Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2336
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt: Strona WWW AOL

Turbosprężarka - objawy uszkodzenia, eksploatacja, wymiana

24 wrz 2017, 1:06

Turbosprężarka - objawy uszkodzenia, eksploatacja, wymiana1>

Współczesne pojazdy zarówno z silnikami Diesla jak również benzynowymi, coraz częściej wyposażone zostają w turbosprężarki, nie bez wpływu na to pozostała moda na tzw. downsizing. W przypadku Diesla są one konieczne do prawidłowej współpracy z układem zasilania. Ich konstrukcje są bardzo skomplikowane, a budowa znacznie różni się od tych, które były stosowane w starszych silnikach. W większości nowych silników znajdziemy bowiem turbosprężarki ze zmienną geometrią. Ponadto, nowe konstrukcje posiadają przeważnie zasilanie za pomocą modułu elektronicznego. Niedawno pojawiła się jeszcze bardziej zaawansowana konstrukcja- system 2-stage, który składa się aż z dwóch turbosprężarek zintegrowanych w całość, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego od 1200 obrotów na minutę.

Jak rozpoznać uszkodzoną turbosprężarkę?
- brak mocy,
- nadmierne dymienie z wydechu,
- olej w wydechu,
- ponadnormatywne zużycie oleju silnikowego,
- gwizd, wycie, metaliczne odgłosy spod maski,

Jak prawidłowo eksploatować auto z turbosprężarką?

- odpowiedni olej to podstawa! Olej to jedna z podstawowych kwestii, ale bardzo często traktowana po macoszemu. Aby zwiększyć żywotność turbosprężarki należy stosować olej spełniający normy producenta auta, przestrzegać terminu wymiany oleju a także pochodzący z wiarygodnego źródła. Podczas każdej wymiany oleju wymieniaj filtr oleju.
- Tankuj tylko na sprawdzonych stacjach – tankowanie paliwa z niewiadomego źródła może skończyć się tragicznie dla turbosprężarki. Tanie paliwo, często „ochrzcone” podczas spalania będzie powodować nadmierne odkładanie sadzy, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do unieruchomienia sterowania turbiny ( w turbosprężarkach ze zmienną geometrią), tzw nastawnika.
- Chłodzenie turbiny – pozwól turbinie obniżyć temperaturę po długim, intensywnym wysiłku. Przegrzanie konstrukcji turbiny może spowodować jej odkształcenie i nieprawidłową pracę.
- Wyhamuj turbosprężarkę – ponieważ po wyłączeniu silnika ciśnienie oleju spada praktycznie do zera, a turbina nadal pracuje, tyle że bez smarowania. Dlatego pozwól turbosprężarce zwolnić do swojej nominalnej prędkości, aby brak smarowania nie doprowadził do przegrzania wału, przepalenia oleju czy korozji łożysk.
- Opóźniony start – po uruchomieniu zimnego silnika minie kilka sekund zanim osiągnięte zostanie ciśnienie smarowania a olej dotrze do kanałów smarujących. W dodatku, olej silnikowy swoje właściwości smarujące osiąga w temperaturze roboczej, dlatego staraj się oszczędnie eksploatowac zimny silnik.

Używana turbosprężarka
Zaawansowana technologia sporo kosztuje, dlatego awaria turbosprężarki może okazać się dużym wydatkiem. Wiele osób staje wówczas przed wyborem czy wybrać turbosprężarkę regenerowaną czy używaną? Czy opłaca się w ogóle kupować turbinę z drugiej ręki? Zależy zapewne gdzie mamy zamiar ją kupić, jednak warto wiedzieć, że nie sprawdzimy turbosprężarki przed zamontowaniem w silniku, przynajmniej nie bez specjalistycznych urządzeń, a do tego jest ona bardzo wrażliwa na wilgoć i zanieczyszczenia. Może także się zdarzyć, że nieprawidłowo wytypujemy rodzaj turbosprężarki przez co nie będzie prawidłowo działać, a w efekcie może doprowadzić do awarii silnika.
Turbosprężarka po fabrycznej regeneracji
Ta opcja wydaje się być lepszym rozwiązaniem, w przypadku podstawowej naprawy otrzymujemy bowiem zregenerowaną turbinę o parametrach nowego urządzenia. Przemawia za nią również cena, która jest o wiele niższa od nowej jednostki. Duży plus to także możliwość sprawdzenia co było powodem usterki tej części, dzięki czemu przed ponownym montażem zostaną usunięte ewentualne inne usterki. Niekiedy jednak zakup nowej turbosprężarki będzie bardziej opłacalny.
Jedno jest pewne auto z uszkodzoną turbosprężarką nie będzie cieszyć, ani nie będzie zbyt długo służyć, dlatego należy niezwłocznie wymienić ją na sprawną – nową lub używaną.
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Obecna 318d

Wróć do „Turbo”