Wymiana płynu chłodzącego E36

Tematy dotyczące układu chłodzenia silnika i legendarnych przegrzanych głowic.

Moderator: Moderatorzy

esco
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 03 kwie 2009, 19:57
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Opolskie
Lokalizacja: kluczbork

Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: esco »

Witam
Mam pytanie dotyczące wymiany płynu chłodzącego w e36 2.5 tds. Na forum znalzłęm informacje że układ chłodzący odpowietrza sie sam, natomiast w książe "Sam naprawiam" jest napisane o dwóch śrubach odpowietrzających.
Mam prośbe czy ktoś mógłby opisac krok po kroku jak wymienic płyn w silniku 2.5 tds??
Pozdrawiam
kazio1919
Bywalec
Posty: 189
Rejestracja: 15 mar 2008, 21:36
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: Bełchatów

Post autor: kazio1919 »

na dole chłodnicy od strony kierowcy masz korek spustowy na klucz 13 uwazaj bo to plastik , natomiast pod kolektorem wydechowym jest śruba tez na klcz 13 odkręcasz te dwie śruby i płyn masz spszczony natomast odpowietrzanie polega na odpaleniu silnika , włączeniu ogrzewania na maxa i .......... zagrzane auta do temp roboczej :) wszystko :) niema zadnych śrub odpowietrzających
Ostatnio zmieniony 14 lip 2009, 22:28 przez kazio1919, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
marcellchen
Bywalec Gadulec
Posty: 363
Rejestracja: 16 cze 2008, 23:28
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podlaskie
Lokalizacja: BIAŁYSTOK

Post autor: marcellchen »

kazio1919, :lol:
Obrazek
esco
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 03 kwie 2009, 19:57
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Opolskie
Lokalizacja: kluczbork

Post autor: esco »

A może mi ktoś wyjasnic po co włącza się ogrzewanie podczas wymiany płynu? i czy podczas nagrzewania silnika do temp roboczej korek od zbiorniczka ma byc odkręcony?
Awatar użytkownika
Deacon
Bywalec Wyjadacz
Posty: 728
Rejestracja: 17 lut 2008, 12:39
Rocznik: 2005
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Sosnowiec Radzionków

Post autor: Deacon »

podczas spuszczania plynu powinienes pokretla od temperatury ustawic na max - po to, zeby otworzyc tzw. maly obieg i z niego tez spuscic wode.
po zalaniu nowym plynem po to wlaczasz ogrzewanie na max, zeby z powrotem napelnic maly obieg woda.
korek podczas nagrzewania moim zdaniem powinien byc odkrecony, zeby wlasnie uklad sie odpowietrzyl.
Ostatnio zmieniony 15 lip 2009, 16:17 przez Deacon, łącznie zmieniany 1 raz.
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Post autor: N2O »

Korek zakładasz dopiero wtedy gdy po procedurze odpowietrzania(zagrzaniu do temp roboczej) silnik ostygnie. Wtedy dolewasz płynu do odpowiedniego poziomu i zakładasz korek.
Awatar użytkownika
Prawdziński
Bywalec
Posty: 60
Rejestracja: 06 kwie 2009, 8:27
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: PrawdziÅ„ski »

N2O pisze:Korek zakładasz dopiero wtedy gdy po procedurze odpowietrzania(zagrzaniu do temp roboczej) silnik ostygnie. Wtedy dolewasz płynu do odpowiedniego poziomu i zakładasz korek.
Na moim zbiorniku nie ma żadnej podziałki w stylu: "max", "min". Obejrzałem go z każdej strony i nic nie znalazłem. Jak sprawdzić czy jest odpowiedni poziom?
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raven_1983 »

Są podziałki :) też na początku sądziłem, że nie ma...

Na tym zdjęciu marnie to widać ale takie na szybko znalazłem...

Obrazek

na samym dole widać kreskę - ta kreska tworzy z drugą strzałkę... i ta strzałka wskazuje poziom - przyjrzyj się zbiorniczkowi to zobaczysz :)

Edit:
Nawet na tym zdjęciu widać opis tej strzałki "Cold coolant level"
Ostatnio zmieniony 19 sie 2009, 23:26 przez raven_1983, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Prawdziński
Bywalec
Posty: 60
Rejestracja: 06 kwie 2009, 8:27
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: PrawdziÅ„ski »

Raven, faktycznie jest tak jak mówisz. Dziękuję

[ Dodano: Czw Sie 20, 2009 5:26 pm ]
W dniu dzisiejszym dolewałem do zbiornika wyrównawczego wodę destylowaną, aby wyrównać poziom. Przy wlewaniu tejże wody wzburzyły się jakieś jasne "farfocle", które zalegały na jego dnie. Kolorem przypominały kamień jaki osadza się np. w czajniku, czyli taki beżowy. Były one w formie płatków o średnicy nie przekraczającej 5mm. Co to może być...?
DIESEL POWER
Teczka
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 10 sie 2012, 9:19
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: Teczka »

Trochę odgrzeje temat ale dorzucam lokalizację korka do zlewania płynu chłodniczego w bloku silnika ( zaznaczony kółkiem ). Na necie nie znalazłem ale pod autem już tak :) Może komuś się przyda

Obrazek

Żeby nie było wątpliwości - korek jest po stronie pasażera, na dole widać miskę olejową, po lewej dzwon skrzyni ( wiem że zarzygane nieźle :) )
Awatar użytkownika
clubGRANT
Bywalec Gadulec
Posty: 429
Rejestracja: 25 sty 2009, 11:16
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: clubGRANT »

Ja na przykładzie kawasaki zxr6 z 96", w której podczas jazdy "paradowej" najpierw wywalało troszkę płynu ze zbiorniczka wyrównawczego, po czym włączał się za późno już wentylator, że podczas wymiany płynu nie wlewa się nowego tylko spuszcza się stary, wlewa wodę demi plus płukacz do układów chłodzenia, zostawia silnik uruchomiony na kilkanaście minut po czy spuszcza się to po ostygnięciu i zalewa świeży płyn - takim sposobem naprawiłem kawasaki i już nie wywalał płynu więcej tylko uruchamiał wcześniej wentylator i to nie była wina brudnego czujnika temperatury bo był wcześniej czyszczony.
kubus81
Bywalec
Posty: 58
Rejestracja: 09 sty 2010, 2:19
Seria: E30
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 324d/td
Rocznik: 1989
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: Pabianice

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: kubus81 »

Hej, nie chcę zakładać nowego tematu, więc pozwolę sobie wtrącić małą dygresję: powiedzcie proszę drodzy forumowicze jak długo powinien wytrzymać termostat?? Ja swój wymieniałem jakieś cztery może pięć lat temu (przejechałem na nim około 50 tys. kilometrów) i chyba znowu jest do wymiany, bo temperatura chwilami jakby chciała przekroczyć magiczne 90 stopni, a dolny wąż i pół chłodnicy jest zimne jak biegun północny. Termostat jest Wahler'a i szczerze mówiąc myślałem, że jego żywotność będzie dłuższa. Byłbym wdzięczny gdybyście podzielili się ze mną swoimi doświadczeniami w tym temacie :) Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
clubGRANT
Bywalec Gadulec
Posty: 429
Rejestracja: 25 sty 2009, 11:16
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: clubGRANT »

kubus81 pisze:Hej, nie chcę zakładać nowego tematu, więc pozwolę sobie wtrącić małą dygresję: powiedzcie proszę drodzy forumowicze jak długo powinien wytrzymać termostat?? Ja swój wymieniałem jakieś cztery może pięć lat temu (przejechałem na nim około 50 tys. kilometrów) i chyba znowu jest do wymiany, bo temperatura chwilami jakby chciała przekroczyć magiczne 90 stopni, a dolny wąż i pół chłodnicy jest zimne jak biegun północny. Termostat jest Wahler'a i szczerze mówiąc myślałem, że jego żywotność będzie dłuższa. Byłbym wdzięczny gdybyście podzielili się ze mną swoimi doświadczeniami w tym temacie :) Pozdrawiam :)

4 lata mam 2.5 tds i po kupnie wymieniłem dużo rzeczy, termostat też mimo że był sprawny wahler na wahler i śmiga do dziś.
Jeżeli widzisz problem z termostatem to go lepiej wymień, bo później ludzie mówią że w tds pękają głowice :)
Awatar użytkownika
Jezior
Bywalec
Posty: 95
Rejestracja: 27 gru 2008, 22:48
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: Jezior »

Moj termostat wymienialem kolo...2007. Do dzisiaj idealnie:)
Obrazek
Awatar użytkownika
Markiej
Bywalec
Posty: 191
Rejestracja: 19 sty 2011, 12:00
Seria: E28
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525td
Rocznik: 1986
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie

Re: Wymiana płynu chłodzącego E36

Post autor: Markiej »

hehehe ban :D
ODPOWIEDZ