Cześć,
przekopałem forum w poszukiwaniu nurtującego mnie pytania (z tematu) lecz nie znalazłem odpowiedzi. Skąd moje pytanie...
Otóż, od kilkunastu lat mam w rodzinie TDS'a w którym za naszych czasów nikt świec żarowych nie wymieniał, wcześniej prawdopodobnie też nikt ich nie ruszał a książka serwisowa do auta nic też o tym nie mówi. W związku z czym świece mają na dzień dzisiejszy 20 lat, są prawdopodobnie oryginalne jeszcze a auto ma wszelkie objawy wskazujące na to że któreś ze świec nie działają, choćby to że np. niezależnie od temperatury na dworze kiedy zgaśnie mi kontrolka od świec i poczekam jeszcze z 3-4 sekundy to pali na dotyk ale co prawda przez chwilę nie do końca równo pracuje.
Przechodząc do meritum sprawy, 3 miesiące temu kupiłem świece, skompletowałem narzędzia, na ciepłym silniku (po 15km przez miasto) zdemontowałem kolektor, wszystkie świece opryskałem środkiem typu WD-40 tyle że nie WD ale innym lepszym rozluźniaczem i zabrałem się za pierwszą świecę od strony kabiny. Odpiąłem zasilanie, nałożyłem długą nasadkę 12 i ch... delikatnie się ruszyła i stop - nie ciągnąłem na pałę ponieważ nie chciałem zerwać gwintu. Reszty nie próbowałem.
I teraz pojawia się moje pytanie - jaki jest moment w Nm zrywający taką TDS'ową świecę ? Zamierzam raz jeszcze podjeść do tematu tym razem na zimnym silnku (24h bez odpalania) z kluczem dynamometrycznym ustawionym na jakąś magiczną bezpieczną wartość.
Przejrzałem cały internet i nie znalazłem przypadków gdzie urywane były świece w TDS'ie (świece do 3.0d i pochodnych owszem).
Zorganizowałem sobie jedną świecę z której na frezarce zrobiłem sobie przekrój przez całą długość i widzę że "mięsa" jest tam dość sporo a gwint wcale też nie jest mały bo jest to bodajże M12.
Czy ktoś z Was zna jakieś przypadki ciężko wykręcających się świec z TDS'a (nawet na własnym przykładzie), problemy przy odkręceniu starych albo zerwane świece w TDS ? A może ktoś podzieli się ze mną jakąś poradą w związku z tym ?
I jeszcze jedna kwestia.
Czy silnik ma być gorący/ciepły do wykręcania czy zimny to poczytałem już milion postów i jedni piszą że na ciepłym, inni że na zimnym. Wszyscy zwolennicy odkręcania na ciepłym podpierają się tym że aluminium (głowica) ma inną rozszerzalność cieplną niż stal, w sensie że szybciej się rozszerza - okej, zgodzę się z tym tyle tylko że rozszerza się we wszystkie strony a zatem na gwincie też się robi ciasno
Co do odkręcania na zimnym testowane na innym BMW tym razem z silnikiem benzynowym M50B25 gdzie również jest ALU głowica - nigdy nie miałem problemu z wykręcaniem świec. Jak raz spróbowałem na ciepłym to myślałem że wykręce gwint z głowicy.... stąd mój pomysł na podejście do TDS'a na zimno.
Wiem że porównwanie świec z benzyny do świec z diesla to inna para kaloszy ale w obu przypadkach głowica jest aluminiowa a świeca stalowa. Tutaj jest gwint M12 a tam M16.
Czekam na wasze sugestie a głównie na moment zrywania świec
BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe ?
Moderator: Moderatorzy
- tdbezs
- Bywalec Gadulec
- Posty: 480
- Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
- Seria: E53-70
- Nadwozie: SUV
- Model: X5 3.0d/sd
- Rocznik: 2004
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Chełm
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
Miałem kilka tdsów, 3 omegi, 2 e36, e34... nigdy nie zdarzyło mi się urwać świecy. A odkręcałem na zimnym silniku z prostej przyczyny- co by sobie rąk nie poparzyć. Problemy z wykręcaniem świec występyją częściej w silnikach z bezpośrednim wtryskiem, w silnikach z komorą... raczej nie. Powodzenia.
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
Ja 2 razy wykręcałem i bez żadnego problemu ale z tym że na gorącym silniku.
Fakt że zawsze rzeczy typu wtryski czy świece wkręcam na smar miedziany.
Fakt że zawsze rzeczy typu wtryski czy świece wkręcam na smar miedziany.
Są… auta i jest BMW
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 06 maja 2010, 15:16
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
dziękuje bardzo Panowie za odpowiedzi.
Niestety jestem zmuszony przenieść całą tą operację na przyszłą sobotę (a miała być ta) więc napewno po całym zabiegu podziele się forum wrażeniami z zabiegu oraz o tym jak wyglądają (o ile takie będą) oryginale świeczki po 20 latach (jakieś fotki). I pewnie też zrobię jakiś test grzania na prostowniku tak z czystej ciekawości . No chyba że się pourywają to będzie tragedia wtedy....
Swoją drogą, widzę że dział TDS'a na forum umarł i nie za dużo się w nim już ludzi udziela co oczywiście jest jasne .
Miłego weekendu wszystkim życzę, a pozostałych użytkowników którzy również mają jakieś doświadczenie w tej materii zapraszam do pisania
P.
Niestety jestem zmuszony przenieść całą tą operację na przyszłą sobotę (a miała być ta) więc napewno po całym zabiegu podziele się forum wrażeniami z zabiegu oraz o tym jak wyglądają (o ile takie będą) oryginale świeczki po 20 latach (jakieś fotki). I pewnie też zrobię jakiś test grzania na prostowniku tak z czystej ciekawości . No chyba że się pourywają to będzie tragedia wtedy....
Swoją drogą, widzę że dział TDS'a na forum umarł i nie za dużo się w nim już ludzi udziela co oczywiście jest jasne .
Miłego weekendu wszystkim życzę, a pozostałych użytkowników którzy również mają jakieś doświadczenie w tej materii zapraszam do pisania
P.
- tdbezs
- Bywalec Gadulec
- Posty: 480
- Rejestracja: 05 gru 2009, 14:12
- Seria: E53-70
- Nadwozie: SUV
- Model: X5 3.0d/sd
- Rocznik: 2004
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Chełm
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
Taka sprawa, że tds jest już wiekową konstrukcją i w przypadku drogiej awarii(rozrząd, pompa, głowica) trafiają na złom- z resztą, praktycznie wszystkie auta, które były w ten silnik wyposażone zgniły już: zaczynając od omeg, poten e36, e34, e39... czas leci i koledzy przesiadają się na cr lub lpg
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
efendi to zapsikuj czymś z raz dziennie może się wgryzie pomiędzy gwinty i będzie Ci łatwiej.
Są… auta i jest BMW
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 06 maja 2010, 15:16
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
Re: BMW E39 TDS '97 - przy ilu Nm urywają się świece żarowe
Witam Panowie, próba która odbyła się w zeszłą niedziele niestety nie zakończyła się powodzeniem, pomimo że auto było zimne i zapsikane porządnym penetratorem. Zacząłem oczywiście od świecy przy grodzi silnika, tej którą już wcześniej atakowałem i tak jak poprzednio można wykonać 1/8 obrotu prawo/lewo i koniec, staje na beton... Co prawda próba odbyła się grzechotką na 1/4'' więc dźwignia jest mała. Klucz dynamometryczny ustawiony na 30Nm również nie dał rady . Próba podejścia do pozostałych świec umarła na śrubce od przewodu - nakrętka się nie odkręca i zaczyna się obracać z całym gwintem. Zatem żeby nie uszkodzić grzejących jeszcze pewnie niektórych świec porzuciłem tą robote. Nie sposób jest wyrwać gwint przyłaczenia przewodu i jak w przypadku pierwszym później nie odkręcić świecy...
Na chwilę obecną dorabiam "ściągacz" który umożliwi mi odkręcenie tych małych nakrętek M5 w sposób nie zrywający gwinu z tuleji oraz regularnie podlewam świece olejem z góry - taką metodę widziałem na youtube gdzie producent świec NGK (oficjalny filmik producenta) pokazuje jak sobie poradzić z wykręceniem zapieczonych świec. No i tam zalecają robotę na ciepłym/gorącym silniku ale najpierw przez tydzień dać olejowi podziałać. Z ciekawostek podają tam również momenty ukręcania świec swoich i innych z różnymi wielkościami gwintów - i tak np. wiem że M12 (other) zrywają się przy bodajże 45Nm.
https://youtu.be/W9lzWWGj8LM
Po kolejnej próbie dam znać
Na chwilę obecną dorabiam "ściągacz" który umożliwi mi odkręcenie tych małych nakrętek M5 w sposób nie zrywający gwinu z tuleji oraz regularnie podlewam świece olejem z góry - taką metodę widziałem na youtube gdzie producent świec NGK (oficjalny filmik producenta) pokazuje jak sobie poradzić z wykręceniem zapieczonych świec. No i tam zalecają robotę na ciepłym/gorącym silniku ale najpierw przez tydzień dać olejowi podziałać. Z ciekawostek podają tam również momenty ukręcania świec swoich i innych z różnymi wielkościami gwintów - i tak np. wiem że M12 (other) zrywają się przy bodajże 45Nm.
https://youtu.be/W9lzWWGj8LM
Po kolejnej próbie dam znać