[E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Tematy dotyczące układu chłodzenia silnika.

Moderator: Moderatorzy

zlotko5
Bywalec
Posty: 17
Rejestracja: 23 gru 2009, 17:14
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

[E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: zlotko5 »

Witam mam konkretne pytanie
Ile jest odpowietrzników w układzie 530d w sieci znalazłem kilka wypowiedzi że są trzy
natomiast znalazłem tylko dwie fotki które pokazują tylko dwa miejsca
w tym temacie w sieci (dwa przed ostatnie zdjęcia ) http://moto-opinie.pl/artykuly/eksploat ... termostatu
a kolega champion na forum BMW-klup.pl napisał http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... 2&t=136139
odpowietrzniki są trzy. 530d 197KM
1. na termostacie EGR
2. na rurce do termostatu EGR
3. na rurce do webasto pod filtrem kabinowym.
4. przez korek tez sie odpowietrza.


Czy może mi ktoś pokazać dokładnie gdzie widnieją pozostałe ??

Pozdro
Szamil
Bywalec
Posty: 255
Rejestracja: 19 lis 2009, 20:50
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdansk

E39 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: Szamil »

Witam,

juz dobrze nie pamietam, ale chyba sa 2.

Pozdrawiam
Rzuc okiem na moje byłe 540i

Obrazek
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

Podpowiem wszystkim, bo jest dość częsta bolączka, ja z niewiedzy zajeździłem 528i. Teraz wszyscy znajomi przyjeżdżają do mnie odpowietrzać swoje bunie.
Sprawa dość prosta, odkręcacie wlew płynu na zbiorniczku wyrównawczym bądź na chłodnicy, odkęćcie wszystkie odpowietrzniki,w zależności od modelu i silnika są dwa lub trzy, głównie na chłodnicy i przewodach w okolicy chłodnicy, to też zależy od modelu bmw, wlejcie płyn na maxa i odpalcie silnik, następnie dolewajcie płyn nie gasząc silnika aż z każdego odpowietrznika będzie wypływał nasz płyn bez powietrza. Wkręćcie odpowietrzniki, zakręćcie korek na chłodnicy lub zbiorniczku i po robocie. Z fajką i piwkiem max pół godziny. Ważne żeby kontrolować cały czas temperaturę na liczniku i dla pewności nie śpieszcie się, żeby otworzył się termostat i płyn dostał się wszędzie, na koniec przy odpalonym silniku włączcie ogrzewanie, jeśli bucha ciepłem to jest super, jeśli nie, to płynu jest za mało albo zrobiliście wszystko za szybko, silnik nie zagrzał się i płyn nie poszedł w nagrzewnicę. To prosta operacja, ale trzeba do niej cierpliwości. Jeśli ktoś ma obawy, że nie umie i nie da rady no i nie chce zmarnować płynu, może sróbować z samą wodą, jeśli się uda i załapiemy o co chodzi, to na rozgrzanym i odpalonym silniku spóścić wode z zalać płyn.

WAŻNE:
JEŚLI WSZYSTKO JUŻ POSKRĘCACIE I PO JAKIMŚ CZASIE STWIERDZICIE, ŻE TRZEBA JESZCZE TROSZKĘ PŁYNU DOLAĆ, NIE RUBCIE TEGO NA ROZGRZANYM SILNIKU, BO PO ODKRĘCENIU KORKA BUCHNIE WAM GORĄCYM PŁYNEM PO ŁAPACH!!!!
STRACICIE POŁOWĘ PŁYNU I ZAPOWIETRZYCIE UKŁAD.
ZRÓBCIE TO NA DRUGI DZIEŃ, JAK SILNIK BĘDZIE ZIMNY, NIE ZAPOWIETRZYCIE UKŁADU I WSZYSTKO BĘDZIE OK.

Mam nadzieję, że komuś ta rada się przyda i że wszystko dobrze i jasno opisałem.
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: raven_1983 »

A tak dla przykładu... to E34 2.5 TDS gdzie ma chociaż jeden korek odpowietrzający poza wlewowym?

I niby kiedy mi wywali płyn? przy odkręceniu korka na w pełni nagrzanym silniku? żeby to raz miało miejsce......... i nigdy nawet kropla nie wyleciała...

Troszkę więcej szczegółów... bo teraz to można taki sam post napisać na forum dowolnej marki i być strasznie pomocnym...
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

Widzę, że za punkt honoru wziąłeś sobie krytykować każdy mój wpis, ale jak piszesz, że na rozgrzanym silniku odkręciłeś korek i nie poleciała ani kropla, to uważam to za "dość dziwne" W każdym samochodzie jeśli odkręcisz korek zaraz po zgaszeniu silnika, to wywali Ci mnóstwo płynu, fizyka... W układzie wytwarza się ciśnienie jakie tworzy pomka wodna i uchodzi odkręconym korkiem... Jeśli jest inaczej, wracam do nauki o silnikach..
W E34 NAJLEPIEJ ODPOWIETRZYĆ UKŁAD WLEWAJĄC PŁYN WPROST DO WĘŻA ZA SILNIKIEM, TERAZ CI NIE POWIEM KTÓREGO, BO MUSIAŁBYM WIDZIEĆ SILNIK.
Jeśli się znowu ze mną nie zgadzasz, to może oświeć pozostałych forumowiczów, każda wiedza się przyda, a jeśli nie masz o tym pojęcia, to się nie udzielaj..
Ostatnio zmieniony 08 lis 2011, 12:54 przez kdawcewicz, łącznie zmieniany 2 razy.
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
pietrek525
Bywalec
Posty: 187
Rejestracja: 07 gru 2009, 17:53
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Åšwidnica

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: pietrek525 »

Coś w tym dziwnego bo mi też nie wywala płynu jak odkrece korek na rozgrzanym silniku,wiesz kolego chyba jakies czary. A z tego co widze,to za przeproszeniem moderatorów to ty piepszysz głupoty,a nie raven.
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

Jeśli tak jest to zwacam honor i przepraszam, ale jeszcze się z czyś takim nie spotkałem, a odpowietrzyłem juz chyba z setkę bmw i innych opli i audic. Miałem też TDS i tam było tak samo, może mało było płynu. Przepraszam jeśli kogoś uraziłem moim postem, ale kolega Raven, postanowił krytykować mój każdy wpis na każdy temat, a jestem człowiekiem nerwowym, usunę te brzydkie słowa..
Ja tylko starałem się pomóc fanom naszej ukochanej marki, bo wiem po sobie ile sie naklnąłem jak miałem taki problem...
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
pietrek525
Bywalec
Posty: 187
Rejestracja: 07 gru 2009, 17:53
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Dolnośląskie
Lokalizacja: Åšwidnica

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: pietrek525 »

Co do kolegi ravena,pisze chłopak i pomaga naprawdę dobrze,zna się na rzeczy. Mysle że nie na darmo jest ekspertem na naszym forum.
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

Ekspertem na tym forum nie jest się za wiedze, ale za ilość postów, to słaby odnośnik.
Poczytałem inne zagadnienia, gdzie udzielał się kolega Raven, wiele osób ma do niego zastrzeżenia, widocznie z nudów lubi się czepiać ludzi szukających pomocy, ja takiej niedawno szukałem w sprawie nieodpalającego silnika, a on mi dał wykład o skrzyni biegów.
W tym temacie, chciałem opisać moje doświadczenia z odpowietrzaniem układu chłodzącego, żeby pomóc innym, bo jest to dość duży problem,a kolega raven zamiast pomóc innym i opisać swoje doświadczenia, zajął się krytyką mojego wpisu. No i teraz nowy UŻYTKOWNIK szukający rozwiązania problemu, przebija się przez potyczkę słowna dwóch "kogutów", obiecuje już nie walczyć z kolegą ravenem, w końcu jesteśmy z jednej wioski.
Pozdrawiam i przepraszam jeśli kogoś uraziłem.
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: siudek »

kdawcewicz pisze:Ekspertem na tym forum nie jest się za wiedze, ale za ilość postów, to słaby odnośnik.
Kolego, a skąd powiedz sobie tą tezę wymyśliłeś? :] Podaj proszę ile trzeba tych postów "natrzaskać" i przekaż to również Papwilowi, bo oficjalnych ekspertów na forum jest aż dwóch. Patrz, nawet ja jako admin tego nie wiedziałem, może sobie trzasnę eksperta bo siłą rzeczy mam sporo "na liczniku". :D A tak zupełnie poważnie - nie wiem na ilu i jakich forach wcześniej bywałeś i z jakimi ludźmi wchodziłeś w polemikę, jednak miejsce w którym teraz jesteś nie opiera się na zdobywaniu "znaczków/gwiazdek" w zależności od napisanych postów, uzyskiwania ładnych kolorków czy statusów, dawaniu punktów czy spamowaniu. Jeśli chcesz wiedzieć - nawet nie ma tu takich mechanizmów, bo uznaliśmy je za bezsensowne już dobrych kilka lat temu. Jeśli ktoś oczekuje czegoś takiego - to zapraszam do dawania gwiazdek na NK, a nie na forum motoryzacyjne o silnikach diesla. Tu również nie propagujemy kółka wzajemnej adoracji i wszyscy staramy się w miarę możliwości zawsze pomagać, nie szydzić. Nie są to puste słowa - dowodem tego mogą być liczne przykłady ostrych dyskusji z administracją, moderatorami czy ekspertami, których efektem były konkluzje a nie bany (jak to często ma miejsce gdzie indziej niestety). Przeczytaj sobie regulamin, czasami przyda się go znać, bo nie w każdym wypadku jesteśmy tacy wspaniałomyślni i tolerancyjni - jak w życiu, obiektywizm jest oparty na subiektywnej interpretacji tego pojęcia. ;] Statusy specjalne nadaje administracja, wspólnie w dyskusji a nie autorytatywnie poprzez niejasne przesłanki. Raven dostał Eksperta nie za to ile pisze tylko za to CO pisze, co wie i co przekazuje innym, oraz za to że mu się CHCE (a nie każdemu dzisiaj się chce) - za to cenią go forumowicze. Nie każdy się z nim zgadza, nie jest też wyrocznią, ale myślę, że nie jest dobrym pomysłem tak rozpoczynać z nami znajomości. Nie mierz wszystkich jedną sobie wymyśloną miarą, bo ani to uczciwe ani poważne.

Pozwoliłem sobie na ten mały OT jakim Admin, więc uprzejmie proszę mnie nie usuwać Mody! ;] A wracając do meritum wątku - dość ciekawie prawisz. Ja również nie odnotowałem nigdy żadnego wulkanu ze swojego zbiorniczka wyrównawczego, a moje auto nie jest jedynym w okolicy. Zawsze odkręcałem w rękawiczce powoli, wpierw upuszczając trochę ciśnienia i fizyka była po mojej stronie. Ba, korek można przecież odkręcić i podczas pracy silnika - nie wiem jakimi sposobami Wy odpowietrzacie układ, ale u mnie m51 odpowietrza się sam. :D Kwestia odpowiedniego ustawienia nawiewów (nagrzewnica) i pracy silnika - korek odkręcony, następnie dolać to co ubyło ze zbiorniczka, tyle z filozofii. Żadnych problemów z ciśnieniem, grzaniem, poziomem. Wolę zrobić to tak i poświęcić trochę paliwa, niż kombinować jakieś "sposoby".

Pozdrawiam.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

Jeszcze raz przepraszam, że się uniosłem, ale chciałem pomóc i zamiast dobrego słowa przeczytałem tylko krytykę.
Co do odpowietrzania, to była tylko przestroga, żeby nie miał ktoś takich problemów, sam napisałeś, że najpierw spokojnie odkręcasz korek i upuszczasz ciśnienie, ale Ty się znasz, a inny niedoświadczony może to zrobić gwałtomnie i dostać gorącą parą lub płynem po oczach, lepiej na zimne dmuchać.
Przyznam szczerze, że dziś sięgnełem do pamięci i odpowierzałem tylko dwie e34 525tds, reszta to były benzyny najczęściej z gazem i e39 z różnymi silnikami i wierz mi, że w każdej e39 bez różnicy na silnik, gdy odkęcałem korek w zbiorniczku lub na chłodnicy, a silnik był rozgrzany, to wylatywało z dwa litry płynu, zawsze, dla tego przestrzegłem innych żeby uważali. Jeśłi macie inne doświadczenia, to może się podzielcie, widze po liczbie odwiedzin tematu, że ludzi to interesuje.
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: raven_1983 »

Zrobię drobą korektę do poprzedniego posta... raz zdarzyło się wykipienie płynu po odkręceniu korka...

Było w TDS z pękniętą głowicą - po odkręceniu korka zamiast zwykłego krótkiego "pssyyk" płyn zaczynał się pienić i wychodzić.

Poza tym przypadkiem tak jak napisał Siudek, dla TDS nic nie powinno wylecieć, ew. kilka kropel z korka, a procedura odpowietrzenia jest dziecinnie prosta:
1. Temperatura ogrzewania na maksa, siła nawiewu na minimum (aby zbędnie nie wychładzać płynu);
2. Wlać płyn aż do uzyskania zadanego poziomu (jedni leją szybko... ja wlewam powoli aby nie powstał gdzieś korek powietrzny... taki nawyk...);
3. Odpalić silnik, uzupełnić płyn... poczekać aż nagrzeje się silnik obserwując poziom płynu... i ew. uzupełniając;
4. Gdy silnik osiągnie już pełną temperaturę, otworzy się termostat, i przestanie wciągać płyn, zakręcamy korek;
5. Po ostygnięciu silnika (np. następnego dnia) sprawdzić kontrolnie poziom płynu i ew. odrobinkę dolać.
Awatar użytkownika
kdawcewicz
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 17 sie 2010, 7:18
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: JABŁONNA

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: kdawcewicz »

A powiedz raven, masz u siebie odpowietrzniki, bo z tego co pamiętam to w e39 tds miałem, ale nie pamiętam jak jest w e34. Jeśli nie masz to juz wszystko wiadomo, układ odpowietrza się tylko przez korek.
B ędziesz
M iał
W szystkie

F1 bez Robcia, to jak BMW z przednim napędem, wracaj kolego
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: raven_1983 »

Jeżeli mam to nic o tym nie wiem ;)

E34 TDS jest banalne w odpowietrzeniu - zbiorniczek z płynem jest na samej górze układu, i tam też trafia przelew z chłodnicy...

Jeśli wszystko drożne to trzeba się napracować aby zapowietrzyć - np. lejąc szybko litrami płyn do zbiorniczka ;)
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: [E39] 530d odpowietrzenie układu chłodzącego

Post autor: Dimo »

W swoim tdsie e39 też nie stwierdziłem żadnych korków odpowietrzajacych,zgadzam sie Ravenem-podstawą jest powolne nalewanie płynu przed odpaleniem.
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
ODPOWIEDZ