E39 525TDS stukanie na zimnym na cieplym cisza

Tematy ogólne dotyczące silnika i przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia, wał, most).

Moderator: Moderatorzy

Driver66
Świeżak
Świeżak
Posty: 1
Rejestracja: 02 mar 2016, 16:18
Seria: E39
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Kujawsko-pomorskie

E39 525TDS stukanie na zimnym na cieplym cisza

Post autor: Driver66 »

Witam. Parę dni temu znalazłem BMW e39 525tds prywatnie od pierwszego wlasciciela. Jego rok produkcji to 1996 z udokumentowanym rachunkami i książka przebiegiem 349.000. Obejrzałem auto, odpalilem. Było w tym dniu -10 auto odpaliłem bez zajakniecia. Pracował równo, nie falowaly obroty, nie dymil, sprzęgło chwytalo prawidlowo, biegi wchodzą gładko i bez odglosow. Auto nie wydawało jakichkolwiek niepozadanych odglosow szmerow, szumów. Silnik pod maską bez plam i wyciekow, praktycznie nie ubrudzony. Nawet wlew ojelu do pompy wspomagania :P
AUTO chodziło od odpalenia dobre 30 minut na jalowym biegu i nic złego w nim nie dostrzeglem.
Blachy w porządku, przejrzałem rachunki za naprawy, (od 2000! To jak czytanie ksiazki) właściciel uprzedził mnie, że nie ma tam i tak wszystkiego.
Autem nie rzuca, nie ma żadnych wibracji.
Nie brałem go również na warsztat, wydawało mi się wszystko w porzadku. Po jeździe też wszystko dobrze. Zawieszenie ciche i silnik jedynie z tym dolkiem mocy do 2000.. ale to wiem.
Kupilem, nie było też drogie a właściciel zrobił mi w dodatku nowy przeglad. (Mieszkam w Niemczech)
Przeszedł bez problemu na wskazanej przeze mnie stacji.

No i tyle. Po odebraniu auta jeździłem jeden dzień jeszcze na żółtych blachach. Następnego dnia po odpaleniu coś mi nie pasuje. Otwieram okno i słyszę jakby drugi, równoległy klekot przypominający klekot silnika. Raz szybszy, raz wolniejszy raz z minimalną przerwą. Dźwięk wychodzi jakby spod silnika ood strony kierowcy. Nieważne jak nachylenie stoi auto. Gdy wcisnąć sprzęgło do momentu lapania głos ustaje. Gdy dodam delikatnie gazu (900-1000) głos ustaje bądź staje się bardzo niesłyszących (jakby za ścianą ktoś mikserem kręcił, stlumiony dzwiek )
Podczas jazdy niezależnie od biegu dochodzi drugi, nakładając się dźwięk z dźwiękiem silnika. Jest dość słyszalny przy większych obrotach, jego częstotliwość zależna również od obrotow.
I teraz hokus pokus gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy wszelkie odgłosy znikaja. Nie mam w żadnym momencie zaników mocy. Nie faluja obroty. Nie szarpie nie rzuca, biego wchodzą gladko, poziom oleju w silniku i w pośpiechu wspomagania odpowiedni. Odgłosy mają coś wspólnego z temperatura silnika/oleju choć na logikę gdy olej zimny to gęstość lepsza i tłumic powinien.
Myślałem zapewne lozysko oporowe ale czemu odgłos znika również na cieplym silniku ? Gdyby było walnie to wali ciągle na jalowym.
Auta nie zameldowałem, miał dostać je mój ojciec bo niedawno wyprowadziłem się do Niemiec i 2000km w dwie strony jechać Clio to poraszka.
Nie mogłem również przejść obok okazji zakupu auta z pierwszej reki, 20 letniego z kompleksowa historia napraw i w sumie nie aż tak wielkim przebiegiem jak sadze. 15-18 tys rocznie w niemcz3ch i w dieslu czy to dużo? W sumie wydaje mi sie, że to może dopiero polowa jego całkowitej zywotnosci.
Właściwie auto nie powinno się poruszać po drogach gdyż jest niezameldowane, teraz mam tez dylemat czy je sprzedać dalej i nie zaczynać si3 bawić w szukanie problemów czy robic, bo szkoda mi auta strasznie. Poza tym uwielbiam po prostu te e39tki.. :)

Co wyczytałem z rachunków uszczelniana pompa paliwa, nowa pompa wody, alternator, żarowe są nowe, do skrzyni i sprzęgła nie mam nic. Z rozrządu również nic.

Proszę chociaż o jakieś tropy i czy moja diagnoza łożyska oporowe go mogłaby być słuszna mimo zaniku odgłosy na cieplym silniku.

Pozdrawiam Lukasz.
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: E39 525TDS stukanie na zimnym na cieplym cisza

Post autor: N2O »

Wygląda na panewki oporowe wału korbowego, mam to samo w jednym RR od kilku lat(tyle że w automacie, wał się przesuwa dużo powyżej tolerancji) i oprócz hałasu nic się nie dzieje. I też znika na ciepło.
:mrgreen:
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
gajospio
Świeżak
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 01 lis 2010, 0:06
Seria: E34
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 525td
Rocznik: 1994
Skrzynia biegów: Manualna
Województwo: Śląskie

Re: E39 525TDS stukanie na zimnym na cieplym cisza

Post autor: gajospio »

A mógłbyś wstawić jakiś filmik z tym dźwiękiem, i delikatną przegazówką do momentu kiedy ustaje? Aż sam jestem ciekaw.
N2O
Bywalec Wyjadacz
Posty: 779
Rejestracja: 13 lip 2009, 20:34
Seria: E38
Nadwozie: Sedan/Limuzyna
Model: 725tds
Rocznik: 1996
Skrzynia biegów: Automatyczna
Województwo: Mazowieckie
Lokalizacja: Truskaw

Re: E39 525TDS stukanie na zimnym na cieplym cisza

Post autor: N2O »

Ciężko mi to nagrać, alek na 100 procent jest to to o czym piszesz, kolega w swoim z dużym przebiegiem ma to samo, wiadro gwoździ na zimno, u mnie szybciej się to uspokaja po zmianie oleju na 5W40.
RANGE ROVER P38A 2.5 DSE
BMW 725 TDS
ODPOWIEDZ