wisko

Tematy dotyczące układu chłodzenia silnika i legendarnych przegrzanych głowic.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
clubGRANT
Bywalec Gadulec
Posty: 429
Rejestracja: 25 sty 2009, 11:16
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1998
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: TYCHY

Post autor: clubGRANT »

Łosiowy - Jak złapiesz za wiatrak ta sa luzy na boki.
Wisko nie działa na rozgrzanym silniku slizga sie sprzegło wiskotyczne /lub kreci sie caly czas od momentu odpalenia

Pozdrawiam[/quote]


Nie rozumiem- uszkodzone visco działa cały czas od uruchomienia ???
Mam 2 sprawne: oryginał BEHR (wymieniony profilaktycznie) i nowe zamontowane SLR i oba działają tak samo- od momentu uruchomienia silnika się zasprzęglają i niema różnicy czy ciepły czy zimny.
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raven_1983 »

Wiatrak na wiskozie kręci się cały czas, ale jak się nagrzeje to wisko się zaprzęgli i wiatrak będzie kręcił się znacznie szybciej.
Daro280
Bywalec Wyjadacz
Posty: 643
Rejestracja: 19 sie 2008, 21:14

Post autor: Daro280 »

jak odpalisz silnik to kreci sie powoli, rozgrzej silnik przejedz sie troszke mocniej i potem posluchaj w okolicach nerek powinienes slyszec mocny swist, wisko lapie i kreci mocno wiatrakiem.

czy wie ktos czy wisko moze wydawac jakies dziwne odglosy typu swisty badz zgrzyty??
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Post autor: N2O »

Jak się odpala zimny silnik to visco przez kilka sekund będzie chodzić w stanie zasprzęglonym(szczególnie w zimie). Potem ucichnie i będzie kręcić się powoli(można zatrzymać śmigło) aż do czasu gdy temp podniesie się do połowy lub lekko za - wtedy sprzęgło wiskotyczne załącza się i wentylator kręci się szybko(wyraźnie słychać dźwięk jakby startującego samolotu przy przegazówce).
Wbrew pozorom visko działa w trybie włącz-wyłącz, nie ma trybu pośredniego.
Awatar użytkownika
cart00n
Bywalec
Posty: 49
Rejestracja: 19 lis 2008, 19:52
Seria: E36
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: 318tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Będzin

Post autor: cart00n »

Łosiowy pisze:Jak złapiesz za wiatrak ta sa luzy na boki.
Wisko nie działa na rozgrzanym silniku slizga sie sprzegło wiskotyczne /lub kreci sie caly czas od momentu odpalenia

Pozdrawiam
troszkę odświeżę temat, Łosiowy mógłbyś wypowiedzieć się raz jeszcze "precyzyjniej"

chodzi Ci o luzy przód-tył jak stoisz na wprost ?
"kręci się cały czas"
, czyli sprawne wisko nie powinno się kręcić wcale ? i czy można zatrzymać je rękami ?

U mnie jest tak, są luzy przód-tył, kręci się cały czas (zatrzymywać nie próbowałem - wole mieć całe paluszki :? ), do tego wydaje "dziwne" dźwięki - tak sądzę przynajmniej bo trudno te "dźwięki" zlokalizować
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: raven_1983 »

Nie ma takiej opcji aby wiatrak się nie kręcił.

Będzie kręcił się zawsze, ale można go łatwo zatrzymać np. przez szmatę złożoną kilkukrotnie.

Wisko na szmelc jeśli:
a) zawsze można zatrzymać wiatrak nie ważne jak gorący jest silnik
b) nigdy nie można zatrzymać wiatraka, nawet na chłodnym/letnim silniku
Major
Bywalec
Posty: 34
Rejestracja: 14 mar 2010, 11:05
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: Major »

Panowie, pytanie.

Czy obiawy wycia na zimnym silniku w modelu 325 TDS E36 aut 99 rok, zwiększającego się wraz ze wzrostem obrotów, mocniejszego w czasie jazdy, mniejszego podczas postoju i "gazowania" podchodzą pod zużyte sprzęgło wiskotyczne?

Wycie pochodzi z komory silnika.
Awatar użytkownika
niebo
Bywalec Gadulec
Posty: 539
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:15
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

wisko

Post autor: niebo »

Witam. Mam konkretne pytanie co do wiskozy:
Na trasie jadę około 120km/h przychodzi do wyprzedzania,robię kick-down i ciągnę do około 140km/h. Po manewrze wyprzedzania odejmuję gaz żeby nie wjechać w następnego ''zawali-drogę''. Zauważyłem że po takim manewrze wskazówka od temperatury wychyla się za połowę a dokładnie pomiędzy kreski połowa a następna w prawo.Jadąc na autostradzie 160km/h wystarczy zdjąć nogę z gazu tak aby silnik zszedł na obroty wolne a wskazówka od temperatury powtarza sytuację jak wyżej opisałem. Problemy z wskaźnikiem temperatury zaczęły się po wymianie cieknącej pompy wody. Wymieniłem pompę,termostat,czujniki w bloku,płyn w układzie chłodzenia. Wątpię żeby układ był zapowietrzony -w sumie trzy razy wyciągałem pompę i termostat. Czy te odbieganie wskazówki od normy w takich sytuacjach wskazuje na uszkodzoną wiskozę? Dodam że jeżdżąc w korkach temperatura stoi w pionie ale załącza się wentylator elektryczny od wspomagania chłodzenia na drugi bieg -układ klimy sprawny byłem w warsztacie. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: raven_1983 »

Gdy temperatura silnika przekracza zadaną wartość wentylator jest załączany przez stycznik temperaturowy w głowicy.

Jest to działanie niezależne od klimatyzacji.

Albo padnięta wiskoza albo zakamieniona/zapchana brudem chłodnica.
Awatar użytkownika
niebo
Bywalec Gadulec
Posty: 539
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:15
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

wisko

Post autor: niebo »

Dodam że jak temperatura dojdzie do pionu to mam wrażenie jakby ze 143KM połowa gdzieś uciekła. Jest odczuwalna różnica między chłodnym (nie zimnym) a rozgrzanym silnikiem.
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: raven_1983 »

Kolejny objaw przegrzewania silnika - przy wzroście temperatury sterownik silnika zmniejsza dawkę paliwa.

Więc mamy 2:1 dla przegrzania.

1. DDE zmniejsza dawkę więc ze swojego czujnika dostaje info, że za gorący silnik (wskazane podpięcie kompa w czasie jazdy i sprawdzenie w live data jaka jest temperatura odczytywana przez DDE).
2. Włącza się wentyl na drugi bieg więc jego stycznik też zadziałał - a to również jest dopiero w przypadku przegrzania.

3. Wskazówka stoi w pionie... chyba bym jej zbyt nie ufał :)

Albo 1 czujnik działa nieprawidłowo, albo w zegarach ktoś przesunął wskazówkę, albo dwa niezależne czujniki działają błędnie.
Awatar użytkownika
niebo
Bywalec Gadulec
Posty: 539
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:15
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

wisko

Post autor: niebo »

Byłem na kompie -wentylator zapina się na drugi bieg przy wskazaniu temp 88*C a powinien zadziałać przy 101*C bo taki wkręciłem nowy ''przełącznik-czujnik'' kupiłem go w sklepie specjalizującym się w BMW.Zresztą stary był dobry bo w ''kąpieli'' przełączał przy 101*C. Czyżby sterownik siadł? Jest to możliwe?
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: raven_1983 »

Raczej spodziewał bym się, że padł czujnik temperatury wykorzystywany przez DDE...

DDE ma temperaturę z jednego czujnika, zegary z drugiego.
Awatar użytkownika
niebo
Bywalec Gadulec
Posty: 539
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:15
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

wisko

Post autor: niebo »

raven_1983 pisze:Raczej spodziewał bym się, że padł czujnik temperatury wykorzystywany przez DDE...

DDE ma temperaturę z jednego czujnika, zegary z drugiego.
Wymieniłem wszystkie czujniki w bloku oprócz tego który odpowiada za wskazania w zestawie wskaźników-zegarów.Sprawdziłem jego działanie ''testem garażowym'' i działa.
Czytałem że dobrym testem na poprawne działanie wiskozy jest przywiązanie śmigła wiskozy nitką do jakiegoś stałego miejsca.Auto zostawia się na wolnych obrotach i czeka... ponoć gdy wiskoza jest w dobrym stanie to załączając się zerwie nitkę. Co Wy na to?
ZoolerMann
Bywalec
Posty: 43
Rejestracja: 10 kwie 2009, 10:59
Seria: E34
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Podkarpackie
Lokalizacja: Przemyśl

wisko

Post autor: ZoolerMann »

Miałem lub też dalej mam ten sam problem , wymiana czujnika w bloku nic nie dała nie mam zielonego pojęcia o so chozi. Podjąłem radykalną decyzję o odłączeniu czujnika . Klima się załącza (obydwa biegi), natomiast wisco mam nowiutkie BEHRa które jak się "zapnie" to kamyki wydmuchuje z pod samochodu :lol:
Awatar użytkownika
niebo
Bywalec Gadulec
Posty: 539
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:15
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1995
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

wisko

Post autor: niebo »

Mechanik sprawdził wiskozę -jest dobra.
tl
Bywalec
Posty: 184
Rejestracja: 14 cze 2009, 13:11
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 318tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Żukago
Kontakt:

wisko

Post autor: tl »

to teraz czas na mnie...

Wszystko sie zaczelo od hamowni... wyplula za malo koni, moment ok i zaczalem szukac, sperac, patrzec, czytac etc ;)

Kolega N20 zasugerowal mi, ze niesprawne visco moze miec wplyw na konie i oto tak dziala moje visco:
Totalnie zimny, po nocy czuc lekki opor przy kreceniu wiatrakiem, odpalam i na poczatku wentylator nie do zatrzymania, po czekaniu ok. 30sekund zatrzymalem go, ale ciezko to szlo. Od startu silnika silnie dmucha.
Przejechalem sie do sklepu, przepalilem go jak byl juz pion i sprawdzam na wylaczonym silniku, ze opor na wentylatorze jest tak jak po nocy, lekki, a ponoc nie powinienem moc go ruszyc. Odpalam ponownie (na pionowej temp.) i zatrzymuje sie tak samo (dosc ciezko, oczywiscie z rekawica) jak rano na zimnym, a jak juz go zatrzymam i puszcze to rozkreca sie wolniej niz rano, po paru sekundach dmucha tak samo silnie jak po puszczeniu rano.

Sadze, ze mam do wymiany visco bo sie zawiesilo i caly czas pracuje na maxa.
Co uwazacie?

Pozdrawiam.
Obrazek
Jest:
318 TDS Touring
Było:
325 TDS+
Awatar użytkownika
raven_1983
Ekspert
Ekspert
Posty: 2286
Rejestracja: 16 mar 2009, 9:56
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1992
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

wisko

Post autor: raven_1983 »

Na około wiskozy ogólnie spor jest sprzecznych informacji.

Moja opinia jest taka, że wisko przy otwartej masce musi dać się zatrzymać w każdej chwili bez szczególnego wysiłku - oczywiście przez grubą szmatkę.

Zatrzymany wiatrak powinno dać się utrzymać właściwie bez używania siły, do chwili gdy się nagrzeje oś napędowa.

Przy zamkniętej masce znacznie szybciej się nagrzewa więc i wcześniej się załączy (niestety wiskoza jest sterowana bardziej temperaturą powietrza pod maską niż temperaturą silnika).

Ktoś proponował test z sznurkiem, można by spróbować.

Z twojego opisu raczej nie szukał bym dziury w całym - gdyby było zapięte to czy zimny czy gorący silnik to kręciło by się jak dzikie i zatrzymanie było by bliskie niemożliwości.
tl
Bywalec
Posty: 184
Rejestracja: 14 cze 2009, 13:11
Seria: E36
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 318tds
Rocznik: 1999
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Żukago
Kontakt:

wisko

Post autor: tl »

wlasnie wyjalem visco i mam je w pokoju, poczekam az osiagnie temp pomieszczenia, teraz jak przyloze reke to jest ciut cieplejsze niz moja dlon, jak ostygnie to zobacze jak sie kreci, ale jak obracam je teraz (mysle, ze ma z 40-50stopni to jakby w 1 miejscu haczylo cos, takie odczucie jest).

Raven, czyli sugerujesz, ze z moim wiskiem jest wszytko ok i zalacza sie normalnie?
Dodam, ze jak trzymalem je przy 3 tys. ok 1 minuty to potem nie bylem wstanie go zatrzymac, dopiero moglem przez szmatke jak sie schlodzil silnik (po 1-2 min. na jalowym)

EDIT:
z tego co wyczytalem, dopytalem, zobaczylem, obmacalem i zrozumialem to mojemu wisku nic nie dolega :)
Obrazek
Jest:
318 TDS Touring
Było:
325 TDS+
sosik
Świeżak
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 27 mar 2010, 11:04

wisko

Post autor: sosik »

Witam

Ostatnio ukręciło mi się wisco, na ośce. Temperatura była ok., nie miewałem nigdy kłopotów w tej kwestii.
Po zdemontowaniu wisco okazało się, że obręcz od wiatraka jest pęknięta, mogło to być przyczyną ukręcenia się ośki?
Skoro temperatura była ok to chyba nie pompa stawiała opór?
ODPOWIEDZ