e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Robak
Świeżak
Świeżak
Posty: 1
Rejestracja: 09 gru 2016, 19:57
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie

e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00

Post autor: Robak »

Wiele osób ma problem z przepływomierzem w swoim silniku TDS a jeszcze więcej nawet o tym nie wie, bo silnik ten zachowuje się całkiem przyzwoicie przy odpiętej lub uszkodzonej przepływce. Ten model występował w e36, e39 i e38.

Obrazek

Objawami świadczącymi o uszkodzonym przepływomierzu są: ubytek mocy do 3 tys obr/min, brak reakcji na odpięcie wtyczki przepływomierza. Spodziewana reakcja przy sprawnej przepływce to właśnie utrata mocy. Pośrednio można także zaobserwować mniejsze spalanie chwilowe na ekonomizerze ale tutaj trzeba mieć jakieś porównanie, bo nie są to duże różnice.

Diagnozę przepływomierza należy rozpocząć od sprawdzenia zasilania we wtyczce według obrazka nr2 (mam tylko zdjęcie od strony przepływomierza ale we wtyczce będzie to odbicie lustrzane:

Obrazek

Dodatkowo jeśli jest zasilanie na pinie 1 i 2 to trzeba sprawdzić czy jest połączenie między pinem 3 przepływomierza a pinem 38 sterownika silnika, który znajduje się pod prawym filtrem kabinowym (w e39 jest to pin 38, nie wiem jak w e36 i e38 ale możliwe że tak samo).

Jeśli wszystkie wartości się zgadzają a nadal coś nie tak to przechodzimy do ostatecznego testu przepływomierza. Wymaga to interfejsu diagnostycznego i programu INPA, DIS lub innego programu diagnostycznego. Przechodzimy do błędów silnika

INPA:
Obrazek

DIS:
Obrazek

Jeśli występują błędy należy sprawdzić wartość odczytu:

INPA:

Obrazek

Nie należy się sugerować skalą do 16 i znakiem !. Jeśli na wolnych obrotach wartość jest stała i wynosi 30 kg/h a podczas zwiększania obrotów nie zmienia się to znaczy, że jest uszkodzony lub odłączony przepływomierz.

DIS sytuacja jest analogiczna jak w INPIE. Dodatkowo wyświetlana jest wartość napięcia w mv. Jeśli wynosi 0 to znaczy, że sterownik nie dostaje sygnału z przepływomierza.

Jak więc wygląda prawidłowy odczyt dla wolnych obrotów? Od 40 do 50 kg/h przy otwartym zaworze EGR i od 50 do 60 kg/h przy zamkniętym zaworze EGR.

INPA:

Obrazek

DIS:

Obrazek


Ostatecznie jeśli mamy cały czas wartość 30 to są dwa wyjścia. Zakup nowego przepływomierza albo można spróbować uratować ten. Czasami tworzą się zimne luty i nie ma połączenia. Należy delikatnie zdjąć pokrywkę pod którą znajduje się elektronika. Trzeba to robić delikatnie bo jest przyklejona na silikon.

Obrazek

Należy sprawdzić wszystkie widoczne połączenia w poszukiwaniu przerw. W tym przypadku 3 piny nie miały w ogóle połączenia:

Obrazek

Czasami zimne luty pojawiają się na tranzystorze i w innych miejscach. Istnieje możliwość, że uszkodzony został termistor. W takiej sytuacji niewiele można zrobić.

Obrazek

Składając dekielek należy użyć silikonu. To wszystko. Mam nadzieję, że już każdy będzie wiedział jak diagnozować ten bardzo ważny dla pracy silnika czujnik.
Ostatnio zmieniony 06 sty 2018, 23:56 przez Robak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00

Post autor: Pieter »

Robak bardzo fajny opis, na pewno się komuś przyda :D Temat przykleiłem.
Są… auta i jest BMW
Awatar użytkownika
AdamDMI
Bywalec
Posty: 156
Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Pomorskie

Re: e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00

Post autor: AdamDMI »

Robak, dzięki wielkie za wpis. będzie w użyciu, jak tylko znów dorwę się do TDSa... :)
BMW Diesel <3
ODPOWIEDZ