Jimmi
Bywalec
Posty: 50
Rejestracja: 15 sty 2009, 17:13
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Częstochowa

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Jimmi »

Panowie...mam dylemat! Mam zalany Mobil Super S 10W40 i silnik nie pobiera mi oleju...ogólnie zdrowa bestia :)
Problem polega na tym, że dostałem olej Shell Helix Ultra 5W40 Syntetyk i nie wiem czy mogę z półsyntetyku na niego przeskoczyć...help!!
BMW E39 TDS TOURING...srebrna strzała--->
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: siudek »

Po pierwsze uzupełnij informacje w profilu (a nie w podpisie). Po drugie - to nie problem tylko powód do cieszenia się, że masz zdrowy silnik. Jeśli silnik rzeczywiście jest suchy (umyłeś go i pojeździłeś z 2kkm, po czym nadal był suchy i nie widać wycieków), serwisowałeś go odpowiednio, nie pobiera oleju pomiędzy wymianami, dobrze pracuje, ma moc i nie ma z nim żadnych problemów - nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić olej z powrotem na 5W40 (ja zrobiłem dokładnie to samo w moim e34, jak możesz przeczytać w poprzednich postach, z Castrol 10W40 na LM 5W40 i niedługo będzie czas na drugą wymianę - ok. 15kkm).

Jednak przed wymianą powinieneś pamiętać o 3 sprawach:
- przed zalaniem silnika nowym olejem zastosuj tzw. "płukankę", czyli specyfik czyszczący, zgodnie z jego instrukcją (polecam LM Engine Flush)
- przez pierwsze 200-300km staraj się jeździć delikatnie i nie katować silnika od razu ostro (to bardziej zapobiegawczo)
- przygotuj się mentalnie i finansowo na ewentualne skutki uboczne i ich naprawy (jeśli masz stare popękane uszczelki i nagar z nich wypłuczesz, mogą zacząć ciec, mogą zacząć stukać popychacze, MOGĄ)

Oczywiście o nowym filtrze oleju nawet nie wspominam (polecam KNECHT lub MANN). Najlepiej od razu zrób pełny serwis (filtry, oleje, płyny), lepiej odczujesz różnicę Ty i Twój silnik. I pamiętaj, że robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność, gdyż wszystko zależy od stanu faktycznego Twojego silnika - a tego nikt z nas nie zna. Są wśród nas ludzie, którym ta operacja się udała z pozytywnymi następstwami (mieli dobry silnik lub dużo szczęścia), są tacy, którzy nie odczuli różnicy, a są i tacy, którzy twierdzą, że słyszeli, że czytali, że to niszczy silnik. :D Wnioski wyciągnij sobie samodzielnie.

Pozdrawiam i daj znać jaka decyzja zapadnie.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Jimmi
Bywalec
Posty: 50
Rejestracja: 15 sty 2009, 17:13
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Częstochowa

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Jimmi »

Dzięki za odpowiedź...teraz się zastanawiam, czy warto bo nie wiem czy odczuję jakąś różnicę, że jeżdzę na 5W40. Jeśli nie to po co ryzykować :/
BMW E39 TDS TOURING...srebrna strzała--->
Dominik86
Bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 08 gru 2009, 17:43
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 330d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Dominik86 »

siudek pisze:Po pierwsze uzupełnij informacje w profilu (a nie w podpisie). Po drugie - to nie problem tylko powód do cieszenia się, że masz zdrowy silnik. Jeśli silnik rzeczywiście jest suchy (umyłeś go i pojeździłeś z 2kkm, po czym nadal był suchy i nie widać wycieków), serwisowałeś go odpowiednio, nie pobiera oleju pomiędzy wymianami, dobrze pracuje, ma moc i nie ma z nim żadnych problemów - nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić olej z powrotem na 5W40 (ja zrobiłem dokładnie to samo w moim e34, jak możesz przeczytać w poprzednich postach, z Castrol 10W40 na LM 5W40 i niedługo będzie czas na drugą wymianę - ok. 15kkm).

Jednak przed wymianą powinieneś pamiętać o 3 sprawach:
- przed zalaniem silnika nowym olejem zastosuj tzw. "płukankę", czyli specyfik czyszczący, zgodnie z jego instrukcją (polecam LM Engine Flush)
- przez pierwsze 200-300km staraj się jeździć delikatnie i nie katować silnika od razu ostro (to bardziej zapobiegawczo)
- przygotuj się mentalnie i finansowo na ewentualne skutki uboczne i ich naprawy (jeśli masz stare popękane uszczelki i nagar z nich wypłuczesz, mogą zacząć ciec, mogą zacząć stukać popychacze, MOGĄ)

Oczywiście o nowym filtrze oleju nawet nie wspominam (polecam KNECHT lub MANN). Najlepiej od razu zrób pełny serwis (filtry, oleje, płyny), lepiej odczujesz różnicę Ty i Twój silnik. I pamiętaj, że robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność, gdyż wszystko zależy od stanu faktycznego Twojego silnika - a tego nikt z nas nie zna. Są wśród nas ludzie, którym ta operacja się udała z pozytywnymi następstwami (mieli dobry silnik lub dużo szczęścia), są tacy, którzy nie odczuli różnicy, a są i tacy, którzy twierdzą, że słyszeli, że czytali, że to niszczy silnik. :D Wnioski wyciągnij sobie samodzielnie.

Pozdrawiam i daj znać jaka decyzja zapadnie.
są też ludzie, którzy wyciągnęli przez bagnet olej i myśleli że wyciek jest...
Awatar użytkownika
Eskimos
Bywalec
Posty: 260
Rejestracja: 04 lut 2009, 15:55
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Eskimos »

Jimmi pisze:Dzięki za odpowiedź...teraz się zastanawiam, czy warto bo nie wiem czy odczuję jakąś różnicę, że jeżdzę na 5W40. Jeśli nie to po co ryzykować :/
Olej syntetyczny zawsze będzie lepszy dla silnika od mineralnego (semisyntetyk to tak naprawdę zwyczajny mineral, tylko z dodatkami), a poza tym różnicę w lepkości 5 a 10 zobaczysz (czy raczej usłyszysz) choćby przy odpalaniu przy -20 st. Moim zdaniem jak najbardziej warto.
Darz Bór!
Eskimos
Dominik86
Bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 08 gru 2009, 17:43
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 330d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Dominik86 »

Eskimos pisze:
Jimmi pisze:Dzięki za odpowiedź...teraz się zastanawiam, czy warto bo nie wiem czy odczuję jakąś różnicę, że jeżdzę na 5W40. Jeśli nie to po co ryzykować :/
Olej syntetyczny zawsze będzie lepszy dla silnika od mineralnego (semisyntetyk to tak naprawdę zwyczajny mineral, tylko z dodatkami), a poza tym różnicę w lepkości 5 a 10 zobaczysz (czy raczej usłyszysz) choćby przy odpalaniu przy -20 st. Moim zdaniem jak najbardziej warto.

dodatki sa w każdym oleju...
semisyntetyk to olej mineralny pomieszany z syntetykiem w stosunku zwykle 7:3

pamiętajcie, ze sam olej tylko i wyłącznie smaruje
dodatki sa np. antypienne, antykorozyjne, zmniejszajace tarcie, ulestyczniające uszczelki, czyszczace itd...

z dobrych olejów z dużą ilością dodatków czyszczacych smialo moge polecic shella 5w40 ultra diesel oraz mobil 1 5w50, z lekkim wskazaniem na shella gdyż disel z samego założenia raczej nie osiaga takich temperatur zeby wymagal oleju z zakresu 50. (co innego po przeróbkach)
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: wojtek_blekitny »

Dominik86 pisze:
Eskimos pisze: pamiętajcie, ze sam olej tylko i wyłącznie smaruje
dodatki sa np. antypienne, antykorozyjne, zmniejszajace tarcie, ulestyczniające uszczelki, czyszczace itd...
Jeszcze chłodzi i uszczelnia gwoli ścisłości :wink:
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: siudek »

Hmm, pozwolę sobie nie zgodzić się. ;] Z założenia olej nie chłodzi silnika i nie ma takiego zadania, chłodnica oleju chłodzi sam olej, aby ten nie zagrzał się za bardzo i nie stracił swoich właściwości smarujących. Film olejowy pozostając na powierzchniach ciernych zapobiega nadmiernej temperaturze i zatarciu silnika. To ewentualnie w tym ostatnim można powiedzieć, że pośrednio ma wpływ na temperaturę silnika, bo zapobiega tarciu. Silnik chłodzi układ chłodzący. :]

Natomiast w jaki sposób olej uszczelnia? Silnik uszczelniają uszczelki, a olej może poprzez wspomniane dodatki jedynie utrzymywać ich dobrą kondycję (one same są przecież w dużej mierze po to, aby sam olej nie wyciekł poza silnik!). Sam w sobie nie uszczelnia nic, pierścienie tłoków również chroni film olejowy - ale gdyby go nie było (powiedzmy, że wszystko byłoby z super teflonu niepowodującego tarcia :D) to również było by szczelnie. :] No, chyba że masz na myśli olej mineralny zaklejający wszelkie dziury i nagar w uszczelkach! :D

Pozdrawiam.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2404
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Jawor »

A ja się jednak zgodzę, olej oddając ciepło w chłodnicy oleju i wracając znów do bloku pobiera kolejną "porcję" ciepła i znów ją oddaje, jakby nie patrzeć jeest to jakiś wpływ na chłodzenie, nieznaczny ale jest. Myślę że jest to bardziej efekt uboczny niż zamierzony, celem na pewno było utrzymanie stałej temperatury oleju.

Co do uszczelniania również ciężko jest mi się odnieść, ale chętnie przeczytam coś mądrego :P
Powrót do korzeni: e34 Ponton

Moje byłe:
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Rodzinkę wożę 318d
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: siudek »

Co do chłodzenia oleju - właśnie o to mi chodziło, że nie ma to znaczenia technologicznego. Oleje silnikowe nie mają dodatków chłodzących czy lepiej absorbujących lub transportujących ciepło. W tym kontekście nie ma znaczenia dobór oleju do jego właściwości chłodzących silnika, bo nie jest to istotą - olej chłodzi silnik z prostego powodu, jest cieczą o niższej temperaturze niż blok silnika, więc fizyka zmusza. Tak samo można powiedzieć, że dobór stopu aluminium dla bloku również chłodzi silnik, bo absorbuje ciepło z tarcia, a jako metal chłodzi się powietrzem naokoło. I to również była by prawda. :D
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: wojtek_blekitny »

siudek pisze:Hmm, pozwolę sobie nie zgodzić się. ;] Z założenia olej nie chłodzi silnika i nie ma takiego zadania

Pozdrawiam.
Z założenia chłodzi i ma takie zadanie ;) Barbarzyński przykład- natrysk oleju na denka tłoków, czy chłodzenie wału korbowego ;) Oczywiście przykłady można mnożyć w nieskończoność (wał rozrządu etc.), ale nie o tym dyskusja ;)
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Awatar użytkownika
Eskimos
Bywalec
Posty: 260
Rejestracja: 04 lut 2009, 15:55
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: Eskimos »

siudek pisze: Sam w sobie nie uszczelnia nic, pierścienie tłoków również chroni film olejowy - ale gdyby go nie było (powiedzmy, że wszystko byłoby z super teflonu niepowodującego tarcia :D) to również było by szczelnie. :]
..i wymagałoby sporo mniejszych luzów montażowych i zatarłoby się zaraz po nagrzaniu silnika.

Ale pierścienie nie są z turbo-teflonu ;) i olej jak najbardziej uszczelnia ich styk z gładzią cylindra. Zmierz sprężanie na sucho, a później na mokro, to zobaczysz różnicę. Oczywiście nie jest to jego główne zadanie, niemniej taką rolę też spełnia. Widać to też np. w luźno pasowanych silnikach chłodzonych powietrzem (i olejem, a jakże), czy w działaniu hydraulicznych popychaczy zaworowych - użycie oleju o nieodpowiedniej lepkości (czyli niecałkowite ich uszczelnienie) powoduje ich niedostateczne rozsunięcie i klepanie.

Co do chłodzenia, to po co Twoim zdaniem olej jest natryskiwany na denka tłoków?

A gdyby to, co napisał wojtek_blekitny nie było prawdą, to do wszystkich silników produkowano by tylko jeden rodzaj oleju, o jednej lepkości (i to najlepiej jak najmniejszej, bo po pierwsze po co bez potrzeby obciążać silnik, a po drugie, na lekkobieżnym oleju pompa szybciej napełnia cały układ i silnik jest szybciej smarowany). Poza tym, do smarowania silnika wystarczyłaby połowa (albo i jeszcze mniej) oleju, który się w nim znajduje.
Darz Bór!
Eskimos
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

jaki olej do e34 525 TDS?

Post autor: siudek »

Eskimos pisze:Oczywiście nie jest to jego główne zadanie, niemniej taką rolę też spełnia.
:] Ok, olej w jakiejś mierze chłodzi silnik i macie rację, tak jak napisałem - bo ma niższą temperaturę i jako obce ciało o niższej temperaturze absorbuje ciepło. Ale nie schłodziłby silnika i do tego potrzebny jest układ chłodzenia cieczą - a więc podług tego (właściwości chłodzących) nie dopasowujesz rodzaju oleju, o czym jest ten temat i o to mi chodzi. Oleju szukasz o jak najlepszych właściwościach smarujących! Nie szukasz oleju, który "uszczelni" Twój silnik, albo który "schłodzi" Twój silnik - tylko takiego, który zapewni jak najlepsze smarowanie, ułatwi rozruch, zachowa swoje właściwości. W rajdowych olejach jest jeszcze czynnik zachowania własnej temperatury (tzw. stałotemperaturowość).
Eskimos pisze:Co do chłodzenia, to po co Twoim zdaniem olej jest natryskiwany na denka tłoków?
Przede wszystkim smaruje gładź cylindra, w drugiej kolejności obniża temperaturę denka tłoka. Z dwóch kanalików, jeden wtryskuje pod dużym ciśnieniem, zapewne z powodu potrzeby jak najszybszego zapewnienia smarowania gorącej powierzchni. Drugi zapewne (dysza nieruchoma) doprowadza olej celem obniżenia temperatury. :] A parowanie oleju w skrzyni korbowej to zjawisko umożliwiające stałe i równomierne smarowanie wszystkich powierzchni.
Eskimos pisze:to do wszystkich silników produkowano by tylko jeden rodzaj oleju, o jednej lepkości (i to najlepiej jak najmniejszej, bo po pierwsze po co bez potrzeby obciążać silnik, a po drugie, na lekkobieżnym oleju pompa szybciej napełnia cały układ i silnik jest szybciej smarowany).
No to akurat bzdura, bo co to ma do rzeczy? Lepkość oleju nie ma bezpośrednio żadnego znaczenia dla chłodzenia. Lepkość czyli pozostający film olejowy to element ślizgowy dwóch powierzchni ciernych i takie też ma zadanie (no bo nie ma jak to określiłeś "turbo-teflonu" :D). Poza tym lepkość to jedna właściwość, a gęstość to druga! Lepkość nie ma wpływu na prędkość rozprowadzania oleju po silniku przecież. A dzięki wysokiej lepkości olej nie spływa w całości ze ścianek tylko pozostawia wspomniany film i podczas rozruchu silnik właśnie NIE JEST suchy tylko wstępnie zabezpieczony, zanim "rozchlapie się" w całości. Czyż nie?
Eskimos pisze:Poza tym, do smarowania silnika wystarczyłaby połowa (albo i jeszcze mniej) oleju, który się w nim znajduje.
Tak? Silnik jest duży (blok TDSa naprawdę jest spory w porównaniu do innych konstrukcji), do niego dopasowana jest odpowiednia ilość oleju, która zdoła zabezpieczyć smarowanie wszystkich kanalików olejowych i powierzchni. Poza tym druga strona medalu - olej szybko się rozgrzewa i słabo oddaje ciepło (to wynika z jego budowy molekularnej gęstej cieczy, dlatego oleje są używane również do ogrzewania, jako paliwo długo trzymające temperaturę). To też zaleta, gdyż olej musi osiągnąć odpowiednią temperaturę, aby uzyskać optymalne właściwości. W związku z tym należy poszukać kompromisu pomiędzy odpowiednio dużą ilością oleju, aby ten zdołał wszystko nasmarować i jednocześnie rozłożyć ilość ciepła (łatwiej nagrzać 2l oleju niż 7l) oraz stosownie małą, aby dało radę go wystarczająco schłodzić. Myślę, że nie ma co nad tym dywagować "co by było gdyby", bo jednak panowie inżynierowie coś tam wiedzą...

Co do uszczelniania rozumiem o co Ci chodziło. :]

Pozdrawiam.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
ODPOWIEDZ