e36 - światła do jazdy dziennej
Moderator: Moderatorzy
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 29 mar 2009, 22:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 325tds
- Rocznik: 1993
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Zachodniopomorskie
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
e36 - światła do jazdy dziennej
Witam
Przez jakiś czas po głowie chodził mi pomysł przerobienia przednich świateł w E36 na światła do jazdy w dzień. Chodziło o coś na wzór poprzedniej generacji audi, które miały w miejscu długich własnie dzienne, a w soczewce bi-ksenon. Pomysłów było wiele, ale po testach zdecydowałem się na przerobienie instalacji w taki sposób, żeby żarówki H7 od długich świateł były połaczone szeregowo, wtedy świecą ciemniej, ale prosto w oczy, a nie jak światła mijania, w dół, czyli tak jak powinny swiecić dzienne. Przy takiej opcji na stałe straciłbym całkowicie długie, więc wymyśliłem sobie zestaw przekaźników i styczników, które sterują układem.
Same światła dzienne zasilane są z pompy paliwa, tak, żeby zapalały się same tylko przy właczeniu silnika. Przekaźniki sterują systemem tak, że w momencie gdy chce np błysnąć długimi, przemieniają połączenie szeregowe, z powrotem na normalne, równoległe, wtedy światła zaczynają świecić pełną mocą, tak jak oryginalnie długie. Dodatkowo jest system, który rozłącza światła dzienne gdy włącze światła mijania. Wszystko byłoby zgodne z wymogami, gdyby świeciły jeszcze tylne pozycje, jednak to już wymagałoby ciągnięcia dodatkowych kabli conajmniej w okolice przełącznika i jeszcze jeden układ rozdzielający przód od tyłu, a w to już mi sie po prostu nie chciało bawić. Efekt wygląda tak jak na tym filmiku: http://www.youtube.com/watch?v=qb39neirYnI
Zmierzony pobór prądu przez obydwie żarówki wynosi 2,7A, czyli około 30-35W, a więc tyle co jedna żarówka ksenonowa.
Dorzucam jeszcze fotki efektu:
Przez jakiś czas po głowie chodził mi pomysł przerobienia przednich świateł w E36 na światła do jazdy w dzień. Chodziło o coś na wzór poprzedniej generacji audi, które miały w miejscu długich własnie dzienne, a w soczewce bi-ksenon. Pomysłów było wiele, ale po testach zdecydowałem się na przerobienie instalacji w taki sposób, żeby żarówki H7 od długich świateł były połaczone szeregowo, wtedy świecą ciemniej, ale prosto w oczy, a nie jak światła mijania, w dół, czyli tak jak powinny swiecić dzienne. Przy takiej opcji na stałe straciłbym całkowicie długie, więc wymyśliłem sobie zestaw przekaźników i styczników, które sterują układem.
Same światła dzienne zasilane są z pompy paliwa, tak, żeby zapalały się same tylko przy właczeniu silnika. Przekaźniki sterują systemem tak, że w momencie gdy chce np błysnąć długimi, przemieniają połączenie szeregowe, z powrotem na normalne, równoległe, wtedy światła zaczynają świecić pełną mocą, tak jak oryginalnie długie. Dodatkowo jest system, który rozłącza światła dzienne gdy włącze światła mijania. Wszystko byłoby zgodne z wymogami, gdyby świeciły jeszcze tylne pozycje, jednak to już wymagałoby ciągnięcia dodatkowych kabli conajmniej w okolice przełącznika i jeszcze jeden układ rozdzielający przód od tyłu, a w to już mi sie po prostu nie chciało bawić. Efekt wygląda tak jak na tym filmiku: http://www.youtube.com/watch?v=qb39neirYnI
Zmierzony pobór prądu przez obydwie żarówki wynosi 2,7A, czyli około 30-35W, a więc tyle co jedna żarówka ksenonowa.
Dorzucam jeszcze fotki efektu:
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2009, 23:44 przez scania-tuning, łącznie zmieniany 1 raz.
- rexman
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1665
- Rejestracja: 29 gru 2007, 19:26
- Seria: E81-88
- Nadwozie: Compact/Hatchback
- Model: Nie mam
- Rocznik: 2005
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Poza Polską
- Lokalizacja: Irl
- Kontakt:
Mnie się podoba. , tylko ten tył troszkę mnie martwi...choć nie do końca.
Są opinie, że światła postojowe (tylne) trochę "zakłócają" kontrast przy załączaniu się świateł "stop".
Czytałem wypowiedzi ludzi,że często jadący za poprzedzającym go pojazdem, traktują je (światła "stop"), jako postojówki zwłaszcza w słoneczny dzień.
Może niedługo już nie trzeba będzie jeżdzić na światłach "dziennych", albo choć z tylnych postojówek zrezygnować.(mowa oczywiście o jeżdzie w dzień).
Są opinie, że światła postojowe (tylne) trochę "zakłócają" kontrast przy załączaniu się świateł "stop".
Czytałem wypowiedzi ludzi,że często jadący za poprzedzającym go pojazdem, traktują je (światła "stop"), jako postojówki zwłaszcza w słoneczny dzień.
Może niedługo już nie trzeba będzie jeżdzić na światłach "dziennych", albo choć z tylnych postojówek zrezygnować.(mowa oczywiście o jeżdzie w dzień).
Czy choć raz pomyślałeś o tym...?
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
http://www.dkms.pl/kontakt/index.html
Moja galeria:
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7218
http://bmw-diesel.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=81
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 29 mar 2009, 22:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 325tds
- Rocznik: 1993
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Zachodniopomorskie
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Nawet jak nie trzeba będzie jeździć na światłach dziennych, to akurat nadal bym to wszystkim polecał. Tak jak jestem raczej przeciwny światłom mijania w dzień, to jak najbardziej polecam światła dzienne. Dlaczego? Światła mijania z założenia świecą w ziemie, po to, żeby nie oślepiać, a to co widzimy, jest jedynie efektem niedoskonałości reflektora. Te światła nie zapewniają widoczności, bo dla kogoś kto jedzie pod słońce, na dużej odległości (na małej czesto też), po prostu są nie do rozpoznania. Światła dzienne to co innego, ponieważ ich homologacja wymaga, żeby świeciły podobnie do świateł drogowych - mają świecić prosto przed siebie, w oczy, mają mieć punkt skupienia światła, z tym że ich jasność ma nie przekraczać ileśtam - aby nie oślepiać (ile baranów jeździ na długich w dzień? Na trasie jeszcze do zniesienia, ale w mieście tragedia). Dlatego dzienne światła się rozpoznaje z daleka, rzucają się w oczy, mają słabe światło, ale trafia ono bezpośrednio do oka obserwatora i może być rozpoznane już dużo wcześniej
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 29 mar 2009, 22:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 325tds
- Rocznik: 1993
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Zachodniopomorskie
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Jasne wrzuce schemacik jak piwka wywietrzeją i ogolnie chęci do życia nabiore:)
A co do mgielnych... Ja jestem przeciwnikiem. Raz że przepisy mówią jasno co do uzycia przednich świateł przeciwmgielnych, a dwa, to że kształt rozchodzenia się światła w mgielnych światłach nie zapewnia dobrej widoczności. Światła mijania świecą generalnie w dół + doświetlają prawe pobocze, światła mgielne świecą tak jak światła mijania, tyle że są ustawione niżej (mijania na 10m 5cm spadku, mgielne na 10m 20cm spadku) oraz nie mają tego załamania z prawej świecącego na pobocze, poza tym sa mocno rozproszone. Światła dzienne to tak naprawde są drogowe, świecą punktowo, prosto przed siebie, tyle że ciemno, żeby nie oślepiać. Światło wpada bezpośrednio do oka przeciwnika i jest widoczne. bla bla bla, dobra bo zboczenie zawodowe mi sie właczyło:P
A co do mgielnych... Ja jestem przeciwnikiem. Raz że przepisy mówią jasno co do uzycia przednich świateł przeciwmgielnych, a dwa, to że kształt rozchodzenia się światła w mgielnych światłach nie zapewnia dobrej widoczności. Światła mijania świecą generalnie w dół + doświetlają prawe pobocze, światła mgielne świecą tak jak światła mijania, tyle że są ustawione niżej (mijania na 10m 5cm spadku, mgielne na 10m 20cm spadku) oraz nie mają tego załamania z prawej świecącego na pobocze, poza tym sa mocno rozproszone. Światła dzienne to tak naprawde są drogowe, świecą punktowo, prosto przed siebie, tyle że ciemno, żeby nie oślepiać. Światło wpada bezpośrednio do oka przeciwnika i jest widoczne. bla bla bla, dobra bo zboczenie zawodowe mi sie właczyło:P
-
- Bywalec
- Posty: 53
- Rejestracja: 16 mar 2009, 22:06
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 530d
- Rocznik: 2001
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Dolnośląskie
- Lokalizacja: Jelenia Góra
swiatelka do jazdy dziennej
witam pisalem do ciebie na gadu. mozesz mi wszystko opisac jak to zroiles caly schemat czy zarowki te same czy ine
[ Dodano: Nie Maj 24, 2009 9:24 am ]
[ Dodano: Nie Maj 24, 2009 9:24 am ]
witaj pisalem do ceibie na gadu gadu mozesz mi to wszytsko opisacscania-tuning pisze:Jasne wrzuce schemacik jak piwka wywietrzeją i ogolnie chęci do życia nabiore:)
A co do mgielnych... Ja jestem przeciwnikiem. Raz że przepisy mówią jasno co do uzycia przednich świateł przeciwmgielnych, a dwa, to że kształt rozchodzenia się światła w mgielnych światłach nie zapewnia dobrej widoczności. Światła mijania świecą generalnie w dół + doświetlają prawe pobocze, światła mgielne świecą tak jak światła mijania, tyle że są ustawione niżej (mijania na 10m 5cm spadku, mgielne na 10m 20cm spadku) oraz nie mają tego załamania z prawej świecącego na pobocze, poza tym sa mocno rozproszone. Światła dzienne to tak naprawde są drogowe, świecą punktowo, prosto przed siebie, tyle że ciemno, żeby nie oślepiać. Światło wpada bezpośrednio do oka przeciwnika i jest widoczne. bla bla bla, dobra bo zboczenie zawodowe mi sie właczyło:P
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 29 mar 2009, 22:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 325tds
- Rocznik: 1993
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Zachodniopomorskie
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
No pewnie że moge:)
No więc tak. Żarówki są te same co były, w moim przypadku H7. W przypadku H1 będzie trudniej (ale też się da!) bo one pobierają masą z cokołu i trzeba bedzie jakoś go odizolować.
Generalnie schemat jest prosty. Ze skrzynki z bezpiecznikami pobrałem zasilanie, z bezpiecznika od pompy paliwa. Gwarantuje to, że światła będą się włączać tylko z silnikiem. Jedyny efekt uboczny jest taki, że na zimnym silniku po włączeniu zapłonu światła zaświecą się też na jakieś 30sek, gdy chodzi pompa.
Cały pic polega na tym, że światła dzienne, żeby były przyciemnione najlepiej gdy są połączone szeregowo. Ale chcąc też zachować funkcje świateł drogowych musi być patent który będzie przełączał połaczenie szeregowe z powrotem na normalne. Do tego wykorzystałem przekaźniki. Okazało się, że wystarczą spokojnie takie zwykłe małe 2A dwuobwodowe. Każde przekaźnik może mieć inny układ nóżek, więć nie rysuje schematu na przekaźniku, a tylko pobieżny schemat elektryczny.
Taki schemat zapewnia, że w momencie gdy chcemy, światła się rozjaśnią, np błyśnięcie długimi spodowuje, że przekaźnik się przełączy i żarówki zaświecą się jaśniej, tak jak widać u mnie na filmiku.
Na rysunku jeden przekaźnik jest zaznaczony na niebiesko. On jest podłączony tak, że rozłącza zasilanie do dziennych świateł w momencie, gdy zapalają się światła mijania i sterowany jest z gniazda żarówki.
Żeby wszystko było idealnie zgodnie z przepisami itp, powinny się jeszcze zapalać pozycje z tyłu. Mi osobiście nie chciało się już tego robić, bo to wiąże się z ciągnięciem dodatkowego kabla od przednich lamp do tylnych. Wtedy ciut inaczej podłączamy przód. "niebieski" przekaźnik z przodu podłączamy tak, żeby rozłączał zasilanie nie na światłąch mijania, a już na pozycyjnych. Za to od pompy paliwa ciągniemy kabel do tylnych pozycji i go tam przypinamy. Tylko trzeba pamiętać, żeby na oryginalnym kablu zasilającym tylne lampy założyć diodę prostowniczą, która nie pozwoli na zapalenie się przednich pozycji gdy tego nie chcemy. Mniej więcej tak to powinno wyglądać:
To by było na tyle:) Powodzenia w rzeźbieniu:)
No więc tak. Żarówki są te same co były, w moim przypadku H7. W przypadku H1 będzie trudniej (ale też się da!) bo one pobierają masą z cokołu i trzeba bedzie jakoś go odizolować.
Generalnie schemat jest prosty. Ze skrzynki z bezpiecznikami pobrałem zasilanie, z bezpiecznika od pompy paliwa. Gwarantuje to, że światła będą się włączać tylko z silnikiem. Jedyny efekt uboczny jest taki, że na zimnym silniku po włączeniu zapłonu światła zaświecą się też na jakieś 30sek, gdy chodzi pompa.
Cały pic polega na tym, że światła dzienne, żeby były przyciemnione najlepiej gdy są połączone szeregowo. Ale chcąc też zachować funkcje świateł drogowych musi być patent który będzie przełączał połaczenie szeregowe z powrotem na normalne. Do tego wykorzystałem przekaźniki. Okazało się, że wystarczą spokojnie takie zwykłe małe 2A dwuobwodowe. Każde przekaźnik może mieć inny układ nóżek, więć nie rysuje schematu na przekaźniku, a tylko pobieżny schemat elektryczny.
Taki schemat zapewnia, że w momencie gdy chcemy, światła się rozjaśnią, np błyśnięcie długimi spodowuje, że przekaźnik się przełączy i żarówki zaświecą się jaśniej, tak jak widać u mnie na filmiku.
Na rysunku jeden przekaźnik jest zaznaczony na niebiesko. On jest podłączony tak, że rozłącza zasilanie do dziennych świateł w momencie, gdy zapalają się światła mijania i sterowany jest z gniazda żarówki.
Żeby wszystko było idealnie zgodnie z przepisami itp, powinny się jeszcze zapalać pozycje z tyłu. Mi osobiście nie chciało się już tego robić, bo to wiąże się z ciągnięciem dodatkowego kabla od przednich lamp do tylnych. Wtedy ciut inaczej podłączamy przód. "niebieski" przekaźnik z przodu podłączamy tak, żeby rozłączał zasilanie nie na światłąch mijania, a już na pozycyjnych. Za to od pompy paliwa ciągniemy kabel do tylnych pozycji i go tam przypinamy. Tylko trzeba pamiętać, żeby na oryginalnym kablu zasilającym tylne lampy założyć diodę prostowniczą, która nie pozwoli na zapalenie się przednich pozycji gdy tego nie chcemy. Mniej więcej tak to powinno wyglądać:
To by było na tyle:) Powodzenia w rzeźbieniu:)
Ostatnio zmieniony 24 maja 2009, 12:56 przez scania-tuning, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec
- Posty: 53
- Rejestracja: 16 mar 2009, 22:06
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 530d
- Rocznik: 2001
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Dolnośląskie
- Lokalizacja: Jelenia Góra
swiatelka do jazdy dziennej
Ja własnie dzis skonczyłem robic swiatła do jazdy dzinnej w BMW e34 i powiem szczerze ze bardzo dobre rozwiazanie.... Mam wszytsko pod osobny włacznik przykladowo. w kabinie wlanczam swiatelka do jazdy dzinnej przelacznikiem ... wszystko jest pod paroma przekaznikami. i jak sa wlaczenie swiatla dzinne tez sa dlugie switelka... Polecam bardzo fajnie:)
-
- Bywalec
- Posty: 53
- Rejestracja: 16 mar 2009, 22:06
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 530d
- Rocznik: 2001
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Dolnośląskie
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- pikofm
- Bywalec
- Posty: 127
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 11:57
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1994
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: Kętrzyn / Gdańsk
Re: e36 - światła do jazdy dziennej
Kolego, przepisy mówią, że w autach do któregoś roku 20xx światła pozycyjne z tyłu mogą świecić lub nie świecić. Tak że twój układ jest legalnyscania-tuning pisze:Witam
Wszystko byłoby zgodne z wymogami, gdyby świeciły jeszcze tylne pozycje, jednak to już wymagałoby ciągnięcia dodatkowych kabli conajmniej w okolice przełącznika i jeszcze jeden układ rozdzielający przód od tyłu, a w to już mi sie po prostu nie chciało bawić.
Po 20xx tylna pozycja w światłach dziennych NIE MOŻE świecić.
Pozdro!
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: e36 - światła do jazdy dziennej
A to ciekawe - jak patrzę np. na wszystkie nowe Audi z tymi dziennymi światłami, to z tyłu również świecą się światła. Jesteś pewny tego przepisu?
Pzdr.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- pikofm
- Bywalec
- Posty: 127
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 11:57
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1994
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: Kętrzyn / Gdańsk
Re: e36 - światła do jazdy dziennej
Na 100% nigdy nie ma pewności co do przepisów, szczególnie w Polsce. Ale jak mój ojciec montował u siebie LED'y do jazdy dziennej to dostał taką karteczkę dotyczącą jak należy zamontować światła prawidłowo oraz tekst z przepisami prawnymi. Właśnie w tych przepisach prawnych mniej-więcej to było tak ujęte.
link : Jak zgodnie z przepisami zamontować światła do jazdy dziennej?
link : Jak zgodnie z przepisami zamontować światła do jazdy dziennej?
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: e36 - światła do jazdy dziennej
Jednak w nowych autach jak widzę z tyłu również świecą się światła wraz z dziennymi...
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- gummiss11
- Bywalec Gadulec
- Posty: 435
- Rejestracja: 13 gru 2009, 18:19
- Seria: E46
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 320d
- Rocznik: 1999
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: Kawki(Brodnica)
Re: e36 - światła do jazdy dziennej
No bo to chodzi o to że w 2009 roku zmieniło się prawo w Polsce. W chwili obecnej żadne samochody nie obowiązują światła pozycyjne, ale jeśli są to nikt się o to nie czepia, ale kiedyś każdy musiał mieć... Jest tak jak z pasami bezpieczeństwa, czy ABS, jeśli samochód czegoś nie musiał mieć na dzień wyprodukowania to może tego nie mieć i teraz, za to nowe samochody muszą byś zgodne w 100% z obowiązującymi przepisami...
Bo Możemy Więcej...