E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Tematy dotyczące mechanizmu doładowania i turbiny.

Moderator: Moderatorzy

Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

mam pytanie odnośnie zakresu obrotów w takim autku. Ostatnio zauważyłem że moje ciągnie dobrze tylko w zakresie od 1800 do jakichś 3200obr. Od 3200 czuję jak by przestawała ciągnąć , nie jest to jeszcze ewidętne odcięcie ale czuć spadek mocy i wskazówka obrotomierza od tego momentu idzie do góry bardzo powoli. Może ktoś podpowie co to może być i w jakim zakresie obrotów ten silniczek powinien pracować. Z góry dziękuje i czekam na sugestie.

Dodano: 21 Lut 2012 16:13
Dodam jeszcze , że zamieściłem temat w dziale turbo ale nie wiem czy w tym kierunku szukać. Czytałem dużo innych postów ale żaden nie był dokładnie na ten temat. Zastanawiam się co to może być bo ostatnio znajomy podłączył pod kompa i wyskoczyły jakieś błędy z układem sterowania. Skasował je ale prawdopodobnie wyskoczyły ponownie. Podejrzewam ponieważ drobniejsze problemy dotyczą kontrolki od filtra przeciwpyłkowego , która to pali się od jakiegoś czasu a jest to dziwne ponieważ filtr ten wymieniany był kilka miesięcy temu. Ponadto , mam wrażenie , że czasami czuje w aucie coś jakby zapach spalin , nie rozgryzłem tego do końca bo czasami wydaje się że to z aut jadących przede mną. Pomimo to myślę , że nie powinienem tego czuć ( po to przecież jest ten filtr).
Dodam , że po skasowaniu błędów kontrolka od filtra zgasła ale po przejechaniu ok 0,5km zapaliła się ponownie. Może ktoś poskłada te fakty w całość i wystawi jakąś wstępna diagnozę. Od czego by zacząć , co sprawdzić , co wymienić?
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Dimo »

Nie powinienes czuc w aucie zapachu spalin. Sprawdż kolektor wydechowy i turbine oraz rure wydech. biegnącą pod podłoge pod kątem przedmuchów-bedzie widac ew.ślady sadzy.
Piszesz,że wyskoczyły "jakieś" błedy.. Otóż komunikaty z błedami kasuje sie,ale trzeba ustalic Z JAKIEJ przyczyny powstały i usunąc te przyczyny. Jakie konkretnie te błedy były?
Jestem zdziwiony tą kontrolką filtra przeciwpyłkowego..ale nie znam za bardzo e90 i nie wypowiem sie w tym temacie.
Mozesz wrzucic foto z tą kontrolką?
I jeszcze jedno-masz u siebie filtr cząsteczek stałych (DPF) ?
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

W załączniku jest na szybko narysowany schemat kontrolki. Chcę zaznaczyć że wyświetla się ona nie na głównym oknie tylko w małym okienku gdzie stan licznika itp. Wyświetla się ona na żółto. Przyciskając przycisk BC można ją schować jednak cały czas widnieje mały wykrzyknik w trójkącie obok wskazania kilometrów co informuje nas o jakimś błędzie. W tym aucie jest filtr cząsteczek stałych(odpowiedź na ostatnie pytanie).

kontrolka.GIF
kontrolka.GIF (2.01 KiB) Przejrzano 7321 razy
Awatar użytkownika
carl0s
Moderator
Moderator
Posty: 980
Rejestracja: 15 wrz 2010, 7:36
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: carl0s »

I tutaj masz odpowiedź na swoje pytanie. Ta ikonka to "DPF failure". Jeżeli tylko się przytkał - spróbuj rozgrzać porządnie silnik i przepałować kilka ładnych minut na niskich biegach ale z wysokimi obrotami. Podobno pomaga to w silnikach HDI.
Wracając do samej utraty mocy - to możliwe, że komputer widząc zatkany filtr DPF odcina moc autka. na zagramanicznych forach opisuje się to zjawisko dość szeroko. Auto masz od nowości?
None of you seem to understand...

I'm not locked in here with you.

You're locked in here with me!
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Dimo »

Tak własnie podejrzewałem,że to kontrolka filtra DPF,dlatego poprosiłem o foto :) przy zatkanym filtrze sterownik ogranicza moc. Prawdopodobnie dużo jeździsz po miescie,tak jak pisał CarlOs-przegoń to auto z pół godzinki ze stałą wysoką predkością obrotową silnika. Możliwe,że to pomoże. W silnikach HDI jest podawany specjalny dodatek do paliwa,umożliwiający taką "autostradową" regeneracje filtra DPF.
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: wojtek_blekitny »

Dodam tylko, że jeśli nie pomoże standardowa regeneracja, to czeka Cię wycieczka do ASO na tzw. regenerację serwisową (zakładam, że źródłem problemów jest nagromadzenie PM'ów w filtrze).
Tam podłączą się do auta, znacznie wzbogacą wtrysk pod koniec suwu rozprężania (jeszcze bardziej niż to ma miejsce podczas standardowej regeneracji) i przytrzymają silnik na >3000obr/min. Filtr się grzeje do czerwoności i wytrzymuje do 4 takich regeneracji :wink:
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

No ok. Ale czemu w instrukcji obsługi symbol ten jest opisany jako i tu cytuje : "Usterka filtra przeciwpyłkowego" . Czyżby złe tłumaczenie symbolu kontrolki? Zassałem taką instrukcję z neta w języku polskim. U mnie jest to strona 126. Aczkolwiek nigdzie nie mogę znaleźć jak powinien być sygnalizowany filtr DPF. Może to faktycznie błąd tłumaczenia. Myślicie , że w takim układzie warto do ASO , bo znam takiego gościa co całkowicie to ustrojstwo wywala włącznie z korektą oprogramowania. Co warto lepiej wypalić ten filtr czy go wywalić. czy po wywaleniu nie ma żadnych przygód. Cały czas się zastanawiam bo w innym poście pisałem , że znacznie wzrosło spalanie a wiem , że tak się dzieje podczas samooczyszczenia tego filtra. Tyle , że gdyby się sam wypalił to czemu dalej jest ta kontrolka. Zaznaczam , że ostatnio byłem w dłuższej trasie ok. 400km. Może już był tak zasyfiony , że nie dał rady samoistnie się wypalić. Swoją drogą poszukam jakiejś oryginalnej wersji instrukcji , może sam tłumacząc przetłumaczę to właściwie.

Pozdrawiam wszystkich fanów marki.

Dodano: 27 Lut 2012 14:43
A swoją drogą w jakim zakresie obrotów ten silniczek powinien ciągnąć. Czerwone pole zaczyna się dopiero od prawie 5tys i myślę że tam prawie powinien ciągnąć. Jeśli ma ktoś konkretne dane od ilu ciągnie i przy ilu odcina to proszę o info.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2012, 14:44 przez Andrew, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Dimo »

W ASO lub na allegro są dostepne oryginalne fabryczne instrukcje obsługi w jez.polskim,nawet niedrogo. Ja w ub.roku kupiłem taką instukcje w ASO do swojej bawarki i jest to naprawde dobra lokata paru kzł :wink: natomiast te tłumaczenia w necie są wynikiem pracy jakiegoś programu,a nie człowieka-stąd możliwa niespójnośc tłumaczenia z oryginalnym tekstem.
Skoro filtr po takiej trasie sie nie oczyścił to pozostaje ASO lub wywalic to całkiem-płacisz raz i masz spokój.
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
eazzy
Bywalec
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2012, 15:54
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Podlaskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: eazzy »

Proponuje jeszcze spróbowac taki środek jak AdBlue. Poczytaj tutaj
http://infobus.pl/text.php?id=6834
na jego temat, z resztą w ASO też tym Ci wyczyszczą albo będą chcieli naciagnąc i będą namawiac na wymianę filtra. AdBlue Na stacjach paliw lub w sklepach z olejami kosztuje około 20 -25 zł za 5 litrów a w ASO w takiej samej butelce ponad 2 razy tyle. Można postarać się pojeździć z 30-40 km ze stałą, wysoką prędkością obrotową ale myślę że chemicznie lepiej to wyczyścisz. Pzdr
Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

No ok , ale nic tam nie wyczytałem , że środek ten czyści dpf
eazzy
Bywalec
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2012, 15:54
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Podlaskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: eazzy »

Czytaj dokładnie i ze zrozumieniem
AdBlue stosuje się do chemicznej redukcji tlenków azotu
t
lenek azotu to jest to, co zapycha filtr dpf. Po to masz te wszystkie filtry katalizatory itp żeby jak najmniej tych tlenków dostawało się do atmosfery
Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

No więc rozpoznałem trochę temat z tym AdBlue. Stosowany jest on przeważnie w autobusach albo samochodach ciężarowych. Nowe samochody maja specjalny pojemnik i dozownik , który dozuje ten środek do paliwa. Poza tym środek ten jest stosowany w tak zwanych filtrach mokrych a nie w suchych. Z tego co się dowiedziałem to filtry tzw. mokre stosuje w swoich silnikach PSA ( Peugeot , Citroen itd. ). W BMW są filtry tzw. suche DPF wiec środek ten nie jest przeznaczony do takich filtrów. Co prawda środek ten powoduje podwyższenie temperatury spalin ale opinie są , że nie wpływa znacząco na wypalenie przytkanego już filtra tzw.suchego. Tyle na temat tego środka co się dowiedziałem. Być może ktoś ma praktyczne doświadczenia odnośnie zastosowania tego środka w przypadku filtrów cząsteczek stałych DPF tzw. suchych , które są stosowane w BMW (także VW). Nie bardzo interesuje mnie to , że w Peugeot może to działać bo to inny typ filtra.
Odwiedziłem mechanika i powiedział , że 30-40km przegonienia samochodu to nie wystarczy, stwierdził iż potrzebna będzie wycieczka na autostradę i przegonienie auta około 100km na 4 max 5 biegu i ile fabryka dała czyli jak najwyższe obroty. Mówił , że w większości wypadków dopiero to pomaga.
No i ewentualnie kwestia wywalenia tego ustrojstwa. U gościa , który się tym zajmuje koszt około 1200zł( 900zł elektronika i ok 300zł wywalenie filtra mechanicznie). Druga opcja dużo droższa , a mianowicie specjalny moduł (koszt 1500-1800zl) plus usunięcie filtra i wstawienie kawałka rurki zamiast niego ( koszt podobnie jak w poprzednim przypadku ok. 300zł). Nowy filtr to koszt ok. 3500zł no i trzeba doliczyć robociznę. Teraz tylko kwestia co najlepiej zrobić w moim przypadku.................. :?:
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: wojtek_blekitny »

eazzy pisze:Czytaj dokładnie i ze zrozumieniem
AdBlue stosuje się do chemicznej redukcji tlenków azotu
t
lenek azotu to jest to, co zapycha filtr dpf. Po to masz te wszystkie filtry katalizatory itp żeby jak najmniej tych tlenków dostawało się do atmosfery
Proszę Cię nie pisz takich rzeczy :wink:

To, co szkodliwe i toksyczne wylatuje z silnika to głównie:
-CO2 (mniej więcej proporcjonalne do zużycia paliwa)
-CO (produkt spalania niezupełnego, stanowi większy problem w przypadku silników benzynowych)
-HC (niespalone węglowodory, produkt spalania niecałkowitego)
-NOx (tlenki azotu, tworzą się w rejonach wysokich temperatur w komorze spalania)
-PM (Particulate Matter- cząstki stałe [problem diesli oraz benzynowców z wtryskiem bezpośrednim- sławetny GDI], ich głównym składnikiem jest część stała, a jej głównym składnikiem węgiel. Węgiel sam w sobie nieszkodliwy, ale ze względu na porowatą strukturę dobrze chłonie niespalone węglowodory, a te są toksyczne)
-tlenki siarki i ołowiu pomijam- zawartość S i Pb w paliwie z dystrybutorów to obecnie kilka ppm (części na milion).

Na CO2 możemy wpłynąć tylko obniżając zużycie paliwa. Jest szkodliwy, ale nietoksyczny.
CO-> reaktor katalityczny utleniający (mamy takie w TDSach) (utlenia się do CO2)
HC-> reaktor katalityczny utleniający (utlenia się do H20 i CO2)
NOx-> konieczna jest redukcja do tlenu i azotu, ponieważ EGR obniżający temp spalania nie rozwiązuje obecnie sprawy (każde kolejne Euro obniża limit emisji z testu NEDC).
Stosuje się więc układy SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). I w nich m.in. 30% roztwór mocznika (amoniaku), czyli wspomniany AdBlue.
-cząstki stałe-> filtry cząstek stałych (DPF). Na nich osiadają m.in dzięki bezwładności cząstki stałe, które dalej są spalane. Temperatura zapłonu PMów zaczyna się od 450st, ale zadowalającą szybkość uzyskuje się dopiero przy 600st, dlatego wtryskuje się dodatkową porcję paliwa na koniec suwu spalania, żeby podnieść temperaturę spalin.
To tak w telegraficznym skrócie.
PS> Żaden tlenek azotu nie zapycha DPF, jest to składnik gazowy!
Z wszystkich tlenków azotu, które produkuje silnik max 1% stanowi tlenek azotu, reszta to głównie dwutlenek i trójtlenek.

Andrew, póki nie będziesz miał pewności, że to DPF, nie wyrzucaj go. Swoją drogą ten silnik, podobnie jak większość nowoczesnych diesli, jest zestrojony tak, żeby mało palił (na przekroczenie limitów CO2 związanych, jak wyżej pisałem ze zużyciem paliwa nie stać nawet BMW czy MB) -> ma podlany paliwkiem i mocno dopracowany dół (sporo Nm), żebyś nie musiał piłować autka na obrotach. Trzyma moment obrotowy na równym poziomie do ok 3000 obr, a później spada do takiego poziomu ... jakim chce się firma pochwalić przed światem w prospektach (moc to moment obrotowy*prędkość kątowa lub obrotowa z odpowiednim współczynnikiem).
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
eazzy
Bywalec
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2012, 15:54
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Podlaskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: eazzy »

wojtek_blekitny pisze: NOx-> konieczna jest redukcja do tlenu i azotu, ponieważ EGR obniżający temp spalania nie rozwiązuje obecnie sprawy (każde kolejne Euro obniża limit emisji z testu NEDC).
Stosuje się więc układy SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). I w nich m.in. 30% roztwór mocznika (amoniaku), czyli wspomniany AdBlue.
I tutaj, nie wiem na ile wiarygodny może być ten artykuł:
http://moto.pl/MotoPL/1,88389,6935487,S ... iesli.html
Nie wszyscy zdążyli oswoić się z filtrami DPF, montowanymi w nowoczesnych dieslach, a producenci serwują nam kolejną innowację. Dzięki SCR emisja tlenków azotu spada do minimum


W ostatnich latach silnik diesla przechodzi kolejne rewolucje. Z głośnego i powolnego dzięki turbodoładowaniu i wtryskowi bezpośredniemu stał się wymarzonym źródłem napędu na długie trasy. Ale co z ekologią? Kilka lat temu producenci zaczęli stosować filtry DPF, wychwytującej cząstki stałe sadzy. Teraz nadchodzi era AdBlue i eliminacji tlenków azotu. Właśnie na ograniczeniu emisji tlenków azotu i cząstek stałych skupiały się zresztą normy Euro 4 i Euro 5.

AdBlue to wodny roztwór mocznika (zaw. 32,5%), otrzymywany z technicznie czystego mocznika (bez dodatku substancji obcych) i wody zdemineralizowanej. Stosuje się go w nowoczesnych dieslach, wykorzystujących technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Technologia SCR daje możliwość rozkład tlenków azotu NOx na azot i wodę. Tlenki azotu to jeden ze składników szkodliwych kwaśnych deszczy, niszczących rośliny i elewacje budynków.
A tak wogóle Andrew ten mechanik wprowadził Cię w błąd bo BMW mają filtry mokre np: E70 w wersji USA z sinikiem M57N2 ma całą instalacje SCR :wink: Może E90 nie ma ale są BMW które mają SCR
Andrew
Świeżak
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 01 lut 2012, 16:43
Seria: E90-93
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: Andrew »

No witam wszystkich. Długo mnie nie było więc nie pisałem nic na temat mojego problemu. Przez ponad miesiąc nie moglem też jeździć moim autkiem. A odnośnie problemu to rozwiązał się można powiedzieć sam. Co prawda po powrocie planowałem wizytę u znajomego i wywalenie całego tego ustrojstwa DPF z mojego auta ale okazalo się to nie potrzebne. Wystarczył tylko troszkę cieplejszy dzień ( 12-14stopni) no i potrzeba dojechania w pewne miejsce w bardzo krótkim czasie. Zwykła trasa , około 35km , częste redukcje i wyprzedzanie (tiry itp) , żadnego specjalnego przeciągania i podczas tej wycieczki poczułem , że coś lepiej autko ciągnie , no i po zerknięciu na wyświetlacz okazało sie że ikona błędu zniknęła. Podejrzewam , że w okresie letnim nie będzie najmniejszych problemów z wypalaniem się samoistnym filtra. Silnik szybciej się dogrzewa i łatwiej jest wejść w fazę wypalania. Może problem powróci kolejnej zimy ale do tego czasu parę groszy w portfelu zostało na inne cele. Pozdrawiam wszystkich i życzę równie łatwo "rozwiązujących się problemów " z waszymi autkami.
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: E90 320d -nie ciągnie powyżej 3200obr

Post autor: wojtek_blekitny »

Bardzo cieszy, że problem rozwiązał się sam, wyraźnie dotyczył filtra cząstek stałych, który udało się zregenerować poprawnie.
Nie mogę tylko nie skomentować postu powyżej.
Eazzy: nie ma czegoś takiego jak mokry i suchy DPF. Nie myl DPF z SCR. To inne układy, działające na innej zasadzie, które mają INNE ZADANIA (DPF utlenia cząstki stałe, a SCR redukuje tlenki azotu)!!!
Jedynie Toyota wypuściła to w jednej obudowie (nazywa się to DPNR), ale i tak jest to podzielone na bloki funkcjonalne i DPF działa na takiej samej zasadzie jak wszędzie indziej.
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
ODPOWIEDZ