E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Tematy ogólne dotyczące silnika i przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia, wał, most).

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
roochacz
Bywalec
Posty: 19
Rejestracja: 27 wrz 2017, 0:48
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Zachodniopomorskie

E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: roochacz »

Witam serdecznie orientuje się ktoś jakie ciśnienie sprężania powinno być w TDS? Dokładniej:
-ponizej jakiego kwalifikuje się do remontu?
-jakie powinno być przy normalnej eksploatacji?
-jakie jest w fabrycznie nowym silniku?

Na zimnym (i/lub ciepłym) silniku?
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: Pieter »

Zdaje się że - 30, mierzone na ciepłym z tego co pamiętam.
Są… auta i jest BMW
Awatar użytkownika
AdamDMI
Bywalec
Posty: 156
Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Pomorskie

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: AdamDMI »

M51D25 ma stopień sprężania 22.0:1 => na silniku w temp roboczej powinno być 30 bar.

Kompresję mierzysz na silniku w temperaturze roboczej. Uruchamiasz silnik, niech popracuje na postoju do momentu w którym włączy się chłodnica / wskazówka temperatury będzie na pionowo ( pod warunkiem że masz dobry termostat).
Wyłączasz i mierzysz na ciepłym.

Ciśnienie sprężania czyli potocznie kompresja, zależy od szczelności przestrzeni roboczej cylindra, a na tą z kolei wpływ mają stan gładzi tłoka i cylindra, pierścieni tłokowych oraz przylgni i gniazd zaworów. Jeżeli jest coś nie tak, to któryś z elementów może mieć problem lub, może być walnięta uszczelka pod głowicą na przykład.

Czemu nie mierzymy na zimnym ?
Rozszerzalność temperaturowa materiału tłoka. Na zimno ciśnienie sprężania jest zaniżone poprzez zwiększone luzy tłoka.
<piwo>
BMW Diesel <3
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: Pieter »

AdamDMI a czy wiesz może jaka różnica między cylindrami wymaga już remontu/ewentualnie naprawy? Kiedyś czytałem że różnica np powyżej 1bara ale dotyczyło do silnika benzynowego.

Pytam tak z czystej ciekawości - skoro już poruszony został taki temat.
Są… auta i jest BMW
Awatar użytkownika
AdamDMI
Bywalec
Posty: 156
Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Pomorskie

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: AdamDMI »

Silnik wysokoprężny w dostatecznym stanie nie powinien prezentować spadku ciśnienia sprężania niż 15-20 % wartości nominalnej. W Dostatecznym stanie.
Różnice ciśnień sprężania mierzone pomiędzy sąsiednimi cylindrami nie powinny być większe niż 10 % najwyższego odczytu.

ahhhhhh i teraz skoro otworzyły się drzwi do wypowiedzi to zrobię mały off top. Proszę mnie za to nie banować :)

Jeżeli jest inaczej, to zrobiłbym prosty test olejowy:
Przez otwór świecy zapłonowej od 5 do 10 cm3 czystego oleju silnikowego do ''podejrzanego '' cylindra, w którym ciśnienie najniższe.
Uruchamiam zapłon- kilka sekund pozwoli na równomierne rozprowadzenie oleju na denku tłoka.
I teraz znowu mierzę ciśnienie sprężania na tym ''podejrzanym '' cylindrze i będziemy porównywać wynik pierwszego pomiaru i pomiaru z próbą olejową.
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową wzrosło zbliżyło się do wartości nominalnej - wskazywać to może na jakiś defekt w połączeniu tłok - pierścienie tłokowe - gładź ściany cylindra ( patrzyłbym czy przypadkiem nie są popękane pierścienie tłokowe - olej wtedy je na krótka chwilę wypełni co sprawi polepszenie pomiaru na próbie olejowej )
- jeśli ciśnienie sprężania z próba olejową ( vs pierwszy pomiar ) nie wzrosło - wskazywać to może na nieszczelność zaworów i gniazd zaworowych (ciśnienie ucieka ) albo nieszczelną uszczelkę pod głowicą ( wtedy też ciśnienie ucieka, i wtedy diagnoza testem szczelności - kolorki z niebieskiego na zielony czy żółty )
- albo jeśli podczas próby olejowej ( vs pierwszy pomiar ) ciśnienie wzrosło, ale nieznacznie, no to to może wskazywać na nieszczelność zaworów i pierścieni tłokowych.

Jeszcze później można zrobić tak, że machniemy test ze sprężonym powietrzem.Robi się to tak, że przykładamy dynks, końcówkę wdmuchiwacza, jak zwał tak zwał :) warsztatowego zasilanego z kompresora do otworu świecy żarowej. Uruchamiamy kompresor i... no i wtedy trzeba zlokalizować upływ powietrza. Jak będzie on pochodził z korka wlewowego oleju lub rurki bagnetu, to nieszczelność pierścieni. Jeśli powietrze będzie upływało przez kolektor ssący lub wydechowy, no to nieszczelność po stronie głowicy.

Jak wyjdzie nieszczelność, to i tak ściągamy głowicę i patrzymy na zawory i gniazda zaworów. Patrzymy wtedy na stan gładzi cylindrów i luzy tłoków.
BMW Diesel <3
Awatar użytkownika
Pieter
Moderator
Moderator
Posty: 216
Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 318tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Zamość

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: Pieter »

AdamDMI pisze:Silnik wysokoprężny w dostatecznym stanie nie powinien prezentować spadku ciśnienia sprężania niż 15-20 % wartości nominalnej. W Dostatecznym stanie.
Różnice ciśnień sprężania mierzone pomiędzy sąsiednimi cylindrami nie powinny być większe niż 10 % najwyższego odczytu.
o widzisz o i to mnie się rozchodziło. dzięki


o ewentualnym wykonywaniu prób olejowych to już wiem nawet kiedyś robiłem w jakimś aucie :D
Są… auta i jest BMW
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: rexman »

AdamDMI pisze: 22 paź 2019, 12:08
Jak wyjdzie nieszczelność, to i tak ściągamy głowicę i patrzymy na zawory i gniazda zaworów. Patrzymy wtedy na stan gładzi cylindrów i luzy tłoków.
Zanim zdecyduję się na zrzucenie głowicy, to spróbuję jeszcze zastosować "odpiekacz" do zapieczonych pierścieni. :) Może pierścienie mam zapieczone.



Obrazek


Obrazek
Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2404
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: Jawor »

Sprawdzony w działaniu?
Czy będziesz eksperymentował? ;)
Powrót do korzeni: e34 Ponton

Moje byłe:
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Rodzinkę wożę 318d
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: rexman »

Tak, mam zamiar użyć tego preparatu. Ponoć jest skuteczny.
Trzeba spełnić kilka warunków, by to zadziałało. Podobnie jak przy stosowaniu nafty.
Opróżnić miskę olejową silnika. Później po trochę wlewać ten specyfik do cylindra
i co kilkanaście sekund, później co kilka minut obracać powoli wałem korbowym. Zalecane jest robić tak przez co najmniej 2 godziny. Jeśli w czasie tych 2 godzin by mi brakło specyfiku, zleję go z miski olejowej i powtórnie go użyję. Prawdę mówiąc, na ten zabieg mam zamiar poświęcić co najmniej jeden dzień.
Przed takim zabiegiem należy wykręcić wszystkie świece z cylindrów, by lżej kręciło się wałem. Ale to chyba wiadomo.
Na koniec zlać z miski olejowej preparat i zalać silnik olejem. Jednym słowem, przygotować silnik do odpalenia i dłuższej jazdy. Minimum 100 km.
Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2404
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: Jawor »

Myślałem że już osobiście przetestowałes działanie specyfiku.
Strasznie dużo z tym roboty.
Powrót do korzeni: e34 Ponton

Moje byłe:
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Rodzinkę wożę 318d
Awatar użytkownika
rexman
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1665
Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
Seria: E81-88
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: Nie mam
Rocznik: 2005
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Poza Polską
Lokalizacja: Irl
Kontakt:

Re: E39 TDS jaka prawidłowa kompresja?

Post autor: rexman »

Nie taki diabeł straszny jak go malują. :)
W moim przypadku czas i fatyga nie mają znaczenia. Specyfik niedawno nabyłem.
Wiosną mam zamiar go wypróbować. Jeśli nawet silnik odzyska sprawność, to samochód i tak będzie sporadycznie używany.
ODPOWIEDZ