Przyczyny przegrzewania się silnika BMW

Tematy dotyczące układu chłodzenia silnika.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2404
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Przyczyny przegrzewania się silnika BMW

Post autor: Jawor »

Przyczyny przegrzewania się silnika BMW1>

Przegrzewanie się silnika to poważny problem, który niestety jest dość powszechny. Nawet w czasie upałów nie powinien pracować w temperaturach przekraczających 95 stopni Celsjusza. Zazwyczaj powodują go liczne awarie układu chłodzenia, w wyniku wzrostu temperatury otoczenia. Nie zawsze to jednak one są przyczyną przegrzewania się silnika. Co jeszcze może za to odpowiadać?

Wychylająca się wskazówka? - nie ignoruj!

W niektórych autach przegrzewanie się silnika będzie sygnalizować czerwona kontrolka, która pojawi się na desce rozdzielczej, w przypadku starszych modeli BMW temperaturę pracy silnika będziemy mogli kontrolować na dedykowanym wskaźniku. Niestety nowsze modele zostały pozbawione tej funkcjonalności, dlatego należy na bieżąco kontrolować sprawność układu chłodzenia lub posiłkować się temperaturą silnika widoczną w ukrytym menu. Nie możemy jej ignorować, w takiej sytuacji najlepiej zjechać na pobocze/parking i się zatrzymać. Spójrzmy pod maskę- być może przyczyna będzie widoczna gołym okiem.

Dlaczego silnik się przegrzewa?

Powodów może być przynajmniej kilka, postaramy się wymienić te najczęstsze i najbardziej prawdopodobne.
Nieszczelność układu chłodzenia- w przypadku dużych nieszczelności z wykryciem tej usterki nie powinniśmy mieć żadnego problemu, ponieważ jest widoczna, znacznie trudniej jest z drobnymi nieszczelnościami, kiedy wyciek nie jest łatwo widoczny, a wydostający się przezeń płyn szybko odparowuje. Najczęściej właśnie owa nieszczelność odpowiada za wysoką temperaturę silnika.
Wadliwe działanie termostatu- nieco trudniejsze do wykrycia. Termostat może otwierać się powyżej ustalonej temperatury przez co nagrzana ciecz w silniku nie przepływa do chłodnicy w odpowiednim czasie. W tym wypadku należy wymienić termostat na nowy.
Awaria wentylatora, sprzęgła wiskotycznego – sprzęgło wiskotyczne oraz wentylator chłodzą silnik w sytuacjach ekstremalnych, ich niesprawność będzie znacząco wpływać na utrzymanie prawidłowej temperatury silnika.
Awaria pompy wodnej- pompa wodna napędzana jest przez pasek klinowy bądź pasek rozrządu. Problemy dotyczą jednak najczęściej wirnika pompy, który psuje się najczęściej gdy jest plastikowy. W efekcie pomimo obrotów koła pasowego rotor nie kręci się i nie pompuje płynu chłodniczego, przez co silnik pracuje bez chłodzenia.
Pęknięcie głowicy/ zużycie uszczelki pod głowicą może powodować dostawanie się spalin do układu chłodzenia co zaowocuje wzrostem ciśnienia w układzie i w konsekwencji wzrostem temperatury. Z kolei przedostawanie się oleju silnikowego do układu chłodzenia i mieszanie z płynem chłodzącym spowoduje spadek właściwości chłodzących i również spowoduje przegrzewanie się silnika.
Niesprawność chłodnicy w postaci zabrudzenia lamelek czy korozji wewnątrz ( gdy użytkowano auto z układem chłodzącym wypełnionym wodą) może być kolejną przyczyną przegrzewania się. O ile w pierwszym przypadku wystarczy demontaż i porządne mycie, o tyle w drugim jedyną możliwością naprawy jest wymiana chłodnicy.


Niezależnie od przyczyny chwilowej niesprawności układu chłodzenia należy zadbać o właściwy płyn chłodniczy, regularnie go wymieniać, a także kontrolować sprawność całego układu.
Powrót do korzeni: e34 Ponton

Moje byłe:
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Rodzinkę wożę 318d
ODPOWIEDZ