Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2328
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt: Strona WWW AOL

[EXX] Wymiana oleju w skrzyni biegów

20 wrz 2017, 23:18

Wymiana oleju w skrzyni biegów



Użytkowników aut z automatyczną skrzynią biegów możemy podzielić na 3 grupy: tych którzy regularnie wymieniają olej w przekładni (co 70-90 tysięcy kilometrów),
tych którzy chcieliby, ale boją się ewentualnych problemów i kosztów remontu po nieudanej wymianie, i tych którzy nie robią nic.
Zasadniczo, każdej z tych grup możnaby po części przyznać rację: z jednej strony regularna wymiana zapewni odpowiednie właściwości fizyczno-chemiczne oleju,
zpomoże usunąć powstające zabrudzenia i gromadzące się opiłki, z drugiej zaś strony, często decyzja o wymianie oleju zapada już w momencie pojawienia się
różnych dolegliwości, typu przeciągania zmiany biegu, szarpania, głośniejszej i powolniejszej pracy. Zatem lepiej będzie nie wymieniać oleju?
Jak już wcześniej wspomniałem, olej traci swoje właściwości fizyko-chemiczne i znacznie pogarsza warunki pracy skrzyni biegów.

BMW od lat stoi na stanowisku, że olej w skrzyni biegów jest long life (w dowolnym tłumaczeniu: dożywotni).
Oczywiście, ten olej jest dożywotni, ale... do końca życia skrzyni, nie auta.

Wyróżniamy 2 rodzaje wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów: dynamiczną oraz statyczną.

Statyczna wymiana oleju w skrzyni biegów


Statyczna wymiana oleju w skrzyni biegów to grawitacyjne spuszczenie oleju ze skrzyni biegów, czasem wymiana filtra oleju (o ile jest wymienny), a następnie uzupełnienie brakującej objętości nowego oleju.
Główną wadą tej metody, jest to, że wymianie ulega jedynie do 40-50% objętości oleju, a pozostała część starego oleju zalega w sterowniku, konwerterze, przewodach.
Po uzupełnieniu brakującej objętości oleju i pierwszych przejechanych metrach nowy olej miesza się ze starym, w wyniku czego tak naprawdę właściwości oleju zbytnio się nie poprawiają.
Zaletą tej metody jest zdecydowanie koszt, ponieważ nie wymaga to użycia dużych objętości nowego oleju, specjalistycznego sprzętu czy też umiejętności.

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów



Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów wymaga dużo większego zaangażowania czasu, środków finansowych i sprzętu, nie da się jej wykonać w każdym warsztacie.
W skrócie dynamiczna wymiana polega na podłączeniu specjalistycznego urządzenia do skrzyni biegów, które wtłoczy preparat czyszczący, następnie zużyty olej wraz z preparatem czyszczącym zostanie odessany przy jednoczesnym wtłaczaniu nowego oleju, przy okazji wymiana filtra oleju (o ile jest wymienny), kontrola poziomu oleju w skrzyni i na koniec adaptacja.
Wymiana oleju czy to statyczna, czy też dynamiczna, ma być "lekarstwem" pierwszego rzutu na dolegliwości w postaci przeciągania zmiany biegów, szarpnięć, głośnej pracy skrzyni biegów, ale wymiana oleju często nie przynosi oczekiwanego efektu.
Przyczyną może być niewłaściwa metoda wymiany oleju - w skrzyni zalega dużo nagaru i wymiana statyczna nie usuwa go w ogóle lub tylko częściowo.
Dodatkowo, należy liczyć się z tym, iż wymiana oleju mogła nastąpic zdecydowanie za późno, po dużym przebiegu i de facto skrzynia była już uszkodzona, a wymiana oleju na świeży, o silnych właściwościach czyszczących nasiliła tylko niesprawność skrzyni biegów.

Koszt wymiany dynamicznej często jest czterocyfrowy, ze względu na konieczność posiadania specjalistycznej maszyny do przepompowywania oleju, czasochłonność - wymiana może trwać od 6 do 8 godzin. W nowszych modelach BMW filtr oleju skrzyni biegów często jest wymienny wraz z miską olejową skrzyni biegów.
Złotym środkiem pomiędzy wymianą statyczną a dynamiczną może okazać się wymiana metodą statyczną, wraz z czyszczeniem elektrozaworów skrzyni biegów, wymianą płyty mechatronika, filtra oleju i zestawu uszczelek.
Ilu użytkowników, sprzedawców aut, mechaników, tyle zdań na ten temat, pewne jest jedno - nie można wierzyć w zapewnienia producenta, że olej w skrzyni biegów czy łańcuch rozrządu jest "lifetime".
To polityka producenta, dla którego liczy się klient początkowy, który kupi bezawaryjne i praktycznie bezobsługowe auto, a co będzie się z nim działo po 150000 czy 200000 kilometrów u kolejnych właścicieli to już nikogo nie interesuje, ważne żeby pierwszy klient był zadowolony i wrócił po kolejne auto.
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Obecna 318d

Wróć do „Materiały eksploatacyjne”