SPALANIE PODCZAS PRACY TURBINY JEST WIĘKSZE CZY MNIEJSZE?
Moderator: Moderatorzy
-
- Bywalec
- Posty: 155
- Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: TYCHY
SPALANIE PODCZAS PRACY TURBINY JEST WIĘKSZE CZY MNIEJSZE?
WITAM
Przeczytałem wszystkie wątki na temat spalanie i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie czy w momencie pracy turbiny spalanie rośnie czy maleje?
Turbina włącza się przy około 2000 obr. i biorąc sprawę na chłopski rozum to wraz ze wzrostem obrotów powinno rosnąć tez spalanie no ale właśnie po to ona jest że dostarcza do silnika gorące spaliny które wspomagają silni i wydaje mi się, że w takim przypadku mieszanka paliwa może być nieco uboższa? Czy mam racje jeśli nie to niech mnie ktoś oświeci.
Chyba sobie sam odpowiedziałem na pytanie ale jakby ktoś coć chciał dorzucić to zapraszam
...Turbodoładowanie zostało opatentowane w roku 1905 przez Szwajcara, dr Alfreda Büchi, od 1938 było stosowane w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w osobowych. Usprawnienia konstrukcyjne sprawiają, że dzisiejsze turbiny mają mniejszą bezwładność i zwiększają elastyczność silnika nawet na niskich obrotach w efekcie zmniejszając zużycie paliwa samochodów turbodoładowanych. ...
Przeczytałem wszystkie wątki na temat spalanie i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie czy w momencie pracy turbiny spalanie rośnie czy maleje?
Turbina włącza się przy około 2000 obr. i biorąc sprawę na chłopski rozum to wraz ze wzrostem obrotów powinno rosnąć tez spalanie no ale właśnie po to ona jest że dostarcza do silnika gorące spaliny które wspomagają silni i wydaje mi się, że w takim przypadku mieszanka paliwa może być nieco uboższa? Czy mam racje jeśli nie to niech mnie ktoś oświeci.
Chyba sobie sam odpowiedziałem na pytanie ale jakby ktoś coć chciał dorzucić to zapraszam
...Turbodoładowanie zostało opatentowane w roku 1905 przez Szwajcara, dr Alfreda Büchi, od 1938 było stosowane w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w osobowych. Usprawnienia konstrukcyjne sprawiają, że dzisiejsze turbiny mają mniejszą bezwładność i zwiększają elastyczność silnika nawet na niskich obrotach w efekcie zmniejszając zużycie paliwa samochodów turbodoładowanych. ...
Ostatnio zmieniony 20 mar 2009, 18:34 przez DZWILU88, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec Gadulec
- Posty: 301
- Rejestracja: 05 sty 2009, 19:15
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: GrudziÄ…dz
bes_pieczniq, nie gorączkuj się... trza chopokowi wytłumaczyć, co i jak, w końcu nie każdy od razu wszystko wie.
DZWILU88, turbina nie "włącza" się ok. 2kRPM bo turbina pracuje cały czas, po prostu przy ok. 2000obr/min osiąga swoje maksymalne obroty i właśnie wtedy zaczyna wtłaczać do silnika najwięcej powietrza. Turbina nie pompuje, a jest napędzana gorącymi spalinami (za częściowy powrót spalin do komory spalania jest odpowiedzialny zawór EGR - ale to już inny temat), a skład mieszanki paliwo : powietrze jest cały czas regulowany - gdyby przy 2kRPM było podawane tyle paliwa co przy 5kRPM, tworzyłbyś za sobą bardzo ładną zasłonę dymną w postaci nie spalonej ropy. Nie można również powiedzieć, że silnik spali mniej paliwa przy 900obr/min gdzie turbo ma bardzo małe obroty, niż przy 2000obr/min, ponieważ gdy jedziesz np. na trójce mając 900obr/min silnik jest bardzo podlany paliwem, dusi się i na pewno pali więcej niż gdybyś miał np. 1500obr/min. Jeśli chcesz, żeby auto Ci paliło jak najmniej musisz dynamicznie przyśpieszać, hamować silnikiem, starać się płynnie jechać trzymając stałą prędkość i utrzymywać obroty w których jest osiągany największy moment obrotowy. Myśle, że wszystko jasno wyjaśniłem .
DZWILU88, turbina nie "włącza" się ok. 2kRPM bo turbina pracuje cały czas, po prostu przy ok. 2000obr/min osiąga swoje maksymalne obroty i właśnie wtedy zaczyna wtłaczać do silnika najwięcej powietrza. Turbina nie pompuje, a jest napędzana gorącymi spalinami (za częściowy powrót spalin do komory spalania jest odpowiedzialny zawór EGR - ale to już inny temat), a skład mieszanki paliwo : powietrze jest cały czas regulowany - gdyby przy 2kRPM było podawane tyle paliwa co przy 5kRPM, tworzyłbyś za sobą bardzo ładną zasłonę dymną w postaci nie spalonej ropy. Nie można również powiedzieć, że silnik spali mniej paliwa przy 900obr/min gdzie turbo ma bardzo małe obroty, niż przy 2000obr/min, ponieważ gdy jedziesz np. na trójce mając 900obr/min silnik jest bardzo podlany paliwem, dusi się i na pewno pali więcej niż gdybyś miał np. 1500obr/min. Jeśli chcesz, żeby auto Ci paliło jak najmniej musisz dynamicznie przyśpieszać, hamować silnikiem, starać się płynnie jechać trzymając stałą prędkość i utrzymywać obroty w których jest osiągany największy moment obrotowy. Myśle, że wszystko jasno wyjaśniłem .
Ostatnio zmieniony 21 mar 2009, 0:07 przez Sambor, łącznie zmieniany 2 razy.
"Możesz mieć każde auto. M5 i tak jest szybsze." - Jeremy Clarkson
-
- Bywalec Gadulec
- Posty: 301
- Rejestracja: 05 sty 2009, 19:15
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: GrudziÄ…dz
no przepraszam , troszke mnie ponioslo;)
dokłądnie tak jak mowi Sambor, nie koniecznie jazda na najnizszych obrotach na najwyższym biegu jest najbardziej oszczedna ( bo niektorzy tak uwazają)... ale tez nie ma co krecic do czerwonej kreski... tylko jeździc normalnie na srednich obrotach;) pozdrowki;)
dokłądnie tak jak mowi Sambor, nie koniecznie jazda na najnizszych obrotach na najwyższym biegu jest najbardziej oszczedna ( bo niektorzy tak uwazają)... ale tez nie ma co krecic do czerwonej kreski... tylko jeździc normalnie na srednich obrotach;) pozdrowki;)
-
- Bywalec
- Posty: 155
- Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: TYCHY
bes_pieczniq
masz racje
po prostu spieszyłem się i trochę nie fortumnie dobrałem słowa, bo pisząc że spaliny zasilające turbinę wspomagają silnik, przez co mieszanka powinna być uboższa to miałem na myśli właśnie to że ruch wymuszony spalinami wtłacza sprężone powietrze do silnika przez co według mnie powinno wpłynąć na zmniejszenie ilości paliwa w mieszance.
masz racje
po prostu spieszyłem się i trochę nie fortumnie dobrałem słowa, bo pisząc że spaliny zasilające turbinę wspomagają silnik, przez co mieszanka powinna być uboższa to miałem na myśli właśnie to że ruch wymuszony spalinami wtłacza sprężone powietrze do silnika przez co według mnie powinno wpłynąć na zmniejszenie ilości paliwa w mieszance.
-
- Bywalec Gadulec
- Posty: 479
- Rejestracja: 02 sty 2009, 23:57
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Małopolskie
- Lokalizacja: małopolska
Na chłopski rozum proporcje muszą być zachowane, jeśli dołożysz powietrza to musisz dodać paliwa, na 1l spalonej ropy przypada ileś m3 powietrza.DZWILU88 pisze:wtłacza sprężone powietrze do silnika przez co według mnie powinno wpłynąć na zmniejszenie ilości paliwa w mieszance.
Zmieniając jedno musisz zmienić drugie, to jest powiązane, ilość dawki paliwa jest powiązana z temp, paliwa, temp. płynu
Jak będziesz jeżdził na 1biegu to wzrośnie po jest skrzynia biegów żeby jechać odpowiednio szybko, przy w miare niskich obrotach.DZWILU88 pisze:wraz ze wzrostem obrotów powinno rosnąć tez spalanie
Gdybyś zrobił 100km na 1biegu przy 2500rmp to w 50l byś się nie zmieścił, a TDS przy 2500rmp i cały czas na 5 biegu spaił by w granicach 5,5l
[ Dodano: Nie Mar 22, 2009 10:38 pm ]
albo nawet zszedł by poniżej 5l
Dieslami Turbodoładowanymi jeździ się momentem a nie KM.
-
- Bywalec
- Posty: 155
- Rejestracja: 25 lut 2009, 2:02
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: TYCHY
no zgadza sie
jak sobie zarzuce tempomacik 5bieg i około 2000obr. to pokazuje spalanie około 6l
ale jak się odezwie jeszcze nie wpełni rozwinięta przysadka mózgowa to brakuje skali
jak sobie zarzuce tempomacik 5bieg i około 2000obr. to pokazuje spalanie około 6l
ale jak się odezwie jeszcze nie wpełni rozwinięta przysadka mózgowa to brakuje skali
Ostatnio zmieniony 23 mar 2009, 9:37 przez DZWILU88, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 779
- Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
- Seria: E38
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 725tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: Truskaw
Tylko trzeba jeszcze zauważyć, że turbina pracuje(wytwarza ciśnienie większe niż atmosferyczne) tylko wtedy gdy silnik jest obciążony tzn gdy przyspieszamy lub np jedziemy pod górkę. Jeśli będziemy przykładowo na równej drodze jechać ze stała prędkością obrotową silnika i nie przyspieszając, to wtedy będzie to jazda ekonomiczna.
Dlatego też turbodieslem należy przyśpieszać stosunkowo agresywnie i po rozpędzeniu się do żądanej prędkości "odpuścić" tak aby trzymać obroty obciążające silnik w niewielkim stopniu.
Jeśli turbo buduje ciśnienie to automatycznie zwiększana jest dawka paliwa, bo jeśli turbo ładuje to znaczy, że potrzebujemy mocy.
Dlatego też turbodieslem należy przyśpieszać stosunkowo agresywnie i po rozpędzeniu się do żądanej prędkości "odpuścić" tak aby trzymać obroty obciążające silnik w niewielkim stopniu.
Jeśli turbo buduje ciśnienie to automatycznie zwiększana jest dawka paliwa, bo jeśli turbo ładuje to znaczy, że potrzebujemy mocy.
- ded
- Bywalec Gadulec
- Posty: 467
- Rejestracja: 12 mar 2009, 15:23
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 325tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Ja staram sie nie schodzic ponizej 2000rpm. Gaz wciskam do 2/3 glebokosci i szybko dochodze do mozliwie wysokiego biegu. Chamowanie silnikiem, nie jezdze "na luzie", nie czekam na postoju az silnik sie rozgrzeje. Nie czekam tez az turbina ostygnie na postoju, staram sie zeby ostatnia minuta lub dwie mojej jazdy byly spokojne i turbo wychlodzilo sie w tym czasie. Co prawda w cyklu mieszanym spalam 9l czyli wynik bez rewelacji ale uwazam ze to najlepszy kompromis miedzy przyjemna a oszczedna jazda.
A to dlaczego? Przeciez ded, opisał normalny sposób eksploatacji samochodu a czytając : "nie czekam na postoju az się silnik rozgrzeje" pomyśl - szybciej złapie temperaturę pod obciazeniem - ruszamy, delikatnie i za kilometr (lub wcześniej jeśli wjedziemy w korek) silnik osiąga temp pracy.
Powiem więcej - średnie spalanie 9L w cyklu mieszanym to całkiem przyzwoity wynik.
Odnośnie 2kRPM - przy manualu można trzymać silnik cały czas w zakresie obr momentu obrotowego i nie ma w tym nic nagannego - właśnie wtedy pracuje optymalnie.
Powiem więcej - średnie spalanie 9L w cyklu mieszanym to całkiem przyzwoity wynik.
Odnośnie 2kRPM - przy manualu można trzymać silnik cały czas w zakresie obr momentu obrotowego i nie ma w tym nic nagannego - właśnie wtedy pracuje optymalnie.
Pozdrawiam
Q.
Q.
-
- Bywalec
- Posty: 189
- Rejestracja: 15 mar 2008, 21:36
- Seria: E46
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 320d
- Rocznik: 1999
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Łódzkie
- Lokalizacja: Bełchatów
w tym momencie łańcuch dostaje zawałuded pisze:Chamowanie silnikiem
dokładnePavlick pisze:Odnośnie 2kRPM - przy manualu można trzymać silnik cały czas w zakresie obr momentu obrotowego i nie ma w tym nic nagannego - właśnie wtedy pracuje optymalnie.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2009, 21:47 przez kazio1919, łącznie zmieniany 1 raz.
SPALANIE PODCZAS PRACY TURBINY JEST WIĘKSZE CZY MNIEJSZE?
chmowanie silnikiem co w tym zlego ???jezeli nie jezdzi sie jak na rajdach to nic strasznego sie nie dzieje nawet z lancuchem ha ha,spalanie tylko bedzie zalezalo od obrotow silnika