m51 2,5tds - kontrola rozrządu

Zbiór gotowych porad pomocnych w naprawach, modyfikacjach i diagnostyce.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
kazio1919
Bywalec
Posty: 189
Rejestracja: 15 mar 2008, 21:36
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: Bełchatów

m51 2,5tds - kontrola rozrządu

Post autor: kazio1919 »

łańcuch rozrządu w tds-ie niejest wieczny , wyciąga sie powodjąc przy tym straty w mocy i dziwne zachowanie silnika dlatego BMW zaleca kontrole co 20 tys km
1 maska w góre

Obrazek

2 odkręcamy pokrywe rozrządu oraz mostek nad silnikiem z wiązką kabli ( zdecydowanie łatwia to zdjęcie pokrywy

3 musimy jakoś obracac wał , mozna od spodu lub zdjąc visco z wiatrakiem oraz osłona ( ja tak zrobiłem)

4 mając dostęp do śruby wału kręcimy nim ( klucz nasadka 22 ) ustawiamy pierwszy cylinder tak aby krzywki były w górze

Obrazek

5 teraz blokjemy wał za pomocą klina ( osobiscie użyłem szpilki od głowicy od malucha stoczonej na końcu na 8 mm

Obrazek

jezeli wszystko jest ok klin nam wskoczy odrazu , natomiast zmiana połozenia wałka spowoduje to ze niewłozymy klina ( musimy poprostu wyczuc momęt jednoczesnie delikatnie obracając wał WAZNE ! niecofajmy wału , oraz nie obracajmy silnika poprzez śrube umeszczoną na wałku rozrządu
mając klin na swoim miejscu sprawdzamy połozenie wałka
wałek w stosunku do płaszczyzny głowicy musi tworzyc kąt 90*

Obrazek

chyba zrozumiale napisałem :) w moim przypadku wszystko było ok ! jednak gdyby było cos nie tak odkręcamy pompe vacum i luzujemy centralna srube na wałku ( nasadka torx 14 niepamietam teraz ) i delkatnie korygujemy połozenie wałka :)

http://img90.imageshack.us/img90/3425/rozrzd25tds.jpg
Ostatnio zmieniony 17 cze 2009, 20:59 przez kazio1919, łącznie zmieniany 1 raz.
Plaster
Świeżak
Świeżak
Posty: 10
Rejestracja: 15 kwie 2009, 14:51
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2001
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: Krosno

Post autor: Plaster »

Powiem ze ważny temat . U mnie kolega ostatnio sprawdzał po 50kkm i był przestawiony o ponad 10 stopni , a to już naprawde dużo. I pomimo tego wcale nie miałem problemu z odpalaniem czy przyspieszaniem . Teraz bede sie do niego zgłaszał co 25-30kkm.
chip by Bagor 290Nm i 141 KM
DIMON
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 15 wrz 2009, 22:24
Lokalizacja: St.Wola

Dziwna praca silnika

Post autor: DIMON »

Zakladalem podobny temat i zostal wywalony do kosza.
Pytanko mam.Czy przestawienie lancuszka moze powodowac telepaniem auta?
Drgania sa dosc duze ale zadko nastepuja czasem jest wszystko dobrze a czasem telepie.Czy moze byc to ta przyczyna?
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

to o czym napisałeś dotyczy się regulacji samego wałka, a jak wiadomo łańcuchy są 2 więc co z tego że pozornie wyregulujesz górę skoro dolny łańcuch może być wyciągnięty na tyle że pomimo ustawienia wałka tak jak być powinien nie będzie on zgrany z wałem i pompą bo pojawia się takie coś jak bezwładność czyli luz wałka pompy czy wału i kąt potrzebny do jego naciągnięcia, zapewne wielu zarzuci mi że za korekcję luzu łańcucha odpowiedzialne są napinacze ale i one mają ograniczony zakres działania, dlatego jeśli pojawia się znaczny luz na łańcuchach to należy wymienić je na nowe najlepiej razem z płozami, które są wycierane przez łańcuchy, nie można też zapomnieć o napinaczu, który pod wpływem długoletniej eksploatacji wyciera się tracąc szczelność i gubiąc ciśnienie, tłoczki napinacza są spasowane na styk nie użyto w nich żadnych uszczelniaczy dlatego jak się zużyją należy wymienić cały napinacz

a co do kontroli co 20 tyś nie obraź się ale jest to jakaś bajka, weźmy na logikę jeśli ktoś w roku robi 60 tyś ustawienie wałka będzie trzeba sprawdzić 3x, a teraz porównanie do silnika z paskiem rozrządu gdzie napinacz jest nazwijmy to na sztywno pasek jest raz naciągnięty i tak ma być do następnej wymiany, a jak wiadomo pasek jest połączeniem gumy linek i innych komponentów więc powinien wyciągnąć się znacznie szybciej, czyli analogicznie powinno się go kontrolować częściej
kazio1919
Bywalec
Posty: 189
Rejestracja: 15 mar 2008, 21:36
Seria: E46
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 320d
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: Bełchatów

Post autor: kazio1919 »

to ze bmw zaleca kontrole co 20 tys niejest to wyssane z palca tylko prawdziwe dane , wiadomo nie masz mozliwosci regulacji w 100 % ale lepiej podciągnąc wałek niz czekac az zawory spodkają sie z tłokiem , a jezeli łańcuch jest juz dosc wysłużony to nic mu niepomoze nawet świecona woda
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

znalazłem instrukcję od skody felici czyli rozrząd na pasku i rzeczywiście jest coś wspomniane o sprawdzeniu paska ale tu chodzi o jego wygląd tzn czy nie ma pęknięć przetarć itp. o naciąganiu i jakichkolwiek korektach cisza


a co do łańcucha znalazłem gdzieś wzmiankę że przy przebiegu ok 300.000 powinno się kontrolować jego nacią

jak to ktoś kiedyś powiedział co kraj to obyczaj, co rejon to zwyczaj, może jest w tym odrobina prawdy :)
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Post autor: N2O »

kazio1919 pisze:to ze bmw zaleca kontrole co 20 tys niejest to wyssane z palca tylko prawdziwe dane , wiadomo nie masz mozliwosci regulacji w 100 % ale lepiej podciągnąc wałek niz czekac az zawory spodkają sie z tłokiem , a jezeli łańcuch jest juz dosc wysłużony to nic mu niepomoze nawet świecona woda
Z tego co wiem to w instrukcji serwisowej tego silnika po przebiegu 20tyś km są podane inne wartości co do ustawiania kąta wtrysku czujnikiem zegarowym i ustawienia wałka rozrządu(przy wymianie np uszczelki pod głowica i składaniu na starych łańcuchach należy podłożyć odpowiedniej grubości podkładkę pod blokadę wałka rozrządu w miejscu styku z głowicą). Wszystko jest dokładnie opisane w manualu.
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

przy wymianie uszczelki to się zgodzę tak samo głowicy wałka lub czegokolwiek co ma wpływ na naciąg łańcucha i położenie wałka
bogacki-ant
Bywalec
Posty: 39
Rejestracja: 02 sie 2009, 22:12
Lokalizacja: Wlkp - Poznań

Post autor: bogacki-ant »

adam-bmw pisze:znalazłem instrukcję od skody felici czyli rozrząd na pasku

z jakim silnikiem od Felicji ??
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

Post autor: adam-bmw »

chodziło o nawiązanie do sprawy i o stwierdzenie faktu że ma coś takiego miejsce ale w silnikach z rozrządem na pasku a felicia posłużyła mi za przykład bo akurat taką instrukcją dysponowałem
piotr625
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 27 gru 2009, 12:17

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: piotr625 »

czy mozna skorygować naciąg łancucha w TDS 318 ,czy treba go wymieniać?
Ermce
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1052
Rejestracja: 02 paź 2009, 17:48
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: Ermce »

piotr625 widzialem w Twoim temacie, ktory admin zamknal, ze juz szumi Ci lancuch... jesli szumi to napinacz juz nie daje rady go naciagac. Mialem to samo w sierpniu i z racji tego ze trafil sie naprawde zadbany egzemplaz 2.5 tds nie kombinowalem z zadnym "regenerowaniem" lancucha, a ze chcialem pojezdzic tym autem, wymienilem lancuch i mam swiety spokoj, auto na cieplym pali od strzala, lepiej sie zbiera i nie ma tego chrzekania lancucha jak maske sie podniesie.

jesli szumi to czas na wymiane, u mnie lancuch sie skonczyl po 310 tys km
piotr625
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 27 gru 2009, 12:17

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: piotr625 »

kazio1919 w którym miejscu zablokowałeś wał za pomocą klina ,nie mam pojęcia gdzie to jest
krzysiekm13
Bywalec
Posty: 82
Rejestracja: 09 kwie 2009, 20:04
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie
Lokalizacja: Brzozów

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: krzysiekm13 »

musisz krecic walem az Ci samo wpadnie
dima0401
Bywalec
Posty: 22
Rejestracja: 27 wrz 2009, 8:49
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: sosnowiec

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: dima0401 »

Witamustawić mam tds 2.5 i wymieniłem uszczelke pod głowica ale chyba przestawilem rozrzad bo jak odpaliłem to stuka zawór a głowica tez była zrobiona! I jak ustawić tez pomocy!!!!!
Awatar użytkownika
adam-bmw
Bywalec Wyjadacz
Posty: 1108
Rejestracja: 27 gru 2007, 21:29
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Łysomice k. Torunia

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: adam-bmw »

wszystko było dokładnie opisane w temacie ustawienie rozrządu, radzę poszukać
Morti
Bywalec
Posty: 58
Rejestracja: 12 kwie 2008, 0:32
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: Kraków

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: Morti »

tacy znawcy tds'a a zaden nie wie dlaczego instrukcja serwisowa zaleca korekte walka co 20 tkm :D dzieki takim ludziom mam robote :D

a powaznie korekta wynika z samej budowy rozrzadu w tds'ie, kto zgadnie przez ktory element rozrzadu cale to zamieszanie ? :P
Awatar użytkownika
karol-lolek
Bywalec Gadulec
Posty: 330
Rejestracja: 12 paź 2008, 8:52
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubuskie
Lokalizacja: FSD/ZS

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: karol-lolek »

Morti pisze:tacy znawcy tds'a a zaden nie wie dlaczego instrukcja serwisowa zaleca korekte walka co 20 tkm :D dzieki takim ludziom mam robote :D

a powaznie korekta wynika z samej budowy rozrzadu w tds'ie, kto zgadnie przez ktory element rozrzadu cale to zamieszanie ? :P
Jak jesteś mechanikiem bądź masz duże doświadczenie na temat TDSa to podziel się swoją wiedzą(TDS to wymarły gatunek i fortuny już raczej nie zbijesz), forum to nie zgaduj zgadula :wink: Moim zdaniem bez sensu grzebać w rozrządzie co 20 tyś km z drugiej strony nie spotkałem sie jeszcze z wpisem, że rozrząd kontroluje się co 20 tyś kilometrów...
Obrazek
Morti
Bywalec
Posty: 58
Rejestracja: 12 kwie 2008, 0:32
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1997
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: Kraków

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: Morti »

bo masa ludzi podwaza slusznosc korekty walka rozrzadu co 20 tkm co jest zapisane w TIS'ie, dlatego zadalem pytanie czy ktos wie z czego to wynika skoro wiekszosc uwaza ze to bzdura,

odpowiec jest debilnie prosta :P wynika nie z naciagu lancucha jak to niektorzy prubuja wmowic, ale tylko i wylacznie ze sposobu mocowania kola zebatego do walka rozrzadu, nie ma ani klina ani stozka, tylko jest na szlif i docisniete przez srube mocujaca ... dlatego podczas pracy silnika kolo delikatnie sie obraca o tysieczne jak nie milionowe milimetra na obwodzie, i stad jest ten kilometraz 20 tkm, bo zaleznie od tego jak kto jezdzi swoim tds'em to kolo przesuwa sie bardziej lub mniej, jesli takiej korekty nie przeprowadzimy co 20tkm nic sie oczywiscie nie stanie zlego poza pogorszeniem osiagow auta bo zawory beda sie otwieraly i zamykaly nie wtedy kiedy powinny, dlugofalowym skutkiem nieprzeregulowania walka rozrzadu moze byc spotkanie sie zaworow z tlokiem, zerwaniem lancucha, pekniecie glowicy itd... dlatego okres 20tkm moze jest przesadzony, ale co 50tkm warto sprawdzic walek rozrzadu, anizeli robic remont silnika :]
kaptur1
Bywalec
Posty: 25
Rejestracja: 07 gru 2009, 17:48
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Małopolskie
Lokalizacja: chrzanow

kontrola rozrządu 2.5 td tds

Post autor: kaptur1 »

kolego mogl bys mi powiedziec jak ten kat 90 stopni sprawdzic bo troche nie kumam
ODPOWIEDZ