[e39] TDS Co z katalizatorem?
Moderator: Moderatorzy
-
- Bywalec
- Posty: 16
- Rejestracja: 07 wrz 2011, 16:55
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
[e39] TDS Co z katalizatorem?
Witam, mój mechanik doradził mi wywalenie z mojej E39 525tds z 96r. katalizatora. Na necie znalazłem 3 sposoby pozbycia się go, ale są różne opinie:
- wybebeszenie obecnego kata.
- wstawienie strumienicy
- wspawanie rury
Który z sposobów jest najbezpieczniejszy i najwydajniejszy?
Pozdrawiam
- wybebeszenie obecnego kata.
- wstawienie strumienicy
- wspawanie rury
Który z sposobów jest najbezpieczniejszy i najwydajniejszy?
Pozdrawiam
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Kolego, zachęcam do lektury tematów na forum z tym związanych. Wyszukiwarka forum będzie pomocna. Dodam tylko:
1. Poczytaj co to jest strumiennica, jak działa i do czego służy, a później zastanów się nad sensem jej zastosowania w turbodoładowanym dieslu.
2. Zastanów się też czego oczekujesz - dźwięku, ekologii, ciszy, mocy. Na to ostatnie modyfikacja wydechu w zakresie o którym myślisz nie wiele ma wpływu.
3. Jak przerobisz poprzednie dwa punkty, to wybierz według własnego uznania - albo przelot, albo tłumik przelotowy.
Pzdr.
1. Poczytaj co to jest strumiennica, jak działa i do czego służy, a później zastanów się nad sensem jej zastosowania w turbodoładowanym dieslu.
2. Zastanów się też czego oczekujesz - dźwięku, ekologii, ciszy, mocy. Na to ostatnie modyfikacja wydechu w zakresie o którym myślisz nie wiele ma wpływu.
3. Jak przerobisz poprzednie dwa punkty, to wybierz według własnego uznania - albo przelot, albo tłumik przelotowy.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- LuQ90
- Bywalec
- Posty: 106
- Rejestracja: 13 cze 2011, 20:32
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1992
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
wybebeszenie!
Ja parę miesięcy temu wybebeszyłem kata i jest ok w dodatku ładny, delikatny basowy pomruk się pojawił
Ja parę miesięcy temu wybebeszyłem kata i jest ok w dodatku ładny, delikatny basowy pomruk się pojawił
-
- Bywalec
- Posty: 16
- Rejestracja: 07 wrz 2011, 16:55
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
siudek Ale jeśli kat. jest zapchany to lepiej chyba jeździć z rurką niż z takim "dławikiem"?
LuQ90 Na wybebeszonym kacie ponoć robi się niepotrzebny rezonans co jest nieprzyjemne dla ucha.
LuQ90 Na wybebeszonym kacie ponoć robi się niepotrzebny rezonans co jest nieprzyjemne dla ucha.
- LuQ90
- Bywalec
- Posty: 106
- Rejestracja: 13 cze 2011, 20:32
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1992
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
też się martwiłem o ten cały "rezonans" ale w moim wypadku wyszło tylko na lepsze bo w zakresie miedzy 1500 a 2000 obrotów słychać bardzo przyjemny dla ucha basowy pomruk
Co do mocy to autko rzeczywiście delikatnie zrobiło się żwawsze. Mechanik który mi wywalał te wnętrzności z kata, po wyczyszczeniu zapytał: "to auto w ogóle jeszcze jeździło?" i całe wiaderko syfu wyciągnął
Także niema co się zastanawiać, tylko wypruwaj flaki z tego ustrojstwa
Co do mocy to autko rzeczywiście delikatnie zrobiło się żwawsze. Mechanik który mi wywalał te wnętrzności z kata, po wyczyszczeniu zapytał: "to auto w ogóle jeszcze jeździło?" i całe wiaderko syfu wyciągnął
Także niema co się zastanawiać, tylko wypruwaj flaki z tego ustrojstwa
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Nie rozumiem pytania?Gracek116 pisze:siudek Ale jeśli kat. jest zapchany to lepiej chyba jeździć z rurką niż z takim "dławikiem"?
przelot - rurka tej samej średnicy co wydech w miejsce katalizatorasiudek pisze:3. Jak przerobisz poprzednie dwa punkty, to wybierz według własnego uznania - albo przelot, albo tłumik przelotowy.
tłumik przelotowy - ...no, tłumik przelotowy zamiast katalizatora
Wszystko zależy też od tłumika (czy OE czy robiony, czy stary/zardzewiały, czy sportowy czy jakikolwiek inny) oraz reszty (poduszki silnika, zawieszenie tłumika, drgania przeniesienia). Ja nie polecam pozostawiania pustej puszki, gdyż spaliny rozprężają się w niej, następnie muszą ponownie wepchnąć się w węższe gardło. Robisz krzywdę turbinie - jutro nie padnie, ale kiedyś się zemści.Gracek116 pisze:LuQ90 Na wybebeszonym kacie ponoć robi się niepotrzebny rezonans co jest nieprzyjemne dla ucha.
Zatkany wydech naturalnie dusi silnik. W przypadku TDS praktycznie im mniej tłumika tym lepiej dla silnika. Pozostają kwestie estetyki słuchowej.LuQ90 pisze:Co do mocy to autko rzeczywiście delikatnie zrobiło się żwawsze.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
-
- Bywalec
- Posty: 16
- Rejestracja: 07 wrz 2011, 16:55
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Teraz już zrozumiałem, wielkie dzieki za pomoc koledzy Będę się z tym bawił, pozdrawiam!
- LuQ90
- Bywalec
- Posty: 106
- Rejestracja: 13 cze 2011, 20:32
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1992
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
nawet jak kat jest pełny to sprawa wygląda podobnie... spaliny i tak się rozprężają żeby przejść przez katasiudek pisze:gdyż spaliny rozprężają się w niej, następnie muszą ponownie wepchnąć się w węższe gardło.
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Nie kolego - dlatego właśnie katalizator przez projektantów nie jest wstawiany bezmyślnie "ot puszka", tylko jest liczony, tak aby jego wypełnienie w odpowiedni sposób kompensowało rozprężenie spalin względem układu. Tak samo jak np. przy projektowaniu sportowego układu wydechowego w benzynie.
Pzdr.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- mare36ks
- Bywalec
- Posty: 160
- Rejestracja: 25 maja 2009, 18:43
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
po co wybebeszac? wycinasz katalizator, sprzedajesz za fajna kaske i zamiast niego wstawiasz rure
szybciej i z zyskiem
szybciej i z zyskiem
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
...też to próbuję uzmysłowić. :]
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- filizana86
- Bywalec
- Posty: 94
- Rejestracja: 25 paź 2012, 17:13
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 524d/td
- Rocznik: 1990
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: świecie
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
ja tak zrobiłem jak kolega <mare36ks> opisał i jestem zadowolony
- pikofm
- Bywalec
- Posty: 127
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 11:57
- Seria: E34
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1994
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: Kętrzyn / Gdańsk
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Śmigałem trochę bez kata, denerwowało mnie delikatne buczenie. Ale za to z komina jaki piękny świst
- mare36ks
- Bywalec
- Posty: 160
- Rejestracja: 25 maja 2009, 18:43
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Ja to niewiem jak ten dzwiek moze denerwowac. Dla mnie znacznie poprawil dzwiek silnika i raczej nie ma szans zeby wrocil do kata. Swistow nie mam, za to buczenie i ryk
- przemek2509
- Bywalec
- Posty: 37
- Rejestracja: 15 lip 2009, 0:40
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: olsztyn
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
A ja tak zapytam z innej beczki, też myślę o wyrzuceniu kata tylko ciekawi mnie jak na przeglądzie patrzą na taką wstawkę rury zamiast katalizatora ?
Macie doświadczenia w tym temacie, diagnosta się nie czepia ?
Macie doświadczenia w tym temacie, diagnosta się nie czepia ?
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Katalizator jest w dowodzie, co z resztą wymuszają normy aktualne dla danych roczników. Aby przejść przegląd musisz mieć fabryczną instalację. Jak masz zdrowy silnik możesz dać auto na test spalin - jeśli skład i emisja okaże się w normie (a to całkiem prawdopodobne jeśli silnik faktycznie jest zdrowy) to zależy od diagnosty, przepuści bądź nie.
Pzdr.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
- przemek2509
- Bywalec
- Posty: 37
- Rejestracja: 15 lip 2009, 0:40
- Seria: E39
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: olsztyn
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Konkretna odpowiedz
Ja przeglądy robię na stacji gdzie jeszcze mi się nie zdarzyło, ani z tym ani poprzednim autem, żeby badali spaliny (chociaż sprzęt widziałem że stoi, może popsuty i tylko sprawia dobre ważenie ) tylko zastanawia mnie jak wejdzie pod auto to co powie bo raczej zobaczy te rzemiosło
Ale racja siudek, pewnie faktycznie zależy od diagnosty, dzięki
Ja przeglądy robię na stacji gdzie jeszcze mi się nie zdarzyło, ani z tym ani poprzednim autem, żeby badali spaliny (chociaż sprzęt widziałem że stoi, może popsuty i tylko sprawia dobre ważenie ) tylko zastanawia mnie jak wejdzie pod auto to co powie bo raczej zobaczy te rzemiosło
Ale racja siudek, pewnie faktycznie zależy od diagnosty, dzięki
- mare36ks
- Bywalec
- Posty: 160
- Rejestracja: 25 maja 2009, 18:43
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
tu zawsze mozna sie poratowac jakas imitacja katalizatora, jest tego pelno na allegro
- siudek
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 1673
- Rejestracja: 08 sty 2009, 20:47
- Seria: Szukam...
- Nadwozie: Nie posiadam
- Model: Nie mam
- Rocznik: 1975
- Skrzynia biegów: Nie mam
- Województwo: Pomorskie
- Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
- Kontakt:
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
W zdecydowanej większości wypadków tłumik przelotowy zamiast katalizatora załatwia sprawę - hałas jest w normie, jak TDS zdrowy i paliwo dobre to i spaliny zazwyczaj, a "puszka jest", więc diagnosta nie wgłębia się co się w niej znajduje. Taka prawda w praktyce - nie mają oni na wierzchu opisów jak wygląda katalizator w poszczególnych modelach aut, za to wiedzą gdzie powinien się znajdować.
Wszystkie stacje diagnostyczne obecnie muszą być wyposażone w urządzenie do badania spalin - w praktyce i tak na 90% stacji są one nieużywane. Czasami są popsute, jednak zazwyczaj po prostu stoją wyłączone, nie bardzo wgłębiałem się dlaczego (może są używane jedynie w konkretnych przypadkach). Jednak jak poprosisz to powinni Ci taki test zrobić.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 7 września 1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych. (Dz. U. z dnia 13 października 1999 r.), określa:
http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/81/poz.917.htm
A tu macie wymienione załączniki:
Załącznik nr 1: http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/ ... 7/zal1.htm
Załącznik nr 4: http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/ ... 7/zal4.htm
Jak widać praktycznie nikt z nas nie ma prawidłowo wykonanego badania technicznego. Co więcej, sprawdzałem u siebie 6 stacji swego czasu. Bez znajomości, bez łapówek czy innych chwytów - jedna tylko zrobiła mi badanie spalin. Cóż, dla jednych źle dla innych dobrze. Generalnie według mnie warto takie coś zrobić, chociażby dla własnej samoświadomości - zwłaszcza, że nic to nie kosztuje dodatkowo (przynajmniej nie powinno), a przy badaniu można poprosić o to diagnostę. Jak diagnosta zna nas i auto i np. co roku robimy w tym samym miejscu, to wątpię że po negatywnym badaniu nie wypuści nas z pieczątką - no, chyba że ktoś naprawdę ma zasłonę dymną i normy przekroczone kilkadziesiąt razy.
Pzdr.
Wszystkie stacje diagnostyczne obecnie muszą być wyposażone w urządzenie do badania spalin - w praktyce i tak na 90% stacji są one nieużywane. Czasami są popsute, jednak zazwyczaj po prostu stoją wyłączone, nie bardzo wgłębiałem się dlaczego (może są używane jedynie w konkretnych przypadkach). Jednak jak poprosisz to powinni Ci taki test zrobić.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 7 września 1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych. (Dz. U. z dnia 13 października 1999 r.), określa:
Jak ktoś jest ciekaw całości rozporządzenia, zapraszam:§ 4. 1.Zakres badania technicznego pojazdu obejmuje, w odniesieniu do badania:
1) okresowego - sprawdzenie i ocenę:
a) prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska,
b) spełniania warunków dodatkowych dla niektórych pojazdów określonych w ustawie i w rozporządzeniu oraz innych przepisach wydanych na podstawie ustawy,
[...]
§ 5.Okresowe badanie techniczne pojazdu polega na sprawdzeniu:
1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczącymi tożsamości i danych technicznych pojazdu, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych,
2) stanu technicznego ogumienia,
3) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych,
4) stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców,
5) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych,
6) prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy,
7) stanu technicznego zawieszenia,
prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych,
9) stanu technicznego nadwozia, podwozia i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia,
10) stanu technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych wypadkach - na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego na postoju,
11) emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin,
12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu.
§ 6.Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdu określa załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.
[...]
§ 9.Sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin określa załącznik nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
[...]
http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/81/poz.917.htm
A tu macie wymienione załączniki:
Załącznik nr 1: http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/ ... 7/zal1.htm
Załącznik nr 4: http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1999/ ... 7/zal4.htm
Jak widać praktycznie nikt z nas nie ma prawidłowo wykonanego badania technicznego. Co więcej, sprawdzałem u siebie 6 stacji swego czasu. Bez znajomości, bez łapówek czy innych chwytów - jedna tylko zrobiła mi badanie spalin. Cóż, dla jednych źle dla innych dobrze. Generalnie według mnie warto takie coś zrobić, chociażby dla własnej samoświadomości - zwłaszcza, że nic to nie kosztuje dodatkowo (przynajmniej nie powinno), a przy badaniu można poprosić o to diagnostę. Jak diagnosta zna nas i auto i np. co roku robimy w tym samym miejscu, to wątpię że po negatywnym badaniu nie wypuści nas z pieczątką - no, chyba że ktoś naprawdę ma zasłonę dymną i normy przekroczone kilkadziesiąt razy.
Pzdr.
siudek siudkowski
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
Było Mercedresa Wziąć... ;]
W kwestiach BMW nie pomagam na PW - od tego jest forum!
-
- Bywalec Wyjadacz
- Posty: 779
- Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
- Seria: E38
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 725tds
- Rocznik: 1996
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Mazowieckie
- Lokalizacja: Truskaw
Re: [e39] TDS Co z katalizatorem?
Jak widać, dieslu bada się tylko zadymienie spalin.
Co ciekawe piszą tam o 1,5sek na maksymalnych obrotach, a w większości silników producent dopuszcza maksymalny dopuszczalny czas takiego badania na poziomie 1 sekundy.
Co ciekawe piszą tam o 1,5sek na maksymalnych obrotach, a w większości silników producent dopuszcza maksymalny dopuszczalny czas takiego badania na poziomie 1 sekundy.
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
BMW 725 TDS