e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
biernus
Bywalec Gadulec
Posty: 419
Rejestracja: 20 sty 2008, 22:57
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Post autor: biernus »

@morsik... rozebrac, wyczyscic, zlozyc, wstrzyknac olej ;D
Obrazek
Naj.... forum o TDS-ach http://www.bmw-diesel.pl
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raven_1983 »

bryan - jeżeli jako skoki masz na myśli drżenie napinacza to jest to normalne... jest przykręcony do silnika.

Jeżeli natomiast ramię napinacza Ci wyraźnie podskakuje to coś jest nie tak.
ArekB
Bywalec
Posty: 16
Rejestracja: 09 gru 2008, 19:34
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: PÅ‚ock

Post autor: ArekB »

u mnie pojawial sie problem świerszczyka, nie pomagalo smarowanie tulejki i ramienia napinajacego bo tulejka jak i ramie miało juz wyrobione miecsca ktore powodowały nieprzyjemny odgłos, wymiana oczywiscie pomogła, te wyrobienie jest bardzo nie znaczne
Bonovox
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 11 paź 2009, 20:20
Lokalizacja: Żnin

Post autor: Bonovox »

Chcialbym wszystkich powitac iz jestem tutaj nowy. Od niedawna posiadam Bmw 525 Tds 93' w ktorym pare dni temu wystapil problem z napinaczm paska klinowego.. mianowicie nie odbija i luzuje pasek. Kluczem sprawiam ze wraca na swoje miejsce i pasek na nowo jest naciagniety ale niestety to wystarcza tylko na chwile czasami nawet juz po pierwszym odpaleniu znowu jest to samo... Moje pytanie brzmi czy wystarczy wymienic sam napinacz?? czyli ten taki jakgdyby silowniczek ktory widac na pierwszych zdjeciach tego tematu??
ArekB
Bywalec
Posty: 16
Rejestracja: 09 gru 2008, 19:34
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: PÅ‚ock

Post autor: ArekB »

tez tak mialem poczatkowo wymieniłem sam amortyzarorek bo myslalem ze jest przyczyną świerszczyka i tez mi odbijal i nie napiinal paska, wiec wymienilem tylko amortyzatorek, no i juz nie odbijał ale nadał swierszczył, powodem swierszczenia był cały układ napinajacy ktory zwyczajnie sie zużył
Bonovox
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 11 paź 2009, 20:20
Lokalizacja: Żnin

Post autor: Bonovox »

U mnie nie ma świerszczyka. jedynie kiedy poluzuje sie pasek to piszczy..wiadomo.. Hmm czyli na poczatek wymienie sam napinacz. Dzieki :wink:
morsik20ncdldz
Bywalec
Posty: 221
Rejestracja: 14 gru 2008, 13:18
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

Post autor: morsik20ncdldz »

dobrze to teraz znawcy niech powiedzą jak zamontować napinacz? bo ściągnąłem stary i przy zakladaniu peknal mi ten uchwyt przy mocowaniu na gorny bolec, dzisiaj zakupilem nowy za 125zł, i chce sie poradzic jak go zalozyc?

[ Dodano: Wto Paź 13, 2009 4:23 pm ]
podpowie mi ktoś? bo ja sie siluje i nie moge go zalozyc:(
scibor1
Bywalec
Posty: 42
Rejestracja: 08 sty 2012, 18:41
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: scibor1 »

Pytanie podyktowane ostrożnością, zanim coś zepsuję...
Pękło mi ramię napinacza, muszę wymienić. Nowe ramię już mam. Teraz tak: ta plastikowa śruba na klucz imbusowy, mocująca ramię napinacza, ma normalny gwint czy lewy? Czyli w którą stronę się odkręca? Bo coś nie chce ruszyć z miejsca, więc zacząłem mieć wątpliwości:/
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: rexman »

scibor1 pisze:Pytanie podyktowane ostrożnością, zanim coś zepsuję...
Pękło mi ramię napinacza, muszę wymienić. Nowe ramię już mam. Teraz tak: ta plastikowa śruba na klucz imbusowy, mocująca ramię napinacza, ma normalny gwint czy lewy? Czyli w którą stronę się odkręca? Bo coś nie chce ruszyć z miejsca, więc zacząłem mieć wątpliwości:/
Jeśli masz na myśli klucz imbusowy rozmiar 17, to śruba nie jest plastikowa. Nie zauważyłem z resztą tam żadnych plastkiowych śrub.
Wszystkie śruby mają "prawy" gwint, więc standard.

I przy okazji pytanie do wszystkich userów: czy oprócz visco, coś ma jeszcze "lewy" gwint w naszych beemkach?

A tak na marginesie... od kiedy usłyszałem, że zanim zaczniemy odkręcać zapieczoną śrubę, wkręt itp. dobrze jest ją dokręcić (tzn. próbować dokręić). Ze swoich obserwacji zauważyłem, że to często pomaga. Oczywiście o wspomagaczach typu WD-40 też nie zapominam.
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: siudek »

rexman pisze:Oczywiście o wspomagaczach typu WD-40 też nie zapominam.
PEPSI jest również przydatne - potrafi ruszyć zapieczone śruby od kół lepiej niż WD-40. :]
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
carl0s
Moderator
Moderator
Posty: 980
Rejestracja: 15 wrz 2010, 7:36
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: carl0s »

No to warto też wspomnieć, że śruby wkręcane w amelinium warto też z lekka "puknąć" poprzez tępy punktak młoteczkiem. Leciuteńko i kilka razy - i każda "zapieczona" śrubka daje się ładnie odkręcić.
None of you seem to understand...

I'm not locked in here with you.

You're locked in here with me!
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: siudek »

Generalnie każde "rozruszanie" śruby pomaga w jej odkręceniu, niezależnie od tworzywa w który jest wkręcona. :] Jedynie należy uważać na siłę, żeby gwintu nie uszkodzić. Zatem lekkie pukanie, PEPSI, 10min, WD-40 i wpierw dokręcanie - w tej kolejności i nie ma siły żeby czegoś nie odkręcić. Tylko żeby był dobry dostęp. ;]

Pzdr.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
pitt49
Bywalec
Posty: 37
Rejestracja: 10 lip 2012, 6:38
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: pitt49 »

Witam. Mam tylko jedno pytanko dotyczące napinacza. Jak założyć pasek wielorowkowy? Co trzeba popuścić, odkręcić itp. Dzięki za podpowiedzi.
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: rexman »

pitt49 pisze:Witam. Mam tylko jedno pytanko dotyczące napinacza. Jak założyć pasek wielorowkowy? Co trzeba popuścić, odkręcić itp. Dzięki za podpowiedzi.
Już o tym było, ale czynność jest prosta, więc podpowiem.
Mam nadzieję, że wiesz gdzie jest amortyzatorek. On trzyma ramię napinacza. Do tej czynności najlepiej użyć jakiejś dżwigni. Może to być np. jakaś wąska łyżka monterska, pręt, breszka. Ma się zmieścić w ramionach napinacza. Napinacz trzeba naciskać powoli, ale dość mocno. Założenie paska staje się wtedy dziecinnie łatwe.
pitt49
Bywalec
Posty: 37
Rejestracja: 10 lip 2012, 6:38
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: pitt49 »

Teoretycznie tak powinno być. Ale, gdy próbowałem w ten opisany przez rexmana sposób założyć pasek to zdewastowałem napinacz(amortyzatorek). O takim sposobie wyczytałem też w książce sam naprawiam bmw 3, ale uważam, że coś jest nie halo. Nie jest łatwo aż tyle wcisnąć nowy amortyzatorek żeby w dziecinny sposób założyć pasek! Mechanik zrobił to w kilka minut, ale nie chciał zdradzić jak. Widziałem jedynie, że używał młotka i klucza nasadowego chyba coś w okolicach 17. Czy może ktoś ma jakieś inne pomysły? Narazie oczywiście nie potrzebuję tego ruszać, ale może się przydać. Pzdr.
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: rexman »

Zdewastowałeś stary amortyzatorek. A z nowym już nie próbowałeś swych sił?
pitt49
Bywalec
Posty: 37
Rejestracja: 10 lip 2012, 6:38
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: pitt49 »

Zdewastowałem nowy i musiałem kupić nowy jeszcze jeden. Szkoda gadać. Napinałem w dobrym kierunku.
Ostatnio zmieniony 04 sty 2013, 14:36 przez pitt49, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: rexman »

Dziwne, już nie jeden korzystał z mojej rady... :wink:
Ja sam, tylko za pierwszym razem pokaleczyłem sobie koło pasowe brechą, wymieniając pasek wielorowkowy (wieloklinowy), bo nie wiedziałem, że amortyzatorek daje się wcisnąć. Ale doszedłem do tego, gdy pewnego razu złamało się ramię napinacza przy codziennej eksploatacji.
Wymiana złamanego na nowy (napinacz), nie była łatwa bez klucza ampol 17'. Wtedy to wyczaiłem, że wystarczy wcisnąć dobrze amortyzatorek, i wymiana samego paska nie stwarza żadnych trudności.
Przy okazji wyrównałem pilnikiem rowki koła pasowego. Wówczas jeszcze nie wiedziałem, że w naszych dwóch beemkach, ramię napinacza złamie się jeszcze po jednym razie, już po wymianie amortyzatorków na nowe. Ot taka przypadłość TDSów.
Póżniej już ani razu nie uszkodziłem ani amortyzatorków, ani koła pasowego, ani ramienia napinacza w czasie ich wymiany.
Być może naginałeś breszkę w przeciwnym kierunku.
Awatar użytkownika
biernus
Bywalec Gadulec
Posty: 419
Rejestracja: 20 sty 2008, 22:57
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1993
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: biernus »

Ściągnięcie paska (zluzowanie go) do jakiś prac serwisowych jest dziecinnie/banalnie proste... trwa około 3 sekund
Instrukcja jest prosta i sprawdzona (jak już przedpiścy raczyli napisać). Ja zobrazuję ją aby nie było problemów.
W ramie napinacza czyli pod "amortyzatorek" wkładamy breche, pręt czy kawałek bardzo mocnej listewki drewnianej następnie konieć brechy, który wystaje naciskamy w dół - jedną ręką wystarczy (zgodnie z zielonymi strzałkami z prawej strony zdjęcia). W tym momencie rolka na ramieniu "odegnie się" w stronę koła pasowego i pasek będziemy mogli drugą ręką zsunąć pasek z rolki oznaczonej literką "R"

Założenie paska to również banał naciskamy, nasuwamy drugą ręką pasek

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Tutaj schemat jak ma być przeciągnięty pasek gdyby ktoś nie potrafił zapamiętać jego położenia.
Obrazek
Obrazek
Naj.... forum o TDS-ach http://www.bmw-diesel.pl
Awatar użytkownika
przemek2509
Bywalec
Posty: 37
Rejestracja: 15 lip 2009, 0:40
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: olsztyn

Re: e34 tds - napinacz paska wielorowkowego

Post autor: przemek2509 »

Ja podzielę się jeszcze innym sposobem założenia paska w E39 525tds, w którym pod metalową rurka idącą z kolektora wydechowego do EGR-a biegnie jeszcze plastikowa wychodząca z bloku pod termostatem, rozdziela się na zbiorniczek wyrównawczy i do nagrzewnicy, przez co założenie dźwigni na napinaczu jest utrudnione i w moim przypadku skończyło się połamaniem owej rurki po omknięciu się brechy :evil:
Mianowicie, zakładamy pasek według schematu kolegi biernusa na wszystkie koła pasowe z wyjątkiem rolki prowadzącej oznaczonej literką R na fotografii post wyżej, następnie jedną ręką staramy się napinać lekko pasek i zakładać go od góry na tę własnie rolkę a drugą ręką wyposażoną w płaski klucz (rozmiar bodajże 32 lub 30 bo nie pamiętam) stojąc przed maską auta kręcimy sześciokątem przed wiskozą zgodnie z ruchem wskazówek zegara (oczywiście auto na luzie żeby nie męczyć się ciągnąc skrzynie biegów :mrgreen: ) w ten sposób ramie samo się cofnie luzując pasek i umożliwi założenie go na rolkę. Testowane przeze mnie wielokrotnie, sposób skuteczny i genialny w swej prostocie :wink:
ODPOWIEDZ