DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Tematy dotyczące układu chłodzenia silnika i legendarnych przegrzanych głowic.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: wojtek_blekitny »

carl0s pisze:
wojtek_blekitny pisze:
carl0s pisze:jeżeli turbo pompuje za słabo, to musisz sprawdzić przede wszystkim czy cały układ dolotowy jest szczelny. kopcenie na biało ma się nijak do turbafki, chyba, że turbina tak wywala olej, że już nie na niebiesko dymi, ale właśnie na biało, ale to zauważyłbyś drastyczne ubytki oleju.
Wątpię, ażeby przy b. dużym spalaniu oleju auto przestało dymić na niebiesko, a zaczęło na biało.
Olej=niebiesko :wink:
Co do sprawdzenia szczelności układu dolotowego, to masz rację.

Nie do końca. Olej spalany w komorze spalania w silniku spala się tak jak mówisz - na niebiesko. I, zakładając, że turbo puszcza olej na stronie zimnej, też dymiłby na niebiesko, bo pary i drobinki oleju pakowane są właśnie prosto w dolot.

Jednakże w przypadku uszkodzonych uszczelniaczy strony gorącej turbiny olej wywalany jest w kierunku układu wydechowego, gdzie nie tyle spala się, co odparowuje przy mniejszym ciśnieniu w dużo większej ilości, jeżeli mamy do czynienia jeszcze z korpusem turbiny, lub dopala się w dużo wyższej temperaturze w katalizatorze - i wtedy ten dym też będzie biały / szary.

Można posiłkować się węchem - spaliny czyste powinny mieć zapach kwaśny, gryzący. Olej spalany w komorze spalania w silniku powinien mieć zapach gryzący, lekko słodkawy. Olej odparowywany w wydechu ma zapach ciężki, wyraźnie słodki, można wręcz powiedzieć, że tłustawy. Najłatwiej jest zdiagnozować sprawę odpinając wydech zaraz za turbiną i sprawdzeniu, co znajduje się na łopatkach wirnika i na króćcu wylotowym z turbo. Jeżeli tamtędy lał się olej, to będzie to widoczne.

Oczywiście Wojtku może być tak, że kolega usunął tylko pośredni skutek uszkodzonej uszczelki, czyli zator w odpowietrzeniu układu chłodzenia, który z kolei mógł powstać z powodu drobinek oleju w układzie chłodzenia. A to jak wiadomo bierze się z uszkodzonej uszczelki pod głowicą, co także oczywiście może powodować obfite dymienie na biało.

:)
W większości przypadków awarii turbosprężarek olej idzie właśnie do korpusu turbiny, co wynika oczywiście ze specyfiki uszczelnień.

Zakładam, że zagadnienia termolizy, budowy typowych olejów silnikowych i typowe zakresy temp. ich pracy nie są Ci obce, jak również wiesz, jakiego rzędu temperatury panują w korpusach turbin turbosprężarek.
Stąd moje pytanie: jak olej silnikowy we współczesnym silniku może odparować w korpusie turbiny/elementach wydechu? (pytanie nie jest podchwytliwe, ani złośliwe)

Znam mnóstwo przypadków takich uszkodzeń i nie widziałem, ażeby w którymkolwiek z nich biały/szary dym (kwestia stosunkowo względna) pochodził z odparowanego oleju silnikowego.
Co do zapachu, to oczywiście masz rację, ALE ... nie o tym rozmawiamy :wink:
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Awatar użytkownika
carl0s
Moderator
Moderator
Posty: 980
Rejestracja: 15 wrz 2010, 7:36
Seria: E46
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 320d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: carl0s »

Wojtku - odpowiadam Ci na Twoje pytanie. Olej odparowuje z korpusu turbo i początkowej części układu wydechowego, ponieważ nie są one nagrzane do temperatury pracy cały czas, tylko dopiero po jakimś czasie pracy, natomiast wyciek oleju następuje zaraz po uruchomieniu silnika. Przez etap nagrzewania się następuje punkt, w którym olej osiąga temperaturę parowania, w pewnym momencie nawet temperaturę zapłonu, jednak strumień gazów wylotowych i ich ciśnienie nie pozwala się olejowi zapalić. Odparowuje on zatem dalej - aż do momentu kiedy układ nagrzeje się powyżej temperatury zapłonu oleju (wiadomo, subiektywnie - w zależności od klasy oleju, oleje używane w dzisiejszych czasach, klasy SJ, to temp. rzędu 200 - 250 st. C) i w tym momencie dopiero zachodzi termoliza. Po czym to poznać? auto po rozgrzaniu się przestaje jednostajnie dymić, a zaczyna okresowo wyrzucać chmurę czarnego "dymu" - z tym, że to nie dym, a właśnie produkt termolizy - sadza wydmuchiwana z układu przez ciśnienie gazów wydechowych.

Przerabiałem ten temat, co prawda w VW, ale zasada działania jest taka sama. Też się dziwiłem jak mechanik mi opowiadał, ale poczytałem sobie o olejach, ich parametrach - i wszystko układa się w logiczną całość.
None of you seem to understand...

I'm not locked in here with you.

You're locked in here with me!
Awatar użytkownika
smuz
Bywalec
Posty: 223
Rejestracja: 13 wrz 2012, 11:13
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Świętokrzyskie
Lokalizacja: TPI
Kontakt:

Re: DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: smuz »

Awatar użytkownika
smuz
Bywalec
Posty: 223
Rejestracja: 13 wrz 2012, 11:13
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Świętokrzyskie
Lokalizacja: TPI
Kontakt:

Re: DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: smuz »

płyn chłodzący ubywa
weże twarde nie wiem czy tak powinno być
płyn się gotuje
olej w normie
w zbiorniku na płyn są nieczystości tak jakby olej sie dostał
no i biały dym
auto pali normalnie spadku mocy niema temperatura w normie :oops:
i jak czytam te wszystkie posty nie wiem od czego zaczać.
termostat?
pompa wody?
test na co2?
czy to najgorsze? uszczelka ?
Awatar użytkownika
tdbezs
Bywalec Gadulec
Posty: 480
Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
Seria: E53-70
Nadwozie: SUV
Model: X5 3.0d/sd
Rocznik: 2004
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Lubelskie
Lokalizacja: Chełm

Re: DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: tdbezs »

Moim skromnym zdaniem jakoś brak logiki w tym co piszesz... płynu ubywa, płyn się gotuje... temperatura w normie... Panie... Te dymy z tyłu to na pierwszy rzut oka turbo umarło- ale jeżeli spaliny mają słodki zapach- spalanego płynu chłodzącego to silnik do rozbiórki... głowicą bądź uszczelka :(
Awatar użytkownika
smuz
Bywalec
Posty: 223
Rejestracja: 13 wrz 2012, 11:13
Seria: E36
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 325tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Świętokrzyskie
Lokalizacja: TPI
Kontakt:

Re: DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: smuz »

tdbezs pisze: płynu ubywa, płyn się gotuje...
ubywa ale nie szybko to co zostanie to się gotuje tadzik u mechanika został wieczorem bede wiedział ale raczej głowica poszła :(
Awatar użytkownika
jaroblazej
Bywalec
Posty: 99
Rejestracja: 18 sty 2011, 23:53
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 730d
Rocznik: 2000
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Śląskie
Lokalizacja: Bielsko Biała
Kontakt:

Re: DYMI NA BIALO I WYRZUCA PLYN!!! GLOWICA??

Post autor: jaroblazej »

Tak niestety to wygląda... Wywalający płyn, syf w zbiorniku, przewody twarde diagnoza jest niestety nieubłagana :(
Głowica nie musi być pęknięta ale na pewno musi pojechać na sprawdzenie. Przy dużych przebiegach prawie zawsze jest coś do zrobienia gniazda zaworowe, uszczelnienia, forkomory etc a na koniec planowanie. Potem masz spokój... Przynajmniej w tej kwestii :wink:
Powodzenia
ODPOWIEDZ