Witam serdecznie orientuje się ktoś jakie ciśnienie sprężania powinno być w TDS? Dokładniej:
-ponizej jakiego kwalifikuje się do remontu?
-jakie powinno być przy normalnej eksploatacji?
-jakie jest w fabrycznie nowym silniku?
Na zimnym (i/lub ciepłym) silniku?
E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Moderator: Moderatorzy
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Zdaje się że - 30, mierzone na ciepłym z tego co pamiętam.
Są… auta i jest BMW
- AdamDMI
- Bywalec
- Posty: 156
- Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Pomorskie
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
M51D25 ma stopień sprężania 22.0:1 => na silniku w temp roboczej powinno być 30 bar.
Kompresję mierzysz na silniku w temperaturze roboczej. Uruchamiasz silnik, niech popracuje na postoju do momentu w którym włączy się chłodnica / wskazówka temperatury będzie na pionowo ( pod warunkiem że masz dobry termostat).
Wyłączasz i mierzysz na ciepłym.
Ciśnienie sprężania czyli potocznie kompresja, zależy od szczelności przestrzeni roboczej cylindra, a na tą z kolei wpływ mają stan gładzi tłoka i cylindra, pierścieni tłokowych oraz przylgni i gniazd zaworów. Jeżeli jest coś nie tak, to któryś z elementów może mieć problem lub, może być walnięta uszczelka pod głowicą na przykład.
Czemu nie mierzymy na zimnym ?
Rozszerzalność temperaturowa materiału tłoka. Na zimno ciśnienie sprężania jest zaniżone poprzez zwiększone luzy tłoka.
<piwo>
Kompresję mierzysz na silniku w temperaturze roboczej. Uruchamiasz silnik, niech popracuje na postoju do momentu w którym włączy się chłodnica / wskazówka temperatury będzie na pionowo ( pod warunkiem że masz dobry termostat).
Wyłączasz i mierzysz na ciepłym.
Ciśnienie sprężania czyli potocznie kompresja, zależy od szczelności przestrzeni roboczej cylindra, a na tą z kolei wpływ mają stan gładzi tłoka i cylindra, pierścieni tłokowych oraz przylgni i gniazd zaworów. Jeżeli jest coś nie tak, to któryś z elementów może mieć problem lub, może być walnięta uszczelka pod głowicą na przykład.
Czemu nie mierzymy na zimnym ?
Rozszerzalność temperaturowa materiału tłoka. Na zimno ciśnienie sprężania jest zaniżone poprzez zwiększone luzy tłoka.
<piwo>
BMW Diesel <3
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
AdamDMI a czy wiesz może jaka różnica między cylindrami wymaga już remontu/ewentualnie naprawy? Kiedyś czytałem że różnica np powyżej 1bara ale dotyczyło do silnika benzynowego.
Pytam tak z czystej ciekawości - skoro już poruszony został taki temat.
Pytam tak z czystej ciekawości - skoro już poruszony został taki temat.
Są… auta i jest BMW
- AdamDMI
- Bywalec
- Posty: 156
- Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Pomorskie
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Silnik wysokoprężny w dostatecznym stanie nie powinien prezentować spadku ciśnienia sprężania niż 15-20 % wartości nominalnej. W Dostatecznym stanie.
Różnice ciśnień sprężania mierzone pomiędzy sąsiednimi cylindrami nie powinny być większe niż 10 % najwyższego odczytu.
ahhhhhh i teraz skoro otworzyły się drzwi do wypowiedzi to zrobię mały off top. Proszę mnie za to nie banować
Jeżeli jest inaczej, to zrobiłbym prosty test olejowy:
Przez otwór świecy zapłonowej od 5 do 10 cm3 czystego oleju silnikowego do ''podejrzanego '' cylindra, w którym ciśnienie najniższe.
Uruchamiam zapłon- kilka sekund pozwoli na równomierne rozprowadzenie oleju na denku tłoka.
I teraz znowu mierzę ciśnienie sprężania na tym ''podejrzanym '' cylindrze i będziemy porównywać wynik pierwszego pomiaru i pomiaru z próbą olejową.
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową wzrosło zbliżyło się do wartości nominalnej - wskazywać to może na jakiś defekt w połączeniu tłok - pierścienie tłokowe - gładź ściany cylindra ( patrzyłbym czy przypadkiem nie są popękane pierścienie tłokowe - olej wtedy je na krótka chwilę wypełni co sprawi polepszenie pomiaru na próbie olejowej )
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową ( vs pierwszy pomiar ) nie wzrosło - wskazywać to może na nieszczelność zaworów i gniazd zaworowych (ciśnienie ucieka ) albo nieszczelną uszczelkę pod głowicą ( wtedy też ciśnienie ucieka, i wtedy diagnoza testem szczelności - kolorki z niebieskiego na zielony czy żółty )
- albo jeśli podczas próby olejowej ( vs pierwszy pomiar ) ciśnienie wzrosło, ale nieznacznie, no to to może wskazywać na nieszczelność zaworów i pierścieni tłokowych.
Jeszcze później można zrobić tak, że machniemy test ze sprężonym powietrzem.Robi się to tak, że przykładamy dynks, końcówkę wdmuchiwacza, jak zwał tak zwał warsztatowego zasilanego z kompresora do otworu świecy żarowej. Uruchamiamy kompresor i... no i wtedy trzeba zlokalizować upływ powietrza. Jak będzie on pochodził z korka wlewowego oleju lub rurki bagnetu, to nieszczelność pierścieni. Jeśli powietrze będzie upływało przez kolektor ssący lub wydechowy, no to nieszczelność po stronie głowicy.
Jak wyjdzie nieszczelność, to i tak ściągamy głowicę i patrzymy na zawory i gniazda zaworów. Patrzymy wtedy na stan gładzi cylindrów i luzy tłoków.
Różnice ciśnień sprężania mierzone pomiędzy sąsiednimi cylindrami nie powinny być większe niż 10 % najwyższego odczytu.
ahhhhhh i teraz skoro otworzyły się drzwi do wypowiedzi to zrobię mały off top. Proszę mnie za to nie banować
Jeżeli jest inaczej, to zrobiłbym prosty test olejowy:
Przez otwór świecy zapłonowej od 5 do 10 cm3 czystego oleju silnikowego do ''podejrzanego '' cylindra, w którym ciśnienie najniższe.
Uruchamiam zapłon- kilka sekund pozwoli na równomierne rozprowadzenie oleju na denku tłoka.
I teraz znowu mierzę ciśnienie sprężania na tym ''podejrzanym '' cylindrze i będziemy porównywać wynik pierwszego pomiaru i pomiaru z próbą olejową.
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową wzrosło zbliżyło się do wartości nominalnej - wskazywać to może na jakiś defekt w połączeniu tłok - pierścienie tłokowe - gładź ściany cylindra ( patrzyłbym czy przypadkiem nie są popękane pierścienie tłokowe - olej wtedy je na krótka chwilę wypełni co sprawi polepszenie pomiaru na próbie olejowej )
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową ( vs pierwszy pomiar ) nie wzrosło - wskazywać to może na nieszczelność zaworów i gniazd zaworowych (ciśnienie ucieka ) albo nieszczelną uszczelkę pod głowicą ( wtedy też ciśnienie ucieka, i wtedy diagnoza testem szczelności - kolorki z niebieskiego na zielony czy żółty )
- albo jeśli podczas próby olejowej ( vs pierwszy pomiar ) ciśnienie wzrosło, ale nieznacznie, no to to może wskazywać na nieszczelność zaworów i pierścieni tłokowych.
Jeszcze później można zrobić tak, że machniemy test ze sprężonym powietrzem.Robi się to tak, że przykładamy dynks, końcówkę wdmuchiwacza, jak zwał tak zwał warsztatowego zasilanego z kompresora do otworu świecy żarowej. Uruchamiamy kompresor i... no i wtedy trzeba zlokalizować upływ powietrza. Jak będzie on pochodził z korka wlewowego oleju lub rurki bagnetu, to nieszczelność pierścieni. Jeśli powietrze będzie upływało przez kolektor ssący lub wydechowy, no to nieszczelność po stronie głowicy.
Jak wyjdzie nieszczelność, to i tak ściągamy głowicę i patrzymy na zawory i gniazda zaworów. Patrzymy wtedy na stan gładzi cylindrów i luzy tłoków.
BMW Diesel <3
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
o widzisz o i to mnie się rozchodziło. dziękiAdamDMI pisze:Silnik wysokoprężny w dostatecznym stanie nie powinien prezentować spadku ciśnienia sprężania niż 15-20 % wartości nominalnej. W Dostatecznym stanie.
Różnice ciśnień sprężania mierzone pomiędzy sąsiednimi cylindrami nie powinny być większe niż 10 % najwyższego odczytu.
o ewentualnym wykonywaniu prób olejowych to już wiem nawet kiedyś robiłem w jakimś aucie
Są… auta i jest BMW
- rexman
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1665
- Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
- Seria: E81-88
- Nadwozie: Compact/Hatchback
- Model: Nie mam
- Rocznik: 2005
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Poza Polską
- Lokalizacja: Irl
- Kontakt:
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Zanim zdecyduję się na zrzucenie głowicy, to spróbuję jeszcze zastosować "odpiekacz" do zapieczonych pierścieni. Może pierścienie mam zapieczone.
Czy choć raz pomyślałeś o tym...?
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
- Jawor
- Administrator
- Posty: 2405
- Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
- Seria: E90-93
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 320d
- Rocznik: 2010
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Sprawdzony w działaniu?
Czy będziesz eksperymentował?
Czy będziesz eksperymentował?
- rexman
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1665
- Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
- Seria: E81-88
- Nadwozie: Compact/Hatchback
- Model: Nie mam
- Rocznik: 2005
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Poza Polską
- Lokalizacja: Irl
- Kontakt:
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Tak, mam zamiar użyć tego preparatu. Ponoć jest skuteczny.
Trzeba spełnić kilka warunków, by to zadziałało. Podobnie jak przy stosowaniu nafty.
Opróżnić miskę olejową silnika. Później po trochę wlewać ten specyfik do cylindra
i co kilkanaście sekund, później co kilka minut obracać powoli wałem korbowym. Zalecane jest robić tak przez co najmniej 2 godziny. Jeśli w czasie tych 2 godzin by mi brakło specyfiku, zleję go z miski olejowej i powtórnie go użyję. Prawdę mówiąc, na ten zabieg mam zamiar poświęcić co najmniej jeden dzień.
Przed takim zabiegiem należy wykręcić wszystkie świece z cylindrów, by lżej kręciło się wałem. Ale to chyba wiadomo.
Na koniec zlać z miski olejowej preparat i zalać silnik olejem. Jednym słowem, przygotować silnik do odpalenia i dłuższej jazdy. Minimum 100 km.
Trzeba spełnić kilka warunków, by to zadziałało. Podobnie jak przy stosowaniu nafty.
Opróżnić miskę olejową silnika. Później po trochę wlewać ten specyfik do cylindra
i co kilkanaście sekund, później co kilka minut obracać powoli wałem korbowym. Zalecane jest robić tak przez co najmniej 2 godziny. Jeśli w czasie tych 2 godzin by mi brakło specyfiku, zleję go z miski olejowej i powtórnie go użyję. Prawdę mówiąc, na ten zabieg mam zamiar poświęcić co najmniej jeden dzień.
Przed takim zabiegiem należy wykręcić wszystkie świece z cylindrów, by lżej kręciło się wałem. Ale to chyba wiadomo.
Na koniec zlać z miski olejowej preparat i zalać silnik olejem. Jednym słowem, przygotować silnik do odpalenia i dłuższej jazdy. Minimum 100 km.
Czy choć raz pomyślałeś o tym...?
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
- Jawor
- Administrator
- Posty: 2405
- Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
- Seria: E90-93
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 320d
- Rocznik: 2010
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Myślałem że już osobiście przetestowałes działanie specyfiku.
Strasznie dużo z tym roboty.
Strasznie dużo z tym roboty.
- rexman
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1665
- Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
- Seria: E81-88
- Nadwozie: Compact/Hatchback
- Model: Nie mam
- Rocznik: 2005
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Poza Polską
- Lokalizacja: Irl
- Kontakt:
Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?
Nie taki diabeł straszny jak go malują.
W moim przypadku czas i fatyga nie mają znaczenia. Specyfik niedawno nabyłem.
Wiosną mam zamiar go wypróbować. Jeśli nawet silnik odzyska sprawność, to samochód i tak będzie sporadycznie używany.
W moim przypadku czas i fatyga nie mają znaczenia. Specyfik niedawno nabyłem.
Wiosną mam zamiar go wypróbować. Jeśli nawet silnik odzyska sprawność, to samochód i tak będzie sporadycznie używany.
Czy choć raz pomyślałeś o tym...?
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81