[e39] Wymiana wentylatora nawiewu

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
kwk222
Świeżak
Świeżak
Posty: 3
Rejestracja: 07 cze 2010, 18:34
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: Gorlice [KGR]

[e39] Wymiana wentylatora nawiewu

Post autor: kwk222 »

Kilka osób pisało mi jak przebiega wymiana wentylatora nawiewu, a że robiłem fotki podczas wymiany u siebie postanowiłem napisać mały poradnik jak się to papunia :)

Co potrzebujemy?

- Ja akurat miałem zestaw śrubokrętów z biedronki
- Małe torx
- Klucz nasadowy 10 i 13
- Ładną pogodę jak ktoś wymienia na polu
- Motywację i chęci

Zaczynamy.

Standardowo odpinany klemę minusową z akumulatora. Ściągamy listwy z drewnem. żeby dostać się do śrubek z dwóch stron

Obrazek
Obrazek

Nad licznikiem są 3 małe torx. Odkręcamy je odchylamy ramkę, odpinamy wtyczki od włącznika świateł, halogenów.. Żeby odkręcić licznik patrzymy w górę i odkręcamy pozostałe torx. Odchylamy odpinamy wtyczki i licznik wyciągnięty.

Obrazek

Za Licznikiem tak w wgłęb powinna być jedna śrubka na krzyżaka, odkręcamy.

Obrazek

Przechodzimy na środek.

U mnie w wersji z wyświetlaczem 4:3 wyciągniecie było proste bo cały wyświetlacz nie był przykręcony, więc szybko go wyciągłem, nie wiem jak jest z innymi wersjami.

Po bokach 4 śrubki, oraz podważamy kratkę środkową i wyciągamy, pamiętać żeby nie ciągnąć bo to kratki przyczepiona linka, demontaż łatwy jest tej linki.

Obrazek

Jak ktoś posiada kurtyny boczne, to na słupkach bocznych pod plastikowym napisem AIRBAG znajduję się torx, samą zaślepkę podważamy i powinna zejść. Po odkręceniu ściągamy osłonę słupka.

Obrazek

Następnym krokiem jest odkręcenie i ściągnięcie schowka na rękawiczki.

Obrazek
Obrazek

Zaślepkę poduszki powietrznej pasażera podważamy i mocniej ciągniemy. Nie bać się bo nic nie wystrzeli, przy okazji odkręcamy śrubki pod listwą. Pod nią są kolejne 2 śrubki. Ściągamy schowek. Odkręcamy również śrubki, które są koło zamka schowa oraz jedna koło uchwytu na schowek.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Poduszka przykręcona na 4 śrubkach na klucz 10, są dość głęboko osadzone. Odpinamy kostkę od poduszki i chyba od podświetlenia schowka.

Obrazek
Obrazek

Na koniec odkręcamy 2 śruby na klucz 13.

Obrazek
Obrazek

Po tych operacjach powinien kokpit zejść, chwile pomyślunku czy wszystko odkręcone. Jeśli tak to mocniej szarpiemy do siebie i kokpit schodzi.

Mordując się sami kokpit wyciągamy od strony pasażera. Odkładamy go i ukazuje się taki widok.

Obrazek
Obrazek

Szukamy czy poprzedniemu właścicielowi (zazwyczaj Niemcowi) nie wpadło czasem jakieś 100 euro pod kokpit, jeśli tak to idziemy oblewać znalezisko i rozbieramy 2 dni później, jeśli nie to robimy dalej.

Matę wygłaszającą ściągamy dobieramy się do tunelu nawiewu. Po lewej stronie mamy taki plastik, jego jak pamiętam śrubokrętem wciskamy w lewą stronę (najpierw próbować bez siły żeby nic nie uszkodzić), jeśli się uda to odpinamy 2 spinki. Delikatnie uchylamy do góry i widać że trzymają zatrzaski z tył.
Szczerze to nie wiem jak je odpiąłem, ale chyba od wewnątrz próbowałem podważyć. Trzeba popróbować

Obrazek
Obrazek

Po ściągnięciu jesteśmy już na finiszu, ale zostaje jeszcze zrobić 2 czynności. Tego pręta musimy się pozbyć bo wentylatora nie ściągniemy. Tam gdzie żółta strzałka jest taki wihajster, jego palcem odchylamy i suwamy w lewo, tak żeby pręta wyciągnąć.

Po wyciągnięciu ściągamy zaczepy i wyciągamy osłonę. Pod nią cały problem dzięki któremu pisałem ten zacny tekst. Odkręcamy torxy i owy problem mamy w rękach.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz można iść na kawę czy browara, co kto woli.

Ogólny czas rozbiórki w moim przypadku to około 2 godzin w pojedynkę. (z przerwami bo każdy tyłek truł czym innym).

Składamy w odwrotnej kolejności. Myślę że krótki poradnik się przyda kolejnym pokoleniom.
ODPOWIEDZ