Wiele osób ma problem z przepływomierzem w swoim silniku TDS a jeszcze więcej nawet o tym nie wie, bo silnik ten zachowuje się całkiem przyzwoicie przy odpiętej lub uszkodzonej przepływce. Ten model występował w e36, e39 i e38.
Objawami świadczącymi o uszkodzonym przepływomierzu są: ubytek mocy do 3 tys obr/min, brak reakcji na odpięcie wtyczki przepływomierza. Spodziewana reakcja przy sprawnej przepływce to właśnie utrata mocy. Pośrednio można także zaobserwować mniejsze spalanie chwilowe na ekonomizerze ale tutaj trzeba mieć jakieś porównanie, bo nie są to duże różnice.
Diagnozę przepływomierza należy rozpocząć od sprawdzenia zasilania we wtyczce według obrazka nr2 (mam tylko zdjęcie od strony przepływomierza ale we wtyczce będzie to odbicie lustrzane:
Dodatkowo jeśli jest zasilanie na pinie 1 i 2 to trzeba sprawdzić czy jest połączenie między pinem 3 przepływomierza a pinem 38 sterownika silnika, który znajduje się pod prawym filtrem kabinowym (w e39 jest to pin 38, nie wiem jak w e36 i e38 ale możliwe że tak samo).
Jeśli wszystkie wartości się zgadzają a nadal coś nie tak to przechodzimy do ostatecznego testu przepływomierza. Wymaga to interfejsu diagnostycznego i programu INPA, DIS lub innego programu diagnostycznego. Przechodzimy do błędów silnika
INPA:
DIS:
Jeśli występują błędy należy sprawdzić wartość odczytu:
INPA:
Nie należy się sugerować skalą do 16 i znakiem !. Jeśli na wolnych obrotach wartość jest stała i wynosi 30 kg/h a podczas zwiększania obrotów nie zmienia się to znaczy, że jest uszkodzony lub odłączony przepływomierz.
DIS sytuacja jest analogiczna jak w INPIE. Dodatkowo wyświetlana jest wartość napięcia w mv. Jeśli wynosi 0 to znaczy, że sterownik nie dostaje sygnału z przepływomierza.
Jak więc wygląda prawidłowy odczyt dla wolnych obrotów? Od 40 do 50 kg/h przy otwartym zaworze EGR i od 50 do 60 kg/h przy zamkniętym zaworze EGR.
INPA:
DIS:
Ostatecznie jeśli mamy cały czas wartość 30 to są dwa wyjścia. Zakup nowego przepływomierza albo można spróbować uratować ten. Czasami tworzą się zimne luty i nie ma połączenia. Należy delikatnie zdjąć pokrywkę pod którą znajduje się elektronika. Trzeba to robić delikatnie bo jest przyklejona na silikon.
Należy sprawdzić wszystkie widoczne połączenia w poszukiwaniu przerw. W tym przypadku 3 piny nie miały w ogóle połączenia:
Czasami zimne luty pojawiają się na tranzystorze i w innych miejscach. Istnieje możliwość, że uszkodzony został termistor. W takiej sytuacji niewiele można zrobić.
Składając dekielek należy użyć silikonu. To wszystko. Mam nadzieję, że już każdy będzie wiedział jak diagnozować ten bardzo ważny dla pracy silnika czujnik.
e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00
Moderator: Moderatorzy
- Robak
- Świeżak
- Posty: 1
- Rejestracja: 09 gru 2016, 19:57
- Seria: E39
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 525tds
- Rocznik: 1998
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00
Ostatnio zmieniony 06 sty 2018, 23:56 przez Robak, łącznie zmieniany 1 raz.
- Pieter
- Moderator
- Posty: 216
- Rejestracja: 03 maja 2009, 9:47
- Seria: E36
- Nadwozie: Sedan/Limuzyna
- Model: 318tds
- Rocznik: 1995
- Skrzynia biegów: Manualna
- Województwo: Lubelskie
- Lokalizacja: Zamość
Re: e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00
Robak bardzo fajny opis, na pewno się komuś przyda Temat przykleiłem.
Są… auta i jest BMW
- AdamDMI
- Bywalec
- Posty: 156
- Rejestracja: 08 lip 2015, 21:20
- Seria: E36
- Nadwozie: Touring/Kombi
- Model: 325tds
- Rocznik: 1997
- Skrzynia biegów: Automatyczna
- Województwo: Pomorskie
Re: e39 2,5 TDS Diagnoza przepływomierza Pierburg 7.22184.00
Robak, dzięki wielkie za wpis. będzie w użyciu, jak tylko znów dorwę się do TDSa...
BMW Diesel <3