E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Tematy ogólne dotyczące silnika i przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia, wał, most).

Moderator: Moderatorzy

kelix
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 12 lip 2012, 11:14
Seria: E46
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: kelix »

Witam... prowadzę taką skomplikowaną przygodę z 320td mojej dziewczyny...
przez około 4 miesiące nasilało się drganie pedału sprzęgła, i drążka zmiany biegów, w końcu drgania pojawiły się na silniku przy przegazowaniu ok 2tys obr, do tego doszło stukanie z silnika.
Początkowo myśleliśmy że to dwumas się rozleciał, rezebrany miał ok 2cm luzu- niby nic strasznego. Zamówiłem dwumas po regeneracji- nie pomogło, objaw ten sam. Dźwięk jakby panewki pukały, nie dało się juz z tym jeździć...

Wyjęliśmy silnik, rozebraliśmy- zauważono że czwarty tłok ocierał się o wał- przeciwwagę i zębatkę napędzającą pompę oleju. Wał został sprawdzony u szlifierza- okazał się prosty, OK, różnice w setnych częściach mm, tak samo blok silnika. Panewki wału w miarę ok, starte bardziej lub mniej też sprawdzone przez gościa od szlifów- w normie zużycie, tak samo panewki korbowodów-ok. Sworzeń ocierającego tłoka też ok. Po złożeniu wału i tłoków na próbę ocierający tłok i inny nie otarty mają luz ok 3mm do wału w miejscu gdzie widać otarcia...

no i teraz zagadka co jest grane? czy to w ogóle składać? czemu tłok ocierał a teraz nie? chyba się nie korba nie skurczyła, no bo jak. ;)
ma ktoś jakiś pomysł?
Awatar użytkownika
wojtek_blekitny
Moderator
Moderator
Posty: 921
Rejestracja: 06 wrz 2008, 23:51
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: okol. Poznania

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: wojtek_blekitny »

Stawiam na obecność jakiegoś ciała obcego w silniku. Skoro nie ma nadmiernych luzów, to niby jak miałby się tłok z wałem spotkać.
Sprawdźcie dokładnie, czy nie ma czegoś na dnie misy olejowej.
A stuki mogą pochodzić np. z popychaczy, pompy próżniowej, napędu urządzeń dodatkowych, czegoś obluzowanego/niedokręconego...
Jaki przebieg? Jaki olej? Jaka jest historia auta (czyt. czy przebieg jest wiarygodny :wink: )?
Nie było żadnych spadków mocy, problemów z ukł. hamulcowym?
"Exercise your inner demons"
E34: "Ulep z samego serca Wielkopolski"
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: Dimo »

Witaj. Korbowody nie skurczą sie,ale moga sie pokrzywic- też były sprawdzone? Tzn.równoległośc osi czopa korbowego i korbowodowego? Przed demontażem było mierzone wystawanie tłoków ponad płaszczyzne bloku? Ślady pracy tłoka na powierzchni czwartego cyl.?
Czy silnik nosił słady wczesniejszego de- i montażu?
Czy przy montażu regenerowanego dwumasu sprawdzono/wymieniono łożysko wałka sprzegłowego w wale korbowym?
Istotne jest też czy przed tą awaria nie było usterek w układzie wtryskowym?
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
h4cker
Bywalec
Posty: 222
Rejestracja: 22 lut 2012, 0:47
Seria: E90-93
Nadwozie: Touring/Kombi
Model: 325tds
Rocznik: 2006
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Zachodniopomorskie

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: h4cker »

Ja bym sprawdził dokładnie pompę próżniową ponieważ ona lubi hałasować :evil: obstawiam, że rozwalona dwumasa też mogła nabroić skoro przy dodawaniu gazu wszystkim telepało... takie wibracje są niedopuszczalne na wale korbowym i silniku :!:
kelix
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 12 lip 2012, 11:14
Seria: E46
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: kelix »

na panewkach nie było żadnych luzów, panewki fabryczne. przebieg "niby"dochodzi do 190tys km, olej 5w40 edge, moc cały czas kosmiczna brak spadków. telepania przy przegazowaniu i dźwięk typu trrrr (jak panewki) drgania lewarka biegów i pedału sprzęgła cały czas od wolnych obrotów. wymiana dwumasy nie zmieniła nic, a stara nie była mocno zużyta i nie pukała (myśleliśmy początkowo że drgania i dźwięk to od rozwalonego dwumasu) korby zmierzone, ok, tłoki nie wystawały nad blok - byłyby ślady na głowicy. odbitych zaworów też nie było.
może wrzucę jakieś fotki...
a ślady rozbiórki silnika był, musiał ktoś grzebać, porobione znaki na wałkach rozrządu, objechana jedna śruba przy misce... :/
Awatar użytkownika
Dimo
Bywalec Gadulec
Posty: 450
Rejestracja: 11 lis 2010, 22:35
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Łódzkie
Lokalizacja: EZD

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: Dimo »

kelix pisze:tłoki nie wystawały nad blok - byłyby ślady na głowicy.
Wystawanie tłoków w przypadko diesla jest czymś normalnym-jest to wystawanie rzedu kilku dziesietnych mm i wg.tego parametru dobiera sie grubośc uszczelki pod głowice.
Sprawdzony był docisk i tarcza sprzegła-na jakies nienormalne zużycie?
Luz wałka sprzegłowego i to łozysko w wale korbowym?
Obrazek
Jest również 318tds Compact,96r.oraz New Beetle 2.3 V5.
kelix
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 12 lip 2012, 11:14
Seria: E46
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: kelix »

łożysko ok, wałek tez, docisk prosty z widocznymi jeszcze frezami, tarcza gruba. wymienie panewki wału, poskładam i się zobaczy... tylko one noszą lekkie ślady użycia, założę nominały. nie ma rys itp.
kelix
Świeżak
Świeżak
Posty: 4
Rejestracja: 12 lip 2012, 11:14
Seria: E46
Nadwozie: Compact/Hatchback
Model: 320d
Rocznik: 2002
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: E46 M47n stuki w silniku/rozebrany i nic

Post autor: kelix »

OK, informacyjnie:
namierzono babola, wał został wyjęty i na "sucho" przykręcony został ocierający tłok- okazało się że to on ma luz na panewce jak i na sworzniu. Wał przy tym nie ucierpiał.
teraz poszukuję tłoka na wymianę, wymienione zostaną wszystkie panewki... prace trwają jeszcze

TŁOK KUPIĘ, kompletny z korbą w bdb stanie
ODPOWIEDZ