Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2326
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt: Strona WWW AOL

Wypalanie DPF w BMW

24 wrz 2017, 0:28

Wypalanie DPF w BMW



Filtr DPF – (Diesel Particulate Filter, FAP) – filtr cząstek stałych, mający na celu eliminować ze spalin cząstki sadzy i popiołu. Filtr cząstek stałych, z racji swojej budowy, struktury przestrzennej, o porowatych ściankach z metalu, materiałów ceramicznych, z czasem ulega zapchaniu. Auta marki BMW wyposażone są w filtry regeneracji pasywnej – czyli filtry które ulegają samooczyszczeniu podczas spełnienia kilku warunków: osiągnięcia temperatury roboczej silnika, podwyższonej prędkości obrotowej oraz zapełnienia filtra cząstek stałych.


Procedura wypalania filtra Dpf w BMW
Auta z silnikiem Diesla, które są wyposażone w filtr cząstek stałych powinny raz na jakiś czas zostać poddane procesowi wypalenia sadzy z filtra. W niektórych modelach BMW, filtr DPF potrafi przysporzyć wielu problemów , nawet przy niewielkich przebiegach i samochodach używanych jedynie do jazdy po mieście. Filtr cząstek stałych może ulec zapchaniu, przez co procedura wypalania nie da specjalnych efektów. W tym przypadku konieczne może okazać się nawet całkowite usunięcie filtra DPF. Na szczęście są to marginalne sytuacje, a samo wypalanie przeważnie pozwala osiągnąć zamierzony skutek.
Należy pamiętać, że auta bez DPF osiągają jedynie normę Euro 3, a każda podróż za granicę może zakończyć się surowym mandatem. W Polsce usuwanie DPF nie jest jeszcze karane, jest jedynie nielegalne. Podczas badania technicznego lub kontroli drogowej może okazać się, iż auto nie spełnia norm emisji spalin i będzie wiązało się to z koniecznością ponownego montażu DPF.

Metoda dodatkowego wtrysku paliwa
Pojemność filtrów jest ograniczona więc po pewnym czasie wypełniają się one sadzą. Wówczas komputer, który steruje pracą silnika uruchamia tryb regeneracji, co oznacza, że zmieniają się parametry i zostaje podane dodatkowe paliwo. Temperatura potrzebna do spalenia zalegającej sadzy powinna wynosić nawet do 600 stopni Celsjusza i jest niemożliwa do wytworzenia w czasie jazdy, dlatego stosowana jest metoda dodatkowego wtrysku paliwa podczas wydechu.
Metoda obniżenia temperatury
To zupełnie przeciwna metoda, która również bywa czasami stosowana. Obniżenie temperatury spalania sadzy o mniej więcej 200 stopni Celsjusza jest możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych substancji chemicznych, które dolewa się do zbiornika umieszczonego obok zbiornika paliwa. W tym wypadku silnik także przełącza się w tryb regeneracji, a obniżenie temperatury spalania sadzy umożliwia użycie mniej agresywnej dla silnika regeneracji.
W obu przypadkach, obniżania i podgrzewania temperatury, wielokrotne niedokończenie procesu regeneracji może zakończyć się zatarciem turbosprężarki, a w najgorszym przypadku zatarciem silnika.
Umieszczenie dodatkowego wtryskiwacza paliwa
Umieszcza się go w filtrze i w momencie napełniania podaje on dawkę paliwa, która jest niezbędna do wypalenia sadzy. To rozwiązanie najrzadziej stosowane, jednak równie skuteczne.

W filtrze cząstek stałych oprócz sadzy odkłada się także popiół, który podczas aktywnej procedury wypalania (regeneracji) filtra cząstek stałych nie ulega wypaleniu, a odkładający dalej popiół powoduje zmniejszenie pojemności filtra, w związku z czym pojawić się może z czasem konieczność wymiany filtra lub jego zewnętrznej regeneracji.

Objawy zapchanego DPFu?
Aby wypalić zapchany filtr cząstek stałych potrzebna jest dodatkowa dawka paliwa. Jeśli nie uda się dokończyć wypalania DPFu sterownik podejmie kolejną próbę. Każda kolejna próba będzie powodowała podanie dodatkowego paliwa, które jeśli nie zostanie wypalone trafi do oleju silnikowego i spowoduje jego rozrzedzenie, a co za tym idzie, zmniejszenie właściwości smarujących. Pierwszym i najłatwiejszym do zaobserwowania objawem będzie zatem przybywanie oleju silnikowego.

Wpływ na podzespoły
Zapchany filtr DPF będzie powodować przede wszystkim zwiększone zużycie paliwa, turbosprężarka ulegnie szybszemu zużyciu ponieważ musi pracować w wyższym ciśnieniu, a rozrzedzanie oleju silnikowego olejem napędowym będzie powodować szybsze zużycie silnika, na skutek utraty właściwości smarnych oleju silnikowego.
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Obecna 318d

Wróć do „Ogólne”