e39 525tds - wymiana sprzegla

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

jezeli mamy juz kupione sprzeglo tj. tarcza docisk lozysko i elememnt ktory moze wielu zaskoczyc ale lepiej go sobie zorganizowac zawczasu a mowie mianowicie o (element w czerwonej ramce)

Obrazek

z jednej strony lapy jest wysprzeglik z drugiej taki plastikowy cypek i jak to z plastikiem bywa lubi pekac, ja tak mialem

a teraz przechodzimy do sedna sprawy czy wymiany

!!! miejsce pierwsze najwazniejsze odlaczamy akumulator bo bedziemy majstrowac przy rozruszkiku !!!

zaczynamy od zdemontowania podlogi pod silnikiem (jesli ktos ma) a dokladnie jej czesci pod skrzynia 7 srob na kluczyk 10

nastepnie pozbywamy sie wydechu, ktory dosc skutecznie utrudnia wyjecie samej skrzyni, 3 sruby na klucz 13 i dwa wieszaki jeden mniejwiecej po srodku i na samym koncu, nastepnie odkrecamy metalowy wieszak mocujacy wydech do skrzyni dwie sruby na klucz 13

Obrazek

nastepnie pozbywamy sie walu, 3 sruby przy polaczeniu elastycznym ze skrzynia klucz 18, dalej musimy uwolnic podpore aby to zrobic odkrecamy oslone termiczna 4 sruby na klucz 13, i mamy podpore na widoku odkrecamy 2 sruby na klucz 13 i mamy wal wolny, tzn bedzie sobie wisial, do zdemontowania zostaje jeszcze blacza niedaleko dyfra na 4 sruby klucz 13

Obrazek

teraz musimy uwolnic lewarek zmiany biegow jedna nakretka na klucz 13 PS. w kabinie demontujemy galke zmiany wiegow i mieszek)


Obrazek

wysprzeglik trzyma sie na dwoch nakretkach klucz 13

Obrazek

mozemy zabrac sie za rozkrecanie skrzyni od dolu 4 sruby torx male i 2 torx duze, zostaje nam lapa ktora odkrecimy w momencie kiedy bedziemy juz wyciagali skrzynie

zostaje tylko kabel od lamp wstecznego po prawej stronie skrzyni wypinamy go

teraz przenosimy sie pod maske:

aby sobie uproscic najlepiej wyjac kolektor ssacy 12 srub na klucz 12, 2 sruby od podporek klucz 13, waz gumowy opaska skrecana (oryginal klucz 6) rura metalowa od ERG 2 srubu na klucz 13, pod kolektorem jedna wtyczka i wezyk ktore odpinamy

Obrazek

rozrusznik to dwie sruby torx i nakretki na klucz 16, kabli nie odpinamy bedzie sobie lezal

Obrazek

pod rozrusznikiem jest czujnik predkosci obrotowej walu ja go wyjalem czego puzniej zalowalem bo jak go zbyt glaboko zamontujesz to kolo zamachowe w niego walnie wiec demontujac go najlepiej sobie zaznaczyc jego polozenie lub zostawic w spokoju

Obrazek

zostaja jeszcze dwie sruby torx na gorze skrzyni i jedna malutka na klucz 10 ktora trzyma oslone

Obrazek

teraz wracamy pod auto i odkrecamy 4 ostatnie sruby trzyamajce skrzynie klucz 13

Obrazek

!!! do tego najlepiej miec osobe do pomocy bo skrzynia swoje wazy !!!

wyciagamy skrzynie i odkladamy w bezpieczne miejsce


od kola zamachowego odkrecamy docisk 6 srob na imbus

Obrazek

po zdjeciu docisku i tarczy warto sprawdzic kolo 2 masowe i lozysko ktore zaznaczylem na foto wyzej jesli wszystko jest ok to przystepujemy do montazu

zakladamy nowa tarcze z dociskiem urzywajac bolca ustalajacego ( aby tarcza byla w osi ) moze byc np. jakis pret

dokrecamy docisk do kola 2 masowego po skosie tak jak sruby przy kole

do wymiany zostalo nam tylko lozysko oporowe ktore jest poprostu wsadzone w lape i "czarodziejski" cypek ja dorobilem sobie na tokarce z mosiadzu zaznaczylem go na czerwono a zielone to lapa

tuleje lozyska oporowego warto czyms wysmarowac (spar do przegubow lub lozyskowy)
Obrazek

jezeli wszystko mamy wymienione to montaz w odwrotnej kolejnosci pamietajac o czujniku jesli go demontowaliscie bo tani nie jest

wszelkie uwagi i spostrzezenia mile widziane
Ostatnio zmieniony 28 gru 2008, 2:41 przez adam-bmw, łącznie zmieniany 3 razy.
kifiu
Bywalec Wyjadacz
Posty: 677
Rejestracja: 28 gru 2007, 23:20
Seria: Opel
Model: RR P38a
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kifiu »

bardzo pomocny opis, super ze podlaczyles pod opis obrazki. oby wiecej takich wskazówek.
Kliknij i zobacz --> Tanie części do TDS-ów

POMOC DROGOWA AUTOHOLOWANIE
TEL 504-209-706 24h/dobe
DLA KLUBOWICZOW ZNIZKI :)

Obrazek
Awatar użytkownika
Jawor
Administrator
Administrator
Posty: 2404
Rejestracja: 26 gru 2007, 23:02
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2010
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Jawor »

Opis naprawdę mistrzowski.
Oby więcej takich!
Powrót do korzeni: e34 Ponton

Moje byłe:
Zobacz moją… zieloną… ropuchę!
Rodzinkę wożę 318d
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

gdybym mial wiecej czasu bylyby zdjecia, dzieki za pozytywne opinie o mim temacie


jak znajde ten "cypek" to zrobie mu foto i podam wymiary gdyby ktos kiedys wymienial sprzegielko to zeby mial go na podstawie czego dorobic

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

zdjecia jednak beda jutro wyciagam skrzynie raz jeszcze, musze zalosyc to kolo 2 masowe co milem

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

obiecany "cypek" a wg. katalogu ball pin

Obrazek

stary plastikowy i nowy z metalu ale jeszcze niewykonczony, to grubsze musi byc na wymiar jak w oryginale i zaokraglone na koncu

i jeszcze fotka z wymiarami

Obrazek

wymiar zaznaczony na czerwono jest do zweryfikowania bo jak na poprzedniej focie widac plastikowy cypek jest zlamany, a wg katalogu podobno mamiec tyle co napisalem
Ostatnio zmieniony 29 gru 2008, 19:16 przez adam-bmw, łącznie zmieniany 2 razy.
duzy6666
Bywalec
Posty: 47
Rejestracja: 10 kwie 2008, 19:50
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Darłowo
Kontakt:

Post autor: duzy6666 »

Opis super na pewno się przyda. Już przechodziłem wymianę sprzęgła i od siebie dodam że ten cały plastikowy cypelek praktycznie zniwelował moje plany co do wymiany sprzęgła.Połamał się w pół;/ ale trochę kleju wiertarka i mała śrubka załatwiła sprawę.
Dlatego jak planujecie wymianę sprzęgła to na zapas kupcie albo doróbcie na tokarce ten cypel.Na pewno wam się potem to zwróci:)
Nie liczy siÄ™ model, nie liczy siÄ™ moc... liczy siÄ™ marka.
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

z kupnem moze byc problem a swoja droga nawet jesli sie kupi to poco zakladac cos co i tak peknie za jakis czas, za dorobienie dalem praktycznie na dobre piwo i wiem ze wytrzyma wieki

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

oryginalna dlugosc tego cypka co pisalem to 15 mm i zaokraglony na koncu

Obrazek

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

kilka fotek z przeprowadzonych prac

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Ostatnio zmieniony 30 gru 2008, 19:27 przez adam-bmw, łącznie zmieniany 1 raz.
Intraco
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 24 cze 2008, 12:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Intraco »

Skoro uwagi mile widziane to coś dodam.:)) Opis bardzo ciekawy i zgodny z rzeczywistością.Sam wymieniałem skrzynię dwa razy plus jeszcze raz przy wymianie sprzęgła i koła dwumasowego.Z praktyki można powiedzieć że całego wydechu nie zdejmowałem i całego wału tez nie ale to detal.Oczywiście dotyczy to E39 bo w E34 może być inaczej.Ciekawostką jest fakt że oryginalny TIS BMW (technical information system) zaleca pewną niebywała czynnośc, a mianowicie smarowanie wielowypustu wałka sprzegłowego specjalistycznym smarem.Jest to zalecenie serwisowe wynikajace z usterek polegajacych na utrudnionym właczaniu pierwszego biegu.Po wysprzegleniu nastepuje znikome i sporadyczne przytrzymanie tarczy w poprzedniej pozycji na wałku sprzegłowym która dociska sie niewielką siła do częsci roboczej koła dwumasowego.Efekt jest taki że "silnik obraca wałek sprzegłowy" po mimo wysprzeglenia .Synchronizator musi sie mocno napocić zanim się uda wyrównac obroty(polożenia).W samochodzie zwyczajnie pchajac lewarek nie możemy biegu włączyć,po czym pchamy silniej.Po jakimś czasie synchronizator pada i jego piasta także.Skrzynia do wymiany lub do naprawy.Serwis wobec tego zaleca smarowanie wielowypustu aby uniknąc sporadycznego kleszczenia tarczy na wałku.Smar jest specjalny i jego parametry dostepne są W TIS .Oczywiscie smaru nie dajemy pół kilo :) ale minimalnie zwilżamy wielowypust.Gdy bedzie go zbyt wiele,może sie on rozrzucić po tarczy i ..dopiero się wtedy zaczną kłopoty.

JAk co to piszcie ,udziele wszelkich informacji.

Adam.
rudesmen
Bywalec
Posty: 152
Rejestracja: 19 paź 2008, 0:33
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: rudesmen »

Intraco widzę że masz bardzo dużą wiedze w tym temacie, dlatego mam kilka pytań.

Jak sprawdza sie poziom oleju w skrzyni?

Czy użycie tego specjalnego smaru to 100% rozwiązanie problemu czy tylko zamaskowanie go?

Jak padną synchronizatory to nowa skrzynia czy można je wymienić? Czasami na światłach ciężko wchodzi mi 1, a ostatnio po wyjechaniu tyłem z garażu, zamknięciu garażu i ponownym wrzucaniu R zachrobotała mi skrzynia :(
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

specjalny smar :? zwykły grafitowy, bo jest odporny na skrajne temperatury

problemem może być słynny już pin ball, jak się złamie łapa jest jakieś 1,5 cm dalej a co za tym idzie łapa ma o tyle mnie ruchu w stronę docisku, co może powodować niepełne wysprzęglenie co objawia się zgrzytami, a dlatego na 1 i R bo te biegi "wkładasz" jak auto stoi

co do oleju, na korpusie masz dwie śruby inne niż wszystkie tzn mają wystające łby, na boku skrzyni pod czujnikiem od wstecznego jest korek spustowy, na górze jest wlew, oleju włazi pod korek ok 1,5l na wymianę wystarcza 1,2l
tomek-tarnow
Bywalec
Posty: 212
Rejestracja: 17 sty 2008, 23:19

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: tomek-tarnow »

szykuje mi sie sprzegło do wymiany ale za chiny nie dam rady chyba tego zrobic sam hmmmm
jaki koszt takiej usugi w serwisach jest ??? kojazycie moze
Dawit000
Bywalec
Posty: 194
Rejestracja: 25 cze 2009, 10:51
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Turek

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Dawit000 »

niewiem jak w serwisach ale w zwykłym warsztacie koszt sięga od 200-350 zł
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Ermce »

ja jutro od 10 walcze ze sprzeglem i kolem zamachowym (wywalam dwumas i wkladam jednomas z calym kompletem sprzegla z Valeo)

teraz moje pytanie: Jak zaloze kolo zamachowe to czy moge to zrobic obojetnie w jakiej pozycji czy sa na silniku jakies znaki co do zalozenia w odpowiedzniej pozycji???

prosze o odpowiedz bo jutro bede musial sam kombinowac, a tak ktos kto juz to przzerabial zaoszczedzilby mi czasu i nerwow

z gory dzieki
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

na wale jest taki klin- wypust a w kole zamachowym jest otworek nieco większy niż wszystkie od śrub, jedno w drugie musi wejść

http://allegro.pl/item910614013_wal_kor ... s_96r.html

jak masz jeszcze możliwość kupienia to wymień łożysko w wale to co podpiera wałek sprzęgłowy
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Ermce »

adam-bmw musiales odpowietrzyc wysprzegnik po wymianie??

aha i czy wlozenie lozyska ma jakies znaczenie (nowe wlozylem tak jak bylo stare zamontowane)??
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

jeśli nie odkręcasz wysprzęglika od przewodu elastycznego odpowietrzenie nie jest koniecznie, jednak jak chcesz możesz wymienić płyn, zasada taka sama jak z hamulcami, naduszasz odkręcasz odpowietrznik płyn troszkę zlatuje zakręcasz, podpompowujesz kilka razy i znowu wduszasz odkręcasz i tak do momentu aż świeży płyn poleci

rozumiem że pytasz o łożysko w wale czyli podporę wałka zdawczego, tam gdzie je wbijasz jest nazwijmy to próg i łożysko musi się o niego oprzeć, czyli jeśli jest tak samo głęboko jak stare jest dobrze
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Ermce »

nie, nie sprecyzowalem... chodzi mi o lozysko oporowe. Bo dziala normalnie ale chalasuje mocno a przeciez jest nowe. mam czesciowo zapowietrzony wysprzegnik i mysle ze jego ramie (ten wysuwajacy sie precik) nie dotyka (przy NIEwcisnietym pedale sprzegla) do ramienia gdzie opiera sie lozysko. sprzeglo dziala miekkop i lapie od samego dolu wiec wina musi lezec w wysprzegniku, bo gdy zlozylem juz wszystko i odpalilem auto (bez wysprzegnika) nie bylo halasu

chyba ze (tak slyszalem nie wiem czy to prawda) wszystko musi sie ulozyc i dotrzec, podobno dobrze po okolo 100km jest, prawda to??

gdzie jest zbiorniczek plynu do sprzegla i jaki to powinien byc plyn??
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

sprzęgło jest zasilane ze zbiorniczka z płynem hamulcowym, w wysprzęgliku jest sprężyna możliwe że pękła dlatego nie koryguje luzu, za zamiennik co prawda do e30 płaciłem ok 100zł ale z tego co wiem jest taki sam, co do tego pręcika to jest on zakończony plastikiem możliwe że się troszkę utrącił dlatego jest zbyt krótki, może być nie widać bo się ślad po ułamaniu już obrobił na okrągło

http://allegro.pl/item905610206_bmw_e34 ... sprze.html

http://allegro.pl/item905453864_pompka_ ... 04_08.html

jak już tyle wydałeś to kup jeszcze to i będziesz miał komplet mówię o wysprzęgliku pompka tak dla orientacji
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Ermce »

z tym wysprzeglikiem to chyba nie glupia sprawa, bo moj byl mokty od przodu i jak go wykrecilem to polecialo tchoche plynu z pod precika. jeszcze raz odpowietrze jak nie da rady to wymienie go, bo tak chrobocze lozysko jakby sie chcial silnik rozleciec a jak wcisne to jest cisza,

aha pedal sprzegla przed odpowietrzeniem wpadl w podloge, po odpowietrzeniu do polowy sie podnosi jeszcze pol mu brakuje do pelnego zadowolenia, ale to wyeliminuje w sobote, jesli sie nie da juz wyregulowac to bede musial kupic nowy wysprzeglik...
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

jak mówisz że cieknie to jest 100% do wymiany
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Ermce »

dzieki za wyszukanie ori wysprzeglika :wink:

tak od siebie dodam ze mam ori tarcze i docisk sprzegla od e34 na sprzedaz za male pieniazki (70zl calosc) mi sie juz nie przyda bo mam jednomas
ODPOWIEDZ