Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1653
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt: Strona WWW

td/tds - sprawdzanie sprawności świec żarowych

19 gru 2009, 20:42

Widzę, że pytania odnośnie sprawdzania świec żarowych co jakiś czas się pojawiają, więc podzielę się swoimi doświadczeniami.
Myślę, że czynność ta jest na tyle prosta, że zdjęcia są zbyteczne.


W tym celu wystarczy probówka nawet taka prowizoryczna, zrobiona na "poczekaniu" z kabelków i żaróweczki (12V). 8)
Po zdjęciu osłony z pokrywy zaworów silnika, mamy wystarczający dostęp do świec.
Pierw odkręcamy nakrętki na świecach i zdejmujemy z nich kable (przewodziki elektryczne).
Następnie mocujemy przewód naszej probówki z tym przed chwilą odkręconym od świec.
Drugi koniec naszej probówki mocujemy do świecy a właściwie, do metalowego kruća u jej góry.
Pewnie będzie łatwiej i szybciej wykonać te czynności, przytrzymując w palcach przewody, ale potrzebna będzie pomoc drugiej osoby, bo trzeba będzie co chwila włączać zapłon.
Po przekręceniu kluczyka, (jeśli świeca żarowa jest sprawna) probówka powinna się zaświecić.
Tę czynność wykonujemy przy każdej świecy z osobna. :wink:

Awatar użytkownika
bart74
Bywalec
Posty: 260
Rejestracja: 26 lip 2009, 21:11
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Opolskie
Lokalizacja: Brzeg (opolskie)

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

19 gru 2009, 21:34

Powinieneś dopisać, że czynność tę wykonujemy na całkowicie zimnym silniku no chyba, że ktoś ma założone "cudo z allegro" :lol:
_______________________________________
Zapraszam do mojej galerii
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=2745

Awatar użytkownika
kwiatek
Bywalec Gadulec
Posty: 337
Rejestracja: 16 paź 2008, 22:07
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt: AOL

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

19 gru 2009, 22:10

Wydaje mi się , przynajmniej ja tak robię ,że kabelkiem od świecy wystarczy potrzeć właśnie o świece i jeśli będzie dobra to będzie iskrzeć , jeśli nie to jest świeca padnięta :o

N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

20 gru 2009, 19:15

Najlepszy sposób to wykręcić świece i podłączyć do akumulatora na kilka sekund(może być na kablach rozruchowych aby się nie poparzyć), i obserwować jak szybko się nagrzewają, czy grzeją prawidłowo od czubka po całym obwodzie. Oczywiście świece grzejące zbyt wolno i nierównomiernie należy wymienić na najlepiej nowe - ale te też sprawdzić przed zamontowaniem.
To że świeca iskrzy lub ma przejście nie znaczy że jest sprawna.
:mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS

Awatar użytkownika
gummiss11
Bywalec Gadulec
Posty: 435
Rejestracja: 13 gru 2009, 18:19
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Kawki(Brodnica)

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

20 gru 2009, 19:56

N2O ma 100% racji. Że coś pobiera prąd nie znaczy że działa prawidłowo. A jak się wykręci to wtedy widać czy grzeją i jak grzeją 8). Ja swoje świece sprawdzałem na jesieni jak było jeszcze ciepło. I taki sposób polecam :D
Bo Możemy Więcej...Obrazek

Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1653
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt: Strona WWW

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

21 gru 2009, 4:17

Mój sposób jeszcze mnie nie zawiódł. 8)

Nie przeczę, że wykręcenie świecy i jej sprawdzenie na zewnątrz jest ewidentnie bardziej miarodajne, ale za to ile fatygi i czasu.

Niby powinno się wymieniać świece kompletami, ale ja przez 5 lat wymieniłem tylko 2 świece. W drugim TDS'ie 3 świece. Też w ciągu 5 lat. 8) :D

N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

21 gru 2009, 11:02

U mnie zdjęcie i założenie aluminiowego kolektora w Range Rover'ze to kilka minut roboty jak się ma wprawę, ostatnim razem miałem kilkanaście różnych używanych świec z trzech silników, więc znalazłem sobie takie co się najszybciej rozgrzewają i najrównomierniej - były to świece BERU.
Rozgrzewają się w czasie około 3-5 sekund.
Świecy na pierwszym cylindrze nie wykręcałem z powodu kiepskiego dostępu i braku odpowiednio wygiętych kluczy - sprawdziłem ją tylko miernikiem i byłą ok.
Odpalanie silnika z półobrotu przy -20stC po jednym grzaniu świec bezcenne. Tylko akumulator musi być dobry.
:lol:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS

Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1653
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt: Strona WWW

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

21 gru 2009, 18:29

N2O pisze:U mnie zdjęcie i założenie aluminiowego kolektora w Range Rover'ze to kilka minut roboty jak się ma wprawę...
Świecy na pierwszym cylindrze nie wykręcałem z powodu kiepskiego dostępu i braku odpowiednio wygiętych kluczy - sprawdziłem ją tylko miernikiem i byłą ok.
:lol:


Po demontażu kolektora jakimi kluczami się posługujesz?

N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

21 gru 2009, 18:43

Kolektor odkręcam nasadową 12-ką na 1/4 cala z odpowiednimi przedłużkami i grzechotką, nakrętki jakoś sięgam rękami aby wyjąć. Potem przydaje się długa nasadka 12 na małą grzechotkę(1/4) do wykręcenia i świec, klucz 12 oczkowy gięty przy oczku i 7 lub 8mm do odkręcenia nakrętek na świecach. Nie polecam używania większych kluczy do wykręcania świec aby czasem nie urwać świecy jak mocno dokręcona.
Przy kolektorze istotne są oryginalne nakrętki z kołnierzem, w ciaśniejszych miejscach nie spadają tak z klucza jak zwykłe nakrętki.
A i wcześniej warto odpiąć minusową klemę z akumulatora co by zwarcia na rozruszniku nie zrobić niechcący.
:mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS

Awatar użytkownika
clubGRANT
Bywalec Gadulec
Posty: 429
Rejestracja: 25 sty 2009, 11:16
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

22 gru 2009, 17:54

kwiatek pisze:Wydaje mi się , przynajmniej ja tak robię ,że kabelkiem od świecy wystarczy potrzeć właśnie o świece i jeśli będzie dobra to będzie iskrzeć , jeśli nie to jest świeca padnięta :o



Dokładnie słyszałem to samo od użytkowników diesli innych marek.
Osobiście to wolał bym wykręcić wszystkie świece i ocenić je wizualnie oraz sprawdzić podłączając pod akum.

Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1653
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt: Strona WWW

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

22 gru 2009, 22:02

N2O, masz dość bogate wyposażenie. :wink:
Pytałem Cię o to, bo... jak to się mówi: "odpowiedni sprzęt, to połowa sukcesu".
Nie chwaląc się, bez ściągania kolektora ssącego, zawsze udawało mi się odkręcić wszystkie świece. Używam też kilku wypróbowanych kluczy.
Jednak w czasie wykręcania świec nie powiem, mam chwile zwątpienia. :evil:
Przydały by się dziecięce rączki. :wink:

N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

23 gru 2009, 12:52

Podziwiam cie za tą umiejętność wykręcania świec na założonym kolektorze.
:lol:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS

Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia
Kontakt: AOL

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

23 gru 2009, 23:56

jest jeszcze jeden sposób na sprawdzanie świec, trzeba dostać się do sterowania świecami i wykożystując fakt że każda świeca ma osobny przewód odpina się kostkę i miernikiem mierzysz ciągłość obwodu

Awatar użytkownika
gummiss11
Bywalec Gadulec
Posty: 435
Rejestracja: 13 gru 2009, 18:19
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Kawki(Brodnica)

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

24 gru 2009, 12:33

Z tą wtyczką to dobry pomysł, od razu wiadomo że instalacja też jest ok 8)
Bo Możemy Więcej...Obrazek

CWL 525tds
Bywalec
Posty: 23
Rejestracja: 21 wrz 2008, 17:31
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

24 gru 2009, 15:12

Świece możemy sprawdzić miernikiem prądu.Potrzebny jest długi śrubokręt i miernik.Miernik ustawiamy na symbol diody jeden przewód do masy a drugi do śrubokręta.Śrubokrętem dotykam do nakrętki świecy i jak jest sprawna to miernik wydaje sygnał.

Awatar użytkownika
Deacon
Bywalec Wyjadacz
Posty: 728
Rejestracja: 17 lut 2008, 12:39
Rocznik: 2005
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Sosnowiec Radzionków
Kontakt: AOL

Sprawdzanie sprawności świec żarowych w TDS'ach

25 gru 2009, 3:00

ja to robilem zwykla probowka - taki srobokret z lampka i kablekiem. kabelek do plusa, odkrecilem nakretki od swiec i dotykalem tym srubokretem. jak sie zapalila lampka to znaczy, ze swieca dziala :)

humanlife
Bywalec
Posty: 201
Rejestracja: 27 gru 2010, 18:15
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 325tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Małopolskie

Re: td/tds - sprawdzanie sprawności świec żarowych

12 sty 2013, 21:19

Dodam od siebie że tak jak koledzy mówią najlepiej sprawdzać na wyjętych świecach :) I jeśli się ma prostownik to też wygodniej jest :)

Awatar użytkownika
tdbezs
Bywalec Gadulec
Posty: 479
Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
Seria: E53-70
Nadwozie: SUV
Model: X5 3.0d/sd
Rocznik: 2004
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Chełm

Re: td/tds - sprawdzanie sprawności świec żarowych

12 sty 2013, 22:05

Ok dziewczyny, mowa cały czas o świecach z tdsa, a jak ktoś ma CR... to z tego co się orientuję to zasilane są prądem 5V... i jak wtedy sprawdzać świece?? jak się 12 podłączy to ich szlag nie trafi?? ma ktoś jakieś doświadczenie w tej kwestii? :D

Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia
Kontakt: AOL

Re: td/tds - sprawdzanie sprawności świec żarowych

12 sty 2013, 22:13

DDE4 CR pierwszej generacji ma świece jeszcze na 12v mowa tutaj o silniku m57 184 i194ps

Awatar użytkownika
gummiss11
Bywalec Gadulec
Posty: 435
Rejestracja: 13 gru 2009, 18:19
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Kawki(Brodnica)

Re: td/tds - sprawdzanie sprawności świec żarowych

12 sty 2013, 22:23

Czyli tu będą palone z 12V?? Podobno w cr bardzo rzadko padają świece(te zasilane 5-7V), a sprawdzić je można przez kompa. 8)
Bo Możemy Więcej...Obrazek

Wróć do „Sam naprawiam”