e39 525tds - wymiana sprzegla

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
błażej21
Bywalec Gadulec
Posty: 592
Rejestracja: 18 lis 2008, 0:18
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podlaskie
Lokalizacja: Nowowola BSK 36NS

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: bÅ‚ażej21 »

adam-bmw pisze:ja w e30 tez miałem nieszczelny tzn jak wduszałem pedał to nie wypychało łapy a płyn nigdzie nie laciał

ile cię ta przyjemność kosztowała:)

Razem z płynem Hamulcowym 145zł No i troszkę nerwów :x
Sesja str 8 Zerknij i oceń moją Bunie

http://forum.bmw-diesel.pl/viewtopic.php?f=7&t=1927
zaqwsx
Bywalec
Posty: 21
Rejestracja: 05 sie 2010, 14:17
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Kalisz

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: zaqwsx »

Koledzy, mam pytanie, jaką grubośc powinna miec tarcza sprzęgłowa w e-39 tds- nowa, ewentualnie taka która już zaczyna się ślizgac, z góry wielkie dzięki za odpowiedz :)
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: adam-bmw »

jak zakładałem do mojego e34 sprzęgło od e39 to nowa tarcza powinna mieć coś ok 0,9 do nawet 1,0 cm co do ślizgania to nie tylko zużycie tarczy się liczy docisk i dwumas tez się wycierają tyle że wolniej ale zawsze, do ślizgania nie musi też dochodzić z samego zużycia może na przykład podciekać wysprzęglik i płyn powoduje ślizganie
Awatar użytkownika
Waski
Bywalec
Posty: 33
Rejestracja: 02 sty 2009, 1:08
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 730d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Olsztyn

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: Waski »

Nówka sprzęgło ma ok 1cm grubości - tarcza, natomiast wg . książki serwisowej graniczną wartością zużycia jest 7,5mm :)
Beemki mają fabrycznie zaszczepionego chochlika, który bez przerwy szepcze Ci do ucha... Co tak wolno, słabo, dawaj ,Ostro... A My wciąż ulegamy pokusie:):)
zaqwsx
Bywalec
Posty: 21
Rejestracja: 05 sie 2010, 14:17
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Kalisz

wymiana sprzegla 525 tds

Post autor: zaqwsx »

Dzięki,spróbuje zregenerowac tarcze. Sprzęgło działa mi idealnie, żadnych szumów łożyska, ani szarpania czy jakiś tam podejrzanych odgłosów. Plus to to że jest dwumasa i sama tarcza bez amortyzatorów. Okładziny 240x150x3,8 + nity to 70pln, przy tylnonapędówce wymiana nie jest taka straszna, kiedyś w ciężkich czasach zrobiłem tak w E-30 i prześmigała dobre 100 tysiaków.Sprawa wyniknęła po lekkim tuningu :lol: , takiego dostał powera że jak mu przycisne z samego dołu to potrafi się ślizgnąc.Dzięki, pozdr. :D
bartwroobel
Świeżak
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 04 gru 2011, 23:11
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: bartwroobel »

Witam. To mój pierwszy post, choć na forum jestem już jakiś czas (od października 2011 posiadam tadka). Dla mnie fora są raczej kopalniami wiedzy i bardzo rzadko zdarza mi się coś pisać. Jednak w tym temacie nie została poruszona bardzo ważna kwestia i muszę wtrącić.

Sprzęgła w naszych tadkach (i w zdecydowanej większości sprzęgieł z dwumasą), to sprzęgła typu SAC (self - adjusting cluch). Takie sprzęgła muszą być montowane za pomocą specjalnych przyrządów i tylko tak. Sprzęgło takie, zamontowane w sposób opisany tu, skończy "życie" po 50.000 km, a powinno wytrzymać przynajmniej około tego co fabryczne. Tu jest film z grupy VAG, ale zasada działania sprzęgła i jego montażu jest taka sama w każdym aucie. http://www.youtube.com/watch?v=1zT2mGAvT1M
Awatar użytkownika
carl0s
Moderator
Moderator
Posty: 980
Rejestracja: 15 wrz 2010, 7:36
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: carl0s »

Bardzo dobrze, siadaj, pała. Teraz sobie doczytaj o SAC, a później o sprzęgle w TDS, a jeszcze później o sprzęgle w niektorych silnikach CR.
Tymczasem puszczam Ci w niepamięć głupotę powodowaną niewiedzą, następnym razem będzie zabawniej.
None of you seem to understand...

I'm not locked in here with you.

You're locked in here with me!
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: Ermce »

bartwroobel blisko dwa lata temu w moim bylym e34 bawilem sie w sprzeglo i zadnych przyzadow procz kluczy nie mialem. Rozlozylem i zlozylem tak jak byc powinno. Chyba cos pomyliles i dales plame w pierwszym poscie
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

w e39 tds było już sprzęgło x-trend czy jak kto woli sac, do jego zamontowania np przy wymianie samej tarczy jest niezbędny ten przyrząd, jak zakładamy nowy docisk to słoneczko jest zablokowane a sprężynki od regulacji napięte więc tylko zakładasz przykręcasz odblokowujesz i po zawodach
bartwroobel
Świeżak
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 04 gru 2011, 23:11
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: bartwroobel »

To ja może jednak zostanę przy czytaniu :oops: Widziałem jak takiego oprzyrządowania używał mój kolega - mechanik jakiś czas temu do montażu sprzęgła w e39. No i teraz do niego zadzwoniłem i przypomniałem mu tamtą wymianę. To nie był TDS :roll: Następnym razem to najpierw przeczytam cały internet zanim coś napiszę.
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

i jeszcze taka ciekawostka, do e34 tds z fabrycznym hakiem montowano wzmacniane sprzęgło w przeciwieństwie do zwykłej wersji
Awatar użytkownika
GuLuN
Bywalec Gadulec
Posty: 550
Rejestracja: 15 mar 2010, 20:18
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Toruń

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: GuLuN »

adam-bmw pisze:i jeszcze taka ciekawostka, do e34 tds z fabrycznym hakiem montowano wzmacniane sprzęgło w przeciwieństwie do zwykłej wersji
A możesz przybliżyć jaka była różnica między zwykłym a tym wzmacnianym bo mnie zainteresowałeś sądziłem że tylko w e39 było mocniejsze sprzęgło.
Obrazek
Brutal!!!Metal!!!Warrior!!!
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

był mocniejszy docisk i tarcza
Awatar użytkownika
siudek
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1673
Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
Seria: Szukam...
Nadwozie: Nie posiadam
Model: Nie mam
Rocznik: 1975
Skrzynia biegów: Nie mam
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
Kontakt:

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: siudek »

Gulun, w e39 i e38 sprzęgło było 240mm, a Adam mówi o wzmocnionym sprzęgle 228mm zdaje się.
siudek siudkowski

Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

tak dokładnie mowa o bmw e34 tds w wersji zwykłej i wersji wzmocnionej z hakiem. w e39 i e38 sprzęgło miało 240mm i system x-trend lub inaczej sac, w moim e39 520i mam sprzęgło 228mm i jest mam x-trend ale już niedługo montuję zwykłe sprzęgło z bmw e34 520i z 1990r. jest to zwykłe najzwyklejsze sprzęgło pozbawione awaryjnego dwumasu :D
bartwroobel
Świeżak
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 04 gru 2011, 23:11
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Warmińsko-mazurskie

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: bartwroobel »

Dzięki adam-bmw. Wreszcie jakieś rozjaśnienie z tymi sprzęgłami. Wychodzi na to, że nic głupiego nie napisałem. Głupie natomiast były uwagi do mojego postu.
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: Dimo »

adam-bmw pisze:w e39 tds było już sprzęgło x-trend czy jak kto woli sac, do jego zamontowania np przy wymianie samej tarczy jest niezbędny ten przyrząd, jak zakładamy nowy docisk to słoneczko jest zablokowane a sprężynki od regulacji napięte więc tylko zakładasz przykręcasz odblokowujesz i po zawodach
Adam-bmw,jeżeli już używaną tarcze i docisk zmontuje sie bez tego przyrządu,to jest możliwe,że sprzegło bedzie sie ślizgało? Kiedyś,jak miałem wyjety silnik,to je poskładałem,nie wiedząc,że potrzebny jest specjalny przyrząd.. :oops: Teraz przygotowuje sie do wymiany sprzegła kpl.(plus pin ball,łożysko w kole zamach.i olej w skrzyni przy okazji),bo czasem sie slizgnie przy predkości obrotowej w pobliżu max.momentu obrotowego. I co wazniejsze-nigdy to ślizganie nie zaśmierdziało nadpalonymi okładzinami. Teraz poczytałem o tym SAC i tak myśle,czy to nie jest przyczyną tych uslizgów.. Niestety-nie moge sobie przypomniec,czy te poślizgi zaczeły sie po niegdysiejszej naprawie silnika.
PS.Świetny patent z tym wyjeciem łożyska wałka sprzegłowego :idea:
PS2.Ten pin ball jest także dostepny u Stonesa (nr.21511223328) w cenie dobrego piwa :wink:
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: adam-bmw »

może być taki objaw po złym montażu, tak było w moim tyle że nie zaczęło się ślizgać tylko było tak cienkie że już szarpało. była praktycznie nówka tarcza i odpuszczony docisk, jak się to tak poskładało to jak się tarcza przytarła to się kołki ograniczające na docisku oparły i koniec sprzęgła był bliski
vegossj1
Bywalec
Posty: 15
Rejestracja: 24 maja 2009, 17:38
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 730d
Rocznik: 2001
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: vegossj1 »

Mam pytanie czy całe kompletne sprzeglo z e46 2.0d 136 km będzie pasowało do 2.5 tds?
BMW-Bardzo Mądry Wybór
Awatar użytkownika
GuLuN
Bywalec Gadulec
Posty: 550
Rejestracja: 15 mar 2010, 20:18
Seria: E39
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 530d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Toruń

Re: e39 525tds - wymiana sprzegla

Post autor: GuLuN »

vegossj1 pisze:Mam pytanie czy całe kompletne sprzeglo z e46 2.0d 136 km będzie pasowało do 2.5 tds?
Kolego a jak byś założył sprzęgło od traktora ursus do 2,5tds pasowało by ??
TDS to stary silnik 2.0d to o wiele nowsza konstrukcja nic nie pasuje od jednego do drugiego.
Obrazek
Brutal!!!Metal!!!Warrior!!!
ODPOWIEDZ